خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز انکار بدیهیات؟

اعتمادآنلاین نوشت:


همزمان با سومین سال‌گرد ساقط‌شدن هواپیمای مسافری اوکراینی و جان‌باختن ده‌ها ایرانی و شهروندانی از ملل دیگر، مهم‌ترین خبرهای روز هجدهم دی ۱۴۰۱ را باهم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

در تهران و چندین شهر جهان، مردم و خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای مسافری اوکراینی، با تجمعاتی یاد آن‌ها را زنده کردند و خواستار بهبود روند رسیدگی به این پرونده شدند.

علیزاده طباطبایی وکیل برخی خانواده‌های این جان‌باختگان گفت خانواده‌ها به روند دادرسی در ایران معترض است و هشدار داده‌بودند که کار به لاهه خواهد کشید اما مسوولان توجهی نکردند.

ولی رئیس سازمان هواپیمایی ایران معتقد است این اعتراض کشورهای دیگر درگیر در این پرونده، موضوعیت تخصصی ندارد.

فقط ماجرای هواپیما نبود؛ گویا، امروز، همه‌جوره روز انکار بدیهیات بود. نفر دوم حزب‌الله لبنان، نعیم قاسم، می‌گوید از سفر به ایران بازگشته است و از ثبات در ایران پس‌از اعتراض‌های اخیر مطمئن شده و اوضاع به حالت عادی برگشته.

تنها شیخ قاسم لبنانی نبود که گفت «همه‌چی آرومه»، احمد وحیدی، وزیر کشور  حضور «لباس شخصی‌‌»ها در اعتراضات اخیر را «جوسازی» خواند و گفت «ماموران اطلاعاتی در همه جا موظفند با لباس خاص خودشان باشند و اسمش لباس شخصی نیست، پلیس و سپاه هم که لباس‌های شناخته‌شده دارند.

یک مسوول دیگر هم کوشید صورت مساله قطعی اینترنت را پاک کند؛ علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس، گفت از ما می‌پرسند چرا اینترنت را محدود کردید و ما در پاسخ می‌گوییم ما اینترنت را محدود نکردیم بلکه معترضان اینترنت را با استفاده نادرست از آن محدود کردند.

در همین اوضاع «با ثبات»، دادگاه انقلاب هرمزگان دو نفر را به اتهام دعوت رانندگان ناوگان حمل‌ونقل به اعتصاب در جریان اعتراض‌های اخیر به ترتیب به ۱۰ و ۵ سال زندان محکوم کرده.

پرواز همای، از خوانندگان ایرانی که اخیرا کنسرتش در آیین بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و قرارداد میلیاردی‌اش با شهرداری تهران دراین‌باره خبرساز شده بود، می‌گوید فریب خورده و پول دریافتی را پس فرستاده- او دقیقا نگفته چگونه گول خورده؟

اما در دومین‌روزی‌که باد کمی به داد مردم تهران و شهرهای شلوغ رسید، دیوید بوید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و محیط زیست، از ایران خواست مازوت نسوزاند.

او توییت کرده: «ایران برای تولید برق در حال سوزاندن مازوت، یکی از کثیف‌ترین سوخت‌ها، است و با حجم عظیمی از هوای سمی میلیون‌ها نفر را مسموم می‌کند و حق داشتن یک محیط زیست سالم را نقض می‌کند. ایران می بایست سوزاندن مازوت را متوقف کند»- خلاصه ماجرای مازوت و روزهاوشب‌های آلوده شهرهای ایران شهره‌ی جهان شده.

مازوت نوعی نفت کوره‌ی کم کیفیت است، پالایشگاه‌ها به‌قیمت ناچیز آن را به صنایع می‌فروشند و آلودگی آن، خصوصا کودکان، سالمندان و بیماران قلبی را گرفتار می‌کند- نسوزانید! مازوت نسوزانید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این ها همه چیز را سوزانده اند: خانواده ها، اقتصاد، جامعه، محیط زیست … زندگی را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا