خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمود گبرلو: فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را باید دید

محمود گبرلو از منتقدان سینمای ایران و مجری سابق برنامه سینمایی هفت، در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است به تحلیل این دوره از جشنواره فجر پرداخته است.

محمود گبرلو در یادداشت خود نوشته است:

در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر قرار گرفته‌ایم؛ متاسفانه شرایط اسف‌بار جامعه به گونه‌ای‌ست که هیچ میل و رغبتی برای حضور در مجامعی امثال جشنواره فیلم فجر -که به نوعی شادی‌آفرین هستند- وجود ندارد. شهر پر از درده و دل‌ها پر از غصه. اندوه و بغض در گلو به مرز خفگی رسیده و جامعه دیگر تحمل بی‌عدالتی و فشارهای اقتصادی را ندارد.

آیا می‌توان از جشنواره‌ای که سال‌ها انرژی صرف شده تا به اینجا رسیده که تنها نماینده واقعی ایران و انقلاب و نظام در سطح جهان باشد چشم پوشی کرد؟ و یا سکوت اختیار کرد؟

یاد جمله فیلم فرهادی بدین مضمون افتادم:

* اون نمی‌دونه من پسرش‌ام اما من که می‌دونم اون پدرمه* تندروهای کوتوله که فهم درستی از فقه پویا ندارند با جملات عوام فریبانه القا می‌کنند عامل همه ناهنجاری‌ها به‌خصوص اتفاقات اخیر، سینما و سلبریتی‌هایش هستند ولی ما که می‌دانیم سینما چه اعتبار و افتخاری برای ایران و ایرانی‌ها و نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سطح جهان کسب کرده است…

صد حیف که حرف‌های غلط برخی -که به نظرم، بیشتر به تفکر خرافاتی داعش نزدیک است- هنر -به‌خصوص سینما- را به قهقرا کشانده و می‌کشاند و زحمت دلسوزان را به هدر می‌برند.

معتقدم باید با خضوع و فروتنی (با هر مدلی که هستند) با هنرمندان این سرزمین رفتار کرد و آثارشان در هر شرایطی یک ضرورت است تا تحلیل دقیق و درستی از وضعیت موجود بیان گردد. چه بسا با سکوت و عقب نشینی جریان جهل و نادانی، قدرتمند شود و اتفاقی که نباید بیفتد بیفتد.

امسال به هر طریق جشنواره چهل و یکم برگزار می‌شود چون آنقدر فیلم مطابق نظر هیات انتخاب یافت می‌شود و اینکه تنها جایگاه مناسب برای پز و تبلیغ مسئولین به شمار می‌رود فک می‌کنم این فیلم‌ها را هم باید دیده تا هم زحمت عوامل دیده شود هم واقعیت را با علم و آگاهی برملا کرد.

نباید تسلیم کج‌اندیشان به‌ظاهر دینی و ارزشی شد. سینمای ممتاز امروز ایران حاصل دسترنج هنرمندان نجیب سینماست نه مدعیان حکمرانی.

اینان می‌آیند و می‌روند و آنچه که باقی می‌ماند، هنرمند و خلاقیتش است که فرهنگ سازی می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا