خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سومین هفته‌ی آرامش نسبی خیابانی؛ 9 تا 16 دیماه

هفته‌ی قبل منتهی به جمعه ۱۶ دیماه، سومین هفته‌ای بود که خیابان‌ها شاهد صحنه‌های اعتراضی نبود، پس از سه ماهی که اعتراضات خیابانی در تعداد زیادی از شهرهای کشور جسته و گریخته شکل می‌گرفت.

به گزارش انصاف نیوز، در هفته‌ی گذشته، مانند دو هفته‌ی قبل از آن، تجمعات اعتراضی محدود بود به مراسم‌های چهلم درگذشتگان در حوادث سه ماهه که بخشی از این مراسم‌ها به صحنه‌ی اعتراضی تبدیل می‌شد. البته شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در بازار تهران ساعاتی التهابی وجود داشت که بخشی از آن به نوسان قیمت ارز مرتبط بود.

بازداشتی – آزادی

در یک هفته‌ی گذشته چهار خبرنگار بازداشت شدند: مهدی قدیمی، میلاد علوی، مهدی بیک و سعید سیف. مهدی بیک دبیر سیاسی روزنامه‌ی اعتماد است که وضعیت محکومین به اعدام در میان بازداشتی‌های اعتراضات اخیر را دنبال می‌کرد؛ این روزنامه در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از روند پرونده‌های این افراد و گفت‌وگوهایی با خانواده‌های‌شان داشت.

در همین مدت روند آزادی‌ها هم ادامه داشت از جمله چند چهره‌ی فرهنگی، فعال دانشجویی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، از جمله آنهایی که خبرهایشان بیشتر رسانه‌ای شده است:

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما – یوسف ظریف، دانشجوی دانشگاه علامه – کیمیا وهابی‌فر، دانشجوی دانشگاه کردستان – پردیس توکلی، دانشجوی دانشگاه تهران – مژگان کاوسی، پژوهشگر – مسعود قربانی، دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – محمدرضا صداقت، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه خلیج فارس بوشهر – صبا شعردوست، روزنامه‌نگار – پارسا الله وردطائمه، دانشجوی پلی‌تکنیک – پریسا امامی – البرز عادی، دانشجوی دانشگاه آزاد نجف‌آباد – امیر انسانی، دانشجوی دانشگاه آزاد شهر قدس – آلان ویسی، دانش آموز –  حسین محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر اصفهان – محمد لاسجردی، دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ – شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان – فهیمه سادات هاشمی، دبیر ریاضی ناحیه ۴ شیراز – شیرین صمدی، مجری پیشین تلویزیون – مسعود قبادی، معلم اهل استان کهگیلویه و بویراحمد – نازنین کیان‌بخت، دانشجوی گرافیک دانشگاه هنر تبریز – فائزه عبدی‌پور، دانشجوی ارشد دانشگاه مازندران – فرزاد شالفروش، فعال سیاسی – محمدمهدی بصیرت‌نژاد، دانشجوی مکانیک دانشگاه علم و صنعت – آیدا عمیدی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان

دو اعدام

خبر اجرای اعدام دو نفر به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به خاطر قصاص نفس در صبح شنبه بازتاب و واکنش بسیاری در پی داشت. دو نفر دیگر یعنی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، حدود یک ماه پیش اعدام شده بودند و در این مدت تعدادی از احکام اعدام یا نقض شده یا در حال بررسی مجدد پرونده بوده است.

زاهدان

هفته‌ی گذشته نیز در زاهدان پس از نماز جمعه‌ی اهل سنت، تجمعی اعتراضی شکل گرفت و مانند گذشته شعارهایی رادیکال در آن سر داده شد. سخنان مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان مانند قبل با انتقادهای تندی همراه است. دو روز پیش، جواد لاریجانی علیه او موضع تندی گرفت ولی این موضع بی جواب نماند ازجمله با سخنان معین سعیدی، نماینده‌ی چابهار.

وضع اینترنت مانند هفته‌ی قبل است. اینستاگرام و واتساپ همچنان قابل دسترسی نیست مگر با فیلترشکن‌هایی که بسیاری از آنها هم به دلیل کندی اینترنت از کار افتاده‌اند. کندی اینترنت و فیلترینگ، به تدریج صدای اصولگرایان را هم درآورده است.

شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال همچنان برنامه‌های خود را با لیبل‌های ویژه‌ی خبر فوری و خیزش سراسری پخش می‌کنند، معمولا با انتشار خبرهایی از تجمعاتی در خارج کشور به‌ویژه مربوط به ۱۸ دیماه در چند شهر آمریکایی و اروپایی در سالگرد هواپیمای اوکراینی.

مجازی، پلیس، شبانه

بحث‌های اعتراضی و انتقادی در فضای مجازی در هفته‌ی قبل نسبت به هفته‌های قبل زیاد تغییر نداشت اما به نسبت رو به کاهش است هرچند در ساعات پس از اجرای دو حکم اعدام اخیر، دوباره موضوع آن داغ شد.

حضور نیروهای انتظامی به غیر از شنبه‌ی هفته‌ی قبل در بازار تهران، در روزهای دیگر بسیار کاهش پیدا کرده است، فقط به صورت مقطعی در برخی نقاط حضور پلیس دیده می‌شود.

شعارهای شبانه در یک ماه اخیر روند کاهشی ملموسی دارد و در محله‌هایی که در سه ماه اعتراضات، شدید بود در جاهایی دیگر ادامه ندارد. دیوارنویسی‌ها در محله‌ها به‌صورت مقطعی همچنان انجام می‌شود.

۱۸ دی تهران

روزهای پیش از ۱۸ دیماه به مناسبت سالگرد هواپیمای اوکراینی فراخوان‌هایی برای تجمعات اعتراضی منتشر شده بود. در این روز وضعیت نسبت به سه هفته‌ی اخیر کمی متفاوت بود، ازجمله در برخی نقاط تهران.

ادامه‌ی متن، گزارش دو خبرنگار انصاف نیوز است از ساعت ۶ تا ۷ در حد فاصل متروی میدان انقلاب تا متروی تئاترشهر:

زنی که کنار خیابان به نظاره ایستاده بود و سیگاری در دست داشت می‌گفت: تا جایی که من دیدم از ساعت 6 شلوغ شده و گاهی شعار می‌دهند.

حد فاصل انقلاب تا تئاتر شهر، در هر دو سوی خیابان، محل گذر مردم شلوغ‌تر از روزهای گذشته بود. با وجود رونده بودن از جمعیت مردم کاسته نمی‌‍‌شد. عده‌ای راه رفته در همین مسیر بازمی‌گشتند و این مسیر را ترک نمی‌کردند.

حضور یگان ویژه‌ی نیروی انتظامی نیز خصوصا جلوی سردر دانشگاه تهران قابل توجه بود. در سایر تقاطع‌ها نیز حضور پررنگی داشتند.

بخش‌هایی از عابران در جاهایی که حضور ماموران کم بود شعارهایی می‌دادند؛ شعارها همان شعارهای دوره‌ی سه ماهه‌ی اعتراضات گذشته بودند با پررنگ‌تر بودن شعارهایی در اعتراض به اعدام‌های اخیر. گاه گاه صدای بوق ممتد ماشین‌‌ها نیز همراه می‌شد. حضور نیروهایی با لباس شخصی هم مشهود بود.

داخل مترو صدایی نمی‌آمد. تعداد نیروهای انتظامی داخل مترو نیز مانند روزهای عادی بود با این تفاوت که دو نفر از ماموران زن نیز حضور داشتند. صدایی نمی‌آمد ولی دیوارنویسی‌های رادیکالی روی دیوارهای مترو دیده می‌شد.

خبرنگار از دستفروش زنی در مترو که گل سر می‌فروخت راجع به شرایط چند ساعت قبل مترو پرسید. گفت نه صدایی نبوده! امروز تصمیم به نخریدن بوده فراخوان، اومدن تو خیابون نبوده! او و همکارش می‌گفتند امروز اصلا فروش نداشته‌اند و این فراخوان‌ها واقعا روی کارشان تاثیر گذاشته؛ بریده بریده حرف می‌زد: البته این فراخوان‌ها که برای ما نیست برای تراکنش‌ها و پول‌های زیاده ولی اصلا چه فرقی می‌کنه؟! بعضیا بچه‌شون رو این مدت از دست دادند! بچه‌ی منم یه جوون 18 ساله است الآن پول ندارم یه دست لباس براش بخرم.

در واگن زنانه دختری کنار دوربین‌های سقفی که در این سه ماه در واگن‌ها ظاهر شده‌اند سرودی خواند. زن کناری‌اش برای تغییر دعا می‌کرد و زنی دیگر در جواب گفت: من می‌ترسم از اینا بدتر بیایند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر پذیرش دانشجو های کارشناسی در دانشگاه ها را
    به نصف تقلیل دهیم، شاید تا حدی مملکت به آرامش
    برسد.
    دشمن که از پیشرفت های علمی کشور ناخشنود است،
    جوانان را هدف گرفته است.جوان ایرانی هم که ذاتا
    خود بنیاد، غرب پرست و ایده آلش سلف مختلط
    می باشد.
    دانشجویان ما موقع تحصیل که انگار ستون پنجم
    دشمن هستند وبعد از فارغ التحصیل شدن هم که
    به غرب می روند.

  2. آفرین، تمرین کردین بگین ” اعتراضات” و دهنتون عادت کرد به کلمه درست. سخت نبود نه؟

  3. کاملا پیداست که این گزارش با انگیزه تحریک به اغتشاش تهیه شده.
    دوستان در دادسرای رسانه حتما متوجه موضوع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا