خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استراتژیست نظام

عابد مشایخ، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی به مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی نوشت:

عظمت آیت الله هاشمی رفسنجانی از ابتدای جوانی و در مبارزات شجاعانه انقلابی ایشان از دهه سی متجلی‌ست. آیت الله هاشمی رفسنجانی نابغه ای شجاع و دور اندیش بود. او مرد هزاره سوم بود. ایده ها و تفکرات ژرف او همه برای آینده دور دست و درخشان بود. وی در همه طول عمر زندگی خود لحظه ای توقف نداشت، همیشه جنگنده برای کشور و ملتش تلاش می کرد تا آرزوهای متعالی خود را برای مردمش به منصه ظهور و بروز رساند.

در دوران مبارزه سخت ترین شکنجه ها را به جان خرید تا برای ملتش فدا شود، اما هیچگاه حاضر نشد حتی دشمنش شکنجه شود. در دوران بعد از انقلاب پیوسته کلیدی ترین مسوولیتهای کشور را با خود به همراه داشت تا جایی که صفحه ای از تاریخ انقلاب بدون نام آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود ندارد! مسوولیتهای ویژه و استراتژیکی که ایشان داشتند از ابتدای انقلاب رقم خورد از جمله؛ عضویت در شورای انقلاب، سرپرستی وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه مجلس شورای قانون اساسی، جانشینی فرماندهی کل قوا، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری، تاسیس و ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پایان عمر شریفشان، دال بر نقش اساسی ایشان در هدایت انقلاب اسلامی بود.

به راستی او استوانه انقلاب بود و سنگ زیرین آسیاب نظام.
او همه هجمه ها و بد رفتاریها را با جان و دل می پذیرفت و هیچگاه پاسخ بی اخلاقیها را نمی داد. در همه دوران انقلاب، مرد میدان و طوفانهای سخت نظام و انقلاب بود و مردانه می ایستاد و برای مردم جانفشانی می کرد. در تمام دوران مسوولیتهای سنگینشان، او را در راحتی نمی دیدید؛ همیشه فعال و تلاشگر، همیشه سختکوش، همیشه مطالعه گر، همیشه نویسنده ای قهار و سخنرانی ممتاز، همیشه استراتژیستی شاخص و تعیین کننده، همیشه میانجی ای بی بدیل، همیشه مدیری بی همتا، همیشه نقش آفرینی بی نظیر و همیشه اقدام گری بی رقیب بود. وی در همه سنگرهای انقلاب، پیروز از میدان در آمد، چه در جنگ و چه در صلح و چه در صحنه های سیاسی.

آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسر قرآنی برجسته بود و تفسیر راهنمای او گنجینه ای ماندگار از اوست، او از بزرگان دینی کشور و اندیشمندی متاله و تیز هوش بود. ثبت خاطرات روزانه ایشان نشان از دقت نظرشان بر ثبت دقیق تاریخ و وقایع لحظه به لحظه انقلاب دارد. می توان گفت معتبرترین سند تاریخ معاصر انقلاب اسلامی یاددشتهای روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

او در همه عرصه ها شایسته و متمایز بود، چه در عرصه حوزه و مسائل دینی، چه در عرصه اخلاق و عرفان و چه در عرصه سیاست. نماز جمعه هایی که به امامت ایشان برگزار می شد برای جهانیان حائز اهمیت بود و دلیل بین آن، پر بودن استیج خبرنگاران داخلی و خارجی در زمان سخنرانی ایشان در خطبه های نماز جمعه بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی زمانی که به تحلیل مسائل سیاسی می پرداختند، بزرگان سیاست، چه داخلی و چه خارجی را مات و مبهوت می کردند، هم به دلیل داشتن مطالعات بسیط و عمیق و هم به دلیل تسلط و اشراف کامل ایشان به فضای سیاسی و هم به دلیل هوش و زکاوت بالای ایشان به ویژه در عرصه سیاست. ژرف نگری و دور اندیشی ایشان در عرصه سیاست بین الملل مثال زدنی بود.

برنامه های ایشان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، علمی، فن آوری، عمرانی و … همه متاثر بود از خرد جمعی برترین دانشمندان کشور، ایشان همیشه نخبگان و دانشمندان کشور را با خود همراه داشتند و به آنان بسیار احترام می گذاشتند و از آنان در پیشبرد برنامه توسعه محور کشور بهره مند می شدند، حمایت و عشق و علاقه نخبگان و دانشمندان به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز دال بر این ادعاست.

شخصیت با عظمت و با ابهتشان در کنار متانت و مهربانی فوق العاده ایشان، در مجموع از وی چهره ای محبوب و بسیار جذاب به وجود آورده بود. شم مدیریتی ایشان بسیار ویژه بود، وی مدیری سیستمی و جامع نگر بود و به معنای واقعی کلمه مدیری استراتژیک بود. در همه دوران مسوولیتهای حساس، ایشان به همه ابعاد مدیریت سازمانی می پرداخت، چه عمرانی، چه توسعه، چه سیاسی، چه اقتصادی و چه علمی.

یکی از خصوصیات مهم ایشان که تا پایان عمر با ایشان بود، اعتدال و میانه روی ایشان در همه عرصه ها بود. همیشه تلاش می کردند تا مسوولان و مدیران کشور از خط اعتدال خارج نشوند تا به سامانه های سیاسی و اجتماعی کشور آسیب وارد نشود.

مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی، مرد ایثار و عشق به مردم بود و تا پایان عمر قلبش برای عزت مردم و میهنش می تپید.
روحش شاد و یادش گرامی باد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا