خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزن لاشه گوسفندان تولید داخل به کمتر از نصف رسید

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور از اعلام اضطرار برای خروج ۲ میلیون راس دام سبک از کشور خبر داد و گفت: آمار کشتارگاه‌های کشور نشان می‌دهد وزن لاشه دام‌های سبک کشور به دلیل، گرسنگی و تشنگی از ۱۸ کیلوگرم به کمتر از نصف یعنی، ۶ کیلوگرم کاهش یافته است.

اعلام اضطرار برای خروج ۲ میلیون راس دام سبک از کشور/ وزن لاشه های دام به کمتر از نصف رسیده است

به گزارش اقتصادآنلاین، افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، با بیان اینکه وضعت بخش دام سبک کشور بحرانی شده است، اظهار کرد: بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی که از جمع ‌آوری اطلاعات در استان‌ها بدست آمده است، در حال حاضر کشور با ۴ میلیون راس جمعیت مازاد دام سبک روبه‌رو است.

وی ادامه داد: طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از این جمعیت ۲ میلیون راس دام باید به صورت اضطرار از کشور خارج شوند.

به گفته صدردادرس؛ علت اعلام این اضطرار گرسنگی و تشنگی دام‌های سبک کشور است که بیش از همه در اختیار روستاییان و عشایر است.

وی ادامه داد: منابع تامین خوراک دام عشایر و روستایی مراتع هستند که به دلیل تداوم خشکسالی، سطح کمی از آن‌ها برای چرای دام‌ها باقی مانده است.

صدردادرس با تاکید بر اینکه منابع آبی برای سیراب کردن دام های عشایر و روستایی نیز بسیار محدود شده است، افزود: معمولا منابع آبی برای سیراب کردن دام‌های عشایر و روستایی، چشمه‌ها و رودخانه‌های هستند که به طور کامل خشک یا بسیار کم آب شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور یادآور شد: این در حالی است که، دامداران برای خرید خوراک دام، با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند.

صدردادرس با اشاره به افزایش قیمت نهاده های خوراک دام در چند ماه اخیر، اظهار کرد: بازار نهاده‌های خوراک دام افزایش قیمت بالایی را تجربه کرده و خرید این نهاده‌ها برای سیر کردن دام از توان مالی اغلب دامداران خارج است.

صدردادرس، کاهش وزن لاشه دام‌های سبک از ۱۸ کیلوگرم به  کمتر از نصف  یعنی ۶ کیلوگرم مطابق با گزارش آمار کشتارگاه‌های کشور را، به دلیل گرسنگی و تشنگی دام‌ها دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت طرح حمایتی صدور “دامدار کارت” را برای جبران نقدینگی خرید نهاده‌های خوراک دام اجرا کرده است، گفت: این طرح به دلیل مشکلاتی که داشته تا امروز نتوانسته است از دامداران حمایت کند و نتایج مطلوب مورد انتظار از آن حاصل نشده است.

صدردادرس از جمله مشکلات دامدار کارت را رقم محدود و ناکافی آن برای خرید نهاده‌های خوراک دام و نیاز به ضامن با شرایط خاص عنوان کرد که، در دسترس بسیار از دامداران عشایری و روستایی نیست.

وی تصریح کرد: هر چند مسئولان از بانک‌ها خواسته‌اند نسبت به تضامین دامدار کارت سختگیری نکنند اما، بانک ها از آن‌ها تمکین نمی‌کنند.

صدردادرس دیگر طرح حمایتی از دامداران با عنوان “خرید تضمنی دام” را نیز بدون نتیجه اعلام کرد و یادآور شد: رییس جمهور در سفر استانی به خراسان شمالی دستور خرید تضمینی دام را صادر کرد اما، این دستور رییس جمهور تا کنون اجرا نشده است. 

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور ادامه داد: طبق قانون خرید تضمینی و اصلاحیه آن، شورای قیمت‌گذاری وظیفه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی را برعهده دارد که این شورا تا امروز به خرید تضمینی دام ورود نکرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا