خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای خبرنگاران تعیین تکلیف نکنید | کامبیز نوروزی

کامبیز نوروزی، روزنامه‌نگار و حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

پای استدلالشان چوبین شده و می‌خواهند چوبش را بر سر خبرنگاران بکوبند و حتی برای مراجع هم تعیین تکلیف کنند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی هیأت مؤتلفه ، با تجاوز از حد خودش و حدود حقوق روزنامه‌نگاران و حریم مراجع می‌گوید خبرنگاران نباید نظر مراجع را دربارهء محاربه بپرسند.

ناتوانی آقایان از توجیه احکام محاربه کاری کرده است که آئین مسلمانی و مرجعیت را هم فراموش یا فدا می‌کنند. سنت مرجعیت این است که هرکس می‌تواند سؤال فقهی‌اش را از مرجع بپرسد و رسم و بلکه وظیفهء مرجع پاسخ دادن است. خبرنگار هم که رکن گردش اطلاعات به طریق اولی چنین حقی دارد که سؤال شرعی از مرجع بپرسد و منتشر کند.

ترس او و امثال و اقران او این است که فتوای فقیهان در مورد محاربه چیزهایی باشد که از نظر فقهی مغایر باشد بااحکام قضایی و تفسیر بعضی آقایان قضات در این ایام.

در این دیدگاه سیاست قدرت مهم است نه فقه. در جرائمی مانند حدود، از جمله محاربه که از فقه به قوانین آمده اند یکی از منابع تفسیر، فتاوای فقها و خصوصا فقهای حاضر است و گه خود قضات هم از مراجع پرسش می‌کنند.

نکتهء جالب اینکه ایشان و امثال او وقتی می‌خواهند اجباری بودن حجاب در عرصهء عمومی را اثبات کنند به سراغ مراجع می‌روند با این امید که از آنها تأئید بگیرند. اما حالا که نوبت بحث محاربه و نقدها بر برخی احکام است، بدون رعایت شأن فقها و روزنامه‌نگاران، خبرنگاران را از پرسش از مراجع می‌خواهند منع کنند.

بجای تلاش برای منع غیر حقوقی و غیرفقهی نقد و گفت و شنود قانونی و فقهی فکری به حال ضعف دلایل خود کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا