خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رنج شورای اصلاح طلبان از احزاب تک نفره

یک عضو حزب اتحاد در یادداشتی انتقادی به کسانی که آنها را «احزاب تک نفره» خوانده، ضمن تاکید بر دوری از شکاف در جریان سیاسی اصلاحات، در آستانه ی شکل گیری دوباره ی شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با ترکیبی جدید، نوشت: لازم است در این روند ترمیمی، یکبار و برای همیشه تکلیف این احزاب تک نفره مشخص شود.

به گزارش انصاف نیوز، «حبیب رستمی»، دبیر حزب اتحاد ملت منطقه مازندران در یادداشتی در سایت محلی مازند مجلس نوشت:

حزب یعنی مجموعه‌ای با برنامه‌ای مشخص و مدون برای رسیدن به قدرت. در ادبیات سیاسی حزب به گروهی سیاسی و متشکل از کسانی است که در کل از نظر دیدگاه و عقیده دارای مواضع مشترکی هستند. البته به لحاظ داشتن عقاید و دیدگاه مشترک گروه به حزب تبدیل نمی‌گردد و لازمه تشکیل حزب تلاش در جهت دستیابی به قدرت سیاسی و یا در اختیار داشتن قدرت می‌باشد. سالهاست که در ایران با هدف همگرایی و تاثیر مفیدتر، احزاب همسو به سمت و سوی ایجاد شورای عالی سیاستگذاری رفته‌اند. احزاب اصلاح طلب تاثیرگذار دوران اصلاحات، این شورا را پایه‌ریزی کردند و آن را هدایت می‌کردند. هر چند این شورا از ابتدا هم با مخالفت و کارشکنی احزاب تک نفره روبرو بود، ولی به علت بزرگواری و انعطاف بزرگان اصلاحات برای جلوگیری از انشقاق  و فشار افکار عمومی و تاثیرگذاری احزاب اصیل، قایل به همکاری ولو در ظاهر شدند.

هر چند این احزاب تک نفره از آن فضا هم به نحوی و برای رسیدن به مطالبات خود استفاده بهینه می‌کردند و خیلی قائل به پیگیری تصمیمات جمعی نبودند. احزاب تک نفره و احزاب بی‌برنامه و بی‌مجمع، در همان روزها هم رفتار سازنده‌ای نداشتند. اما به واسطه محور بودن احزاب قوی و تاثیرگذار بر روند خروجی تاثیر نامطلوب کمتری داشتند. پس از گذشت سال‌ها و اتفاقات سیاسی پیش آمده و اراده‌ای که منجر به تضعیف و خروج احزاب اصلاح طلب تاثیرگذار شد، احزاب تک نفره و افراد کمتر تاثیرگذار و فاقد وزن سیاسی و اجتماعی سازنده،  فرصت بیشتری برای ارایه خود پیدا کردند. در این خلا به وجود آمده آنها سعی کردند خود را نماینده اصلی جریان اصلاح طلبی نشان دهند. متاسفانه مطالبه‌شان هم مطالبه جمعی و گروهی و به نفع جریان اصلاحات نبوده و نیست.

در حالی که شخصیت‌های موثر جریان اصلاحات و همین طور احزاب تاثیرگذار و اصیل با موانع جدی برای حضور در احزاب روبرو هستند، نمایندگان احزاب بهتر است براساس وزن اجتماعی و نفوذشان انتخاب شوند. به یقین احزاب تک نفره دریافته‌اند که دارای این وزن و نفوذ نیستند و تنها راه ارایه خود را در ناسازگاری و بی‌برنامگی می‌دانند. در شرایط فعلی و تصمیم بر ترمیم شورای مشورتی و هماهنگی، شایسته است همچنان سیاست با جذب حداکثری و با تغییر مناسب در راستای اصلاح ساختار، از ایجاد شکاف در جریان اصلاحات جلوگیری شود. اما لازم است در این روند ترمیمی، یکبار و برای همیشه تکلیف این احزاب تک نفره مشخص شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا