خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتراک دیدگاه رهبری و هاشمی نسبت به پیشرفت اقتصادی و نظامی

یادداشت رسیده به انصاف نیوز، نوشته ی «نصرت نامدار» به بهانه ی برخی بازتاب های سخنان روز گذشته ی رهبری [لینک]، در پی می آید:

سخنان اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره نیروی نظامی آلمان و ژاپن و بیانات دیروز رهبری دراین‌باره منجرشده بدخواهان نظام و تفرقه‌افکنان، هاشمی را در مقابل رهبری قراردهند اما دقت در سخنان هر دو بزرگوار، این جماعت هوچی را رسوا می‌کند.

هاشمی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پروش کشور گفت: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها هنوز محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، این‌ها بعد از جنگ جهانی دوم محروم شدند از نیروی نظامی، ممنوع شدند که نیروی نظامی داشته باشند… خوب نیروهای نظامی بیشترین خرج‌های کشورهای در حال جنگ را می‌بردند، {و با این اتفاق} پول‌هایشان آزاد شد و رفت دنبال کارهای علمی و تولیدی؛ اقتصاد علمی و دانش‌بنیان برای خودشان درست کردند؛ {لذا دیگر} آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه باز شده در ایران. شما معلمان، شما مدیران، شما دلسوزان کشور و مربیان باید وارد این فضا بشوید. مطمئنم که دوره دوم دولت آقای روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»

با تحلیل محتوای سخنان فوق چند نکته کلیدی به چشم می‌آید:

1 – ایشان صراحتاً می‌گوید آلمان و ژاپن از نیروی نظامی محروم و ممنوع شدند و نمی‌گوید خودشان به میل خودشان نیروی نظامی را کنار گزاشتند.

2 – در ادامه می‌گوید «پول‌هایشان آزاد شد»، نمی‌گوید پولهایشان را آزاد کردند. یعنی اینکه پولها به میل خودشان از حوزه نظامی به حوزه‌های دیگر نرفت و اجبار در کار بود. این نکته را از اجبارشدنشان به کنار گذاشتن نیروی نظامی نیز می‌توان نتیجه گرفت.

3 – سپس ادامه می‌دهد این پول آزادشده رفت دنبال کارهای علمی و تولیدی و اقتصاد علمی و در ادامه نتیجه می‌گیرد که به همین دلیل این کشورها دیگر آسیب‌پذیر نیستند. بدیهی است وقتی در ابتدای کلام، آن‌ها را دارنده محکم‌ترین اقتصاد دنیا می‌داند منظور از عدم آسیب‌پذیری نیز به اقتصاد مربوط می‌شود و نه حوزه نظامی.

4 – در پایان ایشان می‌گوید «این راه در ایران باز شده» که طبعاً با توجه به زمینه صحبت و سایر قرائن منظور راه اقتصاد علمی و دانش‌بنیان است که به کرات مورد تاکید رهبری نیز بوده است. قطعاً منظور اقای هاشمی از باز شدن این راه، راه کنار گذاشتن نیروی نظامی نبوده است چون پرواضح است که ایران در سالیان اخیر در این راه فقط و فقط پیشرفت و گسترش داشته و قطعاً رهبری اجازه سیاستی جز این را نداده و نمی‌دهند.

اکنون باید به سخنان رهبر انقلاب طبق آنچه در سایت رسمی ایشان آمده است توجه کرد:

«رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر اینکه علت پیشرفت برخی کشورها، جمع‌آوری سازمان‌های نظامی آنها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: کشورهایی که گفته می‌شود سازمان نظامی خود را جمع‌آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند. ایشان تأکید کردند: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روزبه‌روز استحکام بخشید.»

در ارتباط با بیانات رهبری نکات زیر قابل توجه است:

1: به باور ایشان اینکه گفته شود علت پیشرفت برخی کشورها کنار گذاشتن نیروی نظامی است، «حرف غلطی» است. پیشرفت ابعاد مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی و ورزشی دارد و آقای هاشمی کلیت صحبتشان در مورد پیشرفت علمی و اقتصادی بوده نه پیشرفت نظامی و امنیتی. پس این دو سخن با هم منافاتی ندارد. البته بدیهی است که پیشرفت همه جانبه مستلزم پیشرفت در همه ابعاد است و نمی‌توان گفت که ژاپن و آلمان پیشرفت همه‌جانبه داشته‌اند و البته آقای هاشمی نیز چنین نگفتند. به بیان دیگر پیشرفت اقتصادی مدنظر هاشمی و پیشرفت نظامی مدنظر رهبری هر دو شرط لازم هستند ولی کافی نیستند.

2: رهبری در ادامه کلام می‌فرمایند «کشورهایی که گفته می‌شود سازمان نظامی خود را جمع‌آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند.» اینجای سخن ایشان نیز دقیقاً مشابه سخن هاشمی است که گفته بود این کشورها را از نیروی نظامی ممنوع و محروم کردند.

3: در پایان نیز به این نکته اشاره داشتند که «هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روزبه‌روز استحکام بخشید.» بر کسی پوشیده نیست که در میان مقامات عالی‌رتبه سیاسی در ایران کمتر کسی است که به اندازه آقای هاشمی درگیر جنگ بوده باشد و از ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور خبر آگاه باشد. پس مسلم است که مخاطب این سخنان ایشان نمی‌تواند آقای هاشمی باشد.

4: اما مهمترین نکته در سخنان رهبری آنجاست که می‌فرمایند «باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است». برخلاف افراد مختلفی که در روزهای گذشته با قاطعیت و بدون دقت و تحقیق و بعضاً با کنیه‌ورزی به آقای هاشمی تاختند و حتی وی را متهم به بی‌عقلی کردند آیت الله خامنه‌ای به مثابه یک فقیه عالی‌قدر جانب احتیاط را فراموش ننمودند و گفتند باور این سخنان از گوینده {آقای هاشمی} سخت است و شک خود را با بیان اینکه اگر این سخنان «واقعاً بیان شده باشد» بیشتر نشان دادند.

به نظر می‌رسد آنچه این روزها باعث هوچی‌گری و موج تخریب علیه آقای هاشمی شد عبارت پایانی کلام ایشان در ارتباط با دوره دوم دولت آقای روحانی است که موجب خشم دلواپسان شده بود.

در پایان برای تاکید بر مشابهت دیدگاه رهبر انقلاب و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر سخنان رهبری که مربوط به ۱۱ سال قبل است خالی از لطف نیست:

«… اقتداری که ما می‌توانیم در داخل به‌وجود بیاوریم، با بمب اتمی و سلاح هسته‌یی و تقویت نیروی نظامی نیست. البته تقویت نیروی نظامی در حد متعارف لازم است؛ اما آنچه می‌تواند ما را در مقابل تهاجم همه‌جانبه‌ی دشمنان در سطوح مختلف حفظ کند، همین فهرستی است که عرض کردم: «تقویت ایمان»، «تقویت علم»، «تقویت فناوری»، «تسلط بر فنون روز»، «پیشاهنگ شدن در تولید علم»، «شکوفایی استعدادهای آحاد ملت و جوانان در رشته‌های مختلف» (چه علوم انسانی، چه علوم طبیعی، چه انواع گوناگون علوم تجربی)، «همبستگی ملی و تقویت همدلی» در میان مردم؛ این‌هاست که می‌تواند یک ملت را تقویت کند؛ می‌تواند هم دنیای خودشان را آباد کند، هم آنها را از آسیب دشمنان محفوظ نگه دارد…» (11/ 2/ ۱۳۸۴)»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این قبیل دوستان نظام چه سودی میبرند از تبلیغ وجود زاویه بین رهبر و هاشمی ، مسلما این قبیل تبلیغات به نفع کشور و نظام نیست ، لابد ماموریتتی دارند از جایی !

  2. واقعا این نویسنده خودشو تحلیلگر میدونه ؟؟؟!!!!! به فهم و درک سیاسی مردم توهین میشه والله . تدبیر امروز رهبری رو ببین که در مقابل زیاده خواهی و تهدیدات پی درپی استکبار و اذنابش در منطقه مرتب پیشرفتهای نظامی و موشکی ایران را بدلیل بازدارندگیش رصد میفرمایند.هر کاری کنید دم خروستنو نمی تونید پنهان کنید . قبول کنید که درک سیاسیتون از واقعیات جهان امروز شدیدا ضعیفه . حالا شما هی بگید دلواپسان .البته که فرزندان پاک و مخلص این مرزوبوم دلواپس رفتارها و نظرات سخیف دنیاپرستان و مرفهین بی درد هستند .چشماتنو باز کنید انگشت استکبار تو چشمتونه .یا علی

    1. همه میدانند و حتی رهبری تاکید کردند که اقتدار واقعی از پیشرفت علمی و آگاهی همه جانبه بدست می آید ولا غیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا