خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دختر افغانستانی شایسته‌ی ترحم نیست

سیدروح الله حسینی، استاد زبان فرانسه در دانشگاه باقرالعلوم در قم، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

این را بدانید دختر افغانستانی، زن افغانستانی از هر مذهب و از هر قومیت، شایسته ترحم هیچ کس نمی‌باشد بلکه او لیاقت داشتن حقوق بدیهی یک انسان را دارد. حق بدیهی یک انسان چیست؟ در قرن بیست و یک شاید این سؤال عجیب باشد، اما جواب این سؤال در امارت طالبان با جواب این سؤال در سراسر این کره زمین فرق می‌کند. بدیهی‌ترین حق یک انسان حق درس خواندن، حق تحصیل، حق آموزش است. با درس خواندن و با تلاش و کوشش در این راه، او لیاقت و توانایی خود را اثبات می‌کند. او آگاه می‌شود و این آگاهی جامعه را بیدار می‌کند. به نظر من آنقدر که تحصیل برای دختران و زنان لازم و فرض است که برای پسران نیست، زیرا زن ستون جامعه آگاه است و اگر زن آگاه شد آنگاه جامعه نیز قدم در راه آگاهی بر می‌دارد. طالبان از این کار نه به دنبال اجرای احکام اسلام است نه به دنبال شرعیات، که آنها به دنبال تحکیم پایه‌های حکومت خود هستند، چرا که خوب می‌دانند اگر زن درس خواند و آگاه شد آنگاه فرزند آگاه می‌شود آنگاه همسر آگاه می‌شود آنگاه خانواده آگاه می‌شود و در آخر جامعه آگاه می‌شود.

من هیچ حقی را بدیهی‌تر و لازم‌تر از درس خواندن و تحصیل برای یک انسان نمی‌دانم. اگر آمریکا و سایر متحدانش آن زمان که افغانستان را از سلطه طالبان خارج کردند، فقط یک کار انجام می‌دادند، کاری کم هزینه و کم دردسر، و آن اجباری کردن تحصیل در تمام نقاط افغانستان در دورترین نقطه و در دورترین روستا بود، آنگاه پس از بیست سال آن کودک تحصیل کرده آن دختر تحصیل کرده حالا یک جوان تحصیل کرده و آگاه بود که هرگز تفکر طالبانی را نمی‌پذیرفت حتی اگر پدرش عضو طالبان بود.

من از شما می‌خواهم در راه گرفتن این حق بدیهی و طبیعی به زن و دختر افغانستانی تلاش کنید که این وظیفه شما است نه لطفی در حق دختر و زن افغانستانی. اگر جامعه افغانستان می‌خواهد آگاه شود می‌خواهد پیشرفت کند می‌خواهد به آرامش برسد می‌خواهد به آسایش برسد می‌خواهد کشور شود، باید دختر افغانستانی در داخل خود افغانستان بتواند تا عالی‌ترین درجه تحصیلی درس بخواند بدون هیچ مانع بدون هیچ ترس.

با محکوم کردن و بیانیه صادر کردن کاری از پیش نمی‌رود چرا که امارت طالبان کمترین ارزشی برای آن قائل نیست و این کار فقط مشکل را از سر خود باز کردن است.

خطاب من با شما است: مرجع عالیقدر شیعه، مولوی بزرگ اهل سنت، پاپ گرانقدر، رهبر کلیسای کاتولیک جهان، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس، خاخام محترم، رئیس سازمان ملل، خانم رئیس جمهور، آقای رئیس جمهور، خانم نخست وزیر، آقای نخست وزیر، خانم نماینده مجلس، آقای نماینده مجلس، استاد حوزه علمیه، طلبه حوزه علمیه، آقای کشیش، خانم کشیش، خانم استاد دانشگاه، آقای استاد دانشگاه، دانشجوی حق طلب، خانم پزشک، آقای پزشک، خانم جامعه شناس، آقای جامعه شناس، هر مسئولی، هر زنی هر مردی، این وظیفه شما است که در راه احقاق بدیهی‌ترین حق یک انسان، طبیعی‌ترین حق یک دختر و یک زن فریاد بزنید و آن را طلب کنید و در راه رسیدن دختر و زن افغانستانی به حق تحصیل و آموزش، از هیچ کاری دریغ نورزید که وجدان شما، آیندگان شما، فرزندان شما، از شما خواهند پرسید؛ زمانی که می‌توانستید برای دختر افغانستانی، زن افغانستانی کاری انجام دهید، چرا آن را انجام ندادید؟

تروریسم، خشونت، قتل، کشتار، جنگ حتی نابودی محیط زیست بر پایه تفکر و اندیشه صورت می‌گیرد و این تفکر و اندیشه نابود نخواهد شد اصلاح نخواهد شد مگر با آگاهی مگر با افزایش آگاهی مگر با دانستن و درس خواندن.

با احترام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام؛ چه جالب!!! خیلی جالب است! شما از تحصیل دختران افغانستانی حمایت می‌کنید و طالبان را محکوم می‌کنید ولی یادتون رفته در حمایت از یک فردی که تفکرات و رفتار طالبانی دارد یعنی عبدالحمید و از به قدرت رسیدن آن‌ها خوشحالی کرد و … چه تیترهایی زدید و تیر زدید “عبدالحمید ما کو” و گفتید خون امام حسین!!! در رگ‌های این فرد جریان دارد!!! هم از عبدالحمید حمایت می‌کنید و هم از تحصیل دختران افغانستانی!!! تفکرات طالبانی عبدالحمید را در سیستان و بلوچستان خودمان ببینید!

    6
    12
  2. این استاد بزرگوار هم گویا در جریان نیستند! از مولوی بزرگ اهل سنت تقاضا دارند واکنش نشان دهند!!! اگر منظور عبدالحمید نیست که هیچی؛ اگر هست که اولاً او مولوی بزرگ اهل سنت نیست و اگر هم باشه خودش طرفدار طالبان است و حتی از طالبان هم خطرناک ‌تر است؛ چون علاوه بر افکار طالبانی، … هم هست و نمونه‌ی این تفکرات را در سیستان و بلوجستان می بینید که مردم عزیز بلوچ را تحت سیطره‌ی خود قرار داده‌اند و احازه‌ی رشد و شکوفایی به آنان را نمی‌دهند

    7
    5
    1. منظور بزرگ یا بزرگان اهل سنت است, کسی یا کسانی که جامعه اهل سنت در تمام دنیا حرف او یا آنها را می خوانند و به صحبت های او یا آنها ارج می نهند.

  3. اینقدری که مردم افغانستان ازبقیه انتظار دارن اگه از خودشون داشتن خیلی جلوتر بودن

    11
    4
  4. دیدگاه طالبان بر خشونت غیرانسانی و مردم ستیزی و واپسگرائی پرخطر بنا شده و اسلامی که طالبان بدنبال اجرای انست، مردم زمان پیامبر را می طلبد که از اگاهی و تمدن کنونی فرسنگها فاصله دارند و ازطرفی کلیشه ای کار کردن در شرایط کنونی ابلهانه است. قوانین اسلام اکثرا انعطاف پذیر و متناسب با شرایط تغییر میکنند همانطور که حکم روزه تغییر کرد.

  5. استاد گرامی به معنای واقعی و در عمل با این طالبان نفهم چکار باید کرد ؟ مثلا افغانستان تحریم اقتصادی بشه ؟ فقر و بدبختی ش برای مردمه ( دقیقا مثل تحریم هایی که برای ما وضع کردن ، آیا با این تحریم ها طالبان کوتاه میاد ؟ بعید میدونم چون مثل خیلی از شاخه های ادیان و مذاهب خودشونو برحق کامل میدونن واقعا چکار باید کرد ؟ آیا آمریکا همانند قبل مثل یک منجی به افغانستان حمله خواهد کرد ؟ اگه اینطوری باشه پس اصلا چرا اجازه دادن این عقب مونده ها دوباره قدرت بگیرند ؟

  6. ما از نظام جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم همانطور که در مسئله حجاب به دیگر کشورها می‌گوید دخالت در امور داخلی. در این مورد هم دخالت نکند بیش از چهل سال است ما پذیرای اتباع افغانستان بوده‌ایم و در این وضعیت بد اقتصادی و معیشت به فکر ملت ایران مخصوصأ دختران دانشجو که مهاجرت می‌کنند باشند، اوایل عده‌ی کمی داشتند نه اینکه حالا یک سوم جمعیت ایران را دارند.

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا