خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بودجه‌ای که به مجلس تحویل داده شد اما اعلام وصول نمی‌شود!

خبرگزاری دولتی ایسنا نوشت:

لایحه بودجه ۱۴۰۲ بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان، پنجم دی ماه به مجلس تحویل داده شد اما پس از دو هفته هنوز اعلام وصول نشده است، کاری که به گفته سخنگوی دولت، مبنای قانونی آن روشن نیست.

همزمانی تدوین لوایح برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ از ابتدای امسال مطرح شد اما در هفته‌های گذشته مباحثی پیرامون آن شکل گرفت، در نیمه اول امسال مسئولان دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بودند که لایحه بودجه سال آینده را ۱۵ آذر ماه برای مجلس ارسال خواهند کرد و  به گونه‌ای عمل خواهد شد که تدوین هیچ کدام خدشه‌ای بر دیگری وارد نکند.

بالاخره پنجم دی امسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ طی نامه‌ای رسمی از سوی رئیس جمهور به مجلس ارسال شد اما مباحث آن تمام نشد؛ برخی نمایندگان مجلس و حتی رئیس قوه مققنه، معتقد بودند که ابتدا باید برنامه هفتم توسعه به مجلس بیاید و پس آن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس تعدادی از بهارستانی‌ها اعلام کردند تا زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس نرسد، لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام وصول نخواهد شد.

البته طبق قانون هم این حرف پربیراه نیست، چرا که در ماده ۱۸۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس آمده که دولت موظف است حداکثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند.

اما دولت از سویی کلیات و بخشنامه برنامه هفتم توسعه را تدوین و ابلاغ کرده است و از سوی دیگر به دلیل اینکه کشور در شرایط خاص اقتصادی با مشکلات بیشتری ناشی از نداشتن بودجه مواجه نشود، سعی کرد هر چه سریع‌تر لایحه بودجه را به مجلس بفرستد تا مانند برخی از سال‌های گذشته قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم بسته نشود.

همچنین در ماده ۱۸۲ همین آیین‌نامه داخلی آمده است که «نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت ۱۰ روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم نمایند.»

همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اظهار کرد که قانون اساسی دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه و مجلس را ملزم به بررسی آن کرده است. پس از ارائه بودجه به مجلس، مبنای قانونی عدم وصول آن برای دولت روشن نیست.

در این میان مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که تکلیف لایحه برنامه هفتم تا یک ماه آینده روشن خواهد شد.

به گفته او، ظرف یک ماه آینده حداقل، برنامه هفتم توسعه به نتیجه می رسد.

سید محمد حسینی – معاون پارلمانی رئیس جمهور- هم امروز درباره آخرین وضعیت لوایح برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده اینگونه توضح داد که رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که ابتدا باید لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس تحویل داده شود و پس از آن تکلیف لایحه بودجه مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا