خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مظنون بمبگذاری های نیویورک: قربانی نژادپرستی؟

دادستان های فدرال آمریکا روز سه شنبه علیه احمد خان رحیمی، عامل بمبگذاری های نیوجرسی و نیویورک اعلام جرم کردند. وی به چهار فقره جرم از جمله استفاده از سلاح کشتار جمعی و بمبگذاری در محل عمومی متهم شده است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از یورونیوز، وی روز دوشنبه از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفت و دستگیر شد. این جوان ۲۸ ساله افغان تبار متهم است که با انفجار دو بمب دست ساز در محلۀ چلسی نیویورک و نیوجرسی موجب مجروح شدن ۲۹ نفر شده است.

پلیس در جستجو از منزل وی به مدارکی از جمله یک دفترچۀ یادداشت دست یافته که در آن مطالبی در تقدیر و ستایش اسامه بن لادن، رهبر کشته شدۀ القاعده نوشته شده است. وی همچنین دولت آمریکا را به کشتار مسلمانان و جنگجویان در افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین کرده است.

این جوان که در سنین کودکی به همراه خانواده به آمریکا پناهنده شده است از سال ۲۰۱۱ به اینسو چند بار به افغانستان و پاکستان سفر کرده و به گفتۀ نزدیکانش پس از بازگشت از این کشورها به شدت مذهبی شده است.

پدر وی روز سه شنبه فاش کرد که دو سال پیش به پلیس فدرال آمریکا مراجعه کرده و تندرو شدن پسرش را گزارش داده اما هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است. اف بی آی می گوید در پی این گزارش، تحقیقات در مورد احمد خان را آغاز کرده اما در آن زمان هیچ ارتباطی میان احمد خان و شبکه های تروریستی به دست نیامده است.

تحقیقات پلیس برای یافتن همدستان احتمالی وی در جریان این بمبگذاری ها ادامه دارد.
این درحالیست که دوستان و همسایگان احمد خان رحمی که صاحب یک رستوران در شهر الیزابت بوده، او را یک جوان آرام و مهربان توصیف می کنند.

یکی از دوستان این جوان به رویترز می گوید: «او به نیازمندان غذای مجانی می داد و خیلی آرام بود و رفتار عجیبی نداشت. برایمان این اتفاقی که افتاده شوک آور بود. تنها تغییر او این اواخر مذهبی تر شدنش بود. مذهبی تر اما آدمی معمولی بود.»

پلیس تحقیقات خود را به روی سفرهای مکرر احمد خان به افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۱۱ به این سو متمرکز کرده است اما اف بی آی هنوز به طور رسمی اقدامات این جوان را به تروریسم بین المللی مرتبط نکرده است.

احمد خان در سال ۲۰۱۴ به علت زدوخورد و دعوای خیابانی دستگیر شده بود اما وی هیچگاه محاکمه نشد.

دو تن از همسایگان می گویند این جوان را هر روز می دیدیم، با هم سلام و احوالپرسی می کردیم، گاهی از رستوران وی خرید می کردیم و در همین حد او را می شناختیم. به گفتۀ آنها احمد خان یک جوان معمولی بوده است. یکی از آنها می گوید: «شب ها افرادی در مقابل رستوران وی جمع می شدند و سروصدا می کردند، مثل یک دسته بچه که جمع می شوند و شلوغ کاری می کنند، همین.»

احمد خان به دلیل آنکه رستورانش را شب ها نیز باز نگه می داشته با برخی از همسایگان مشکل داشت. یکی از این همسایگان می گوید: «بعضی وقت ها تا ساعت سه بعد از نیمه شب سروصدا می کردند و گاهی این سروصداها آزاردهنده بود فقط ما نبودیم که شکایت می کردیم.»

به عقیده تعدادی از دوستان احمد خان، به دلیل شکایت همسایگان علیه کار شبانه روزی این رستوران، وی خود را قربانی نژادپرستی و اسلام هراسی می دانسته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا