خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال اظهارات عمران خان درباره اسامه بن لادن

سخنان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پارلمان کشورش با انتقاد قانونگذاران اپوزیسیون مواجه شد. او گفته اسامه بن لادن که به عنوان مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ شناخته می‌شد، به دست آمریکا “شهید” شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بابت این سخنانش که همچنین شامل انتقاد از ایالات متحده و همچنین تکریم بن لادن بوده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

عمران خان پنج‌شنبه گفت: «ما از آمریکا در جنگ با ترور حمایت کردیم اما آن‌ها به اینجا آمدند و او را کشتند، او را شهید کردند.»

نخست‌وزیر پاکستان در ابتدا از واژه “کشتن” به دست آمریکایی‌ها استفاده کرد و فورا جمله‌اش را اصلاح کرد و گفت رهبر سابق القاعده “شهید” شد.

او افزود، آمریکایی‌ها “از زبان توهین‌آمیز علیه ما استفاده می‌کنند” و با عدم اطلاع‌رسانی به این کشور مبنی بر اینکه قصد دارند برای کشتن بن لادن وارد این کشور شوند، بیشتر به پاکستان توهین می‌کنند.

منتقدان عمران خان در مجلس ملی فورا این سخنان نخست‌وزیر پاکستان را محکوم کردند. خواجه محمد آصف، از رهبران اپوزیسیون گفت: بن لادن تروریسم را به سرزمین‌های ما آورد، او یک تروریست بود.

بیلاوال بوتو زرداری،‌ رئیس حزب اپوزیسیون مردم پاکستان گفت عمران خان “سابقه‌ای در دلجویی از خشونت افراطی” دارد.

بسیاری از پاکستانی‌ها همچنان حامی بن لادن هستند و برخی از رهبران مذهبی هم به نیکی از رهبر سابق القاعده یاد می‌کنند. عمران خان غالبا از احساسات ضد آمریکایی خود سخن می‌گوید و با شبه‌نظامیانی از جمله طالبان احساس نزدیکی می‌کند.

حمله سال ۲۰۱۱ که جان بن لادن را گرفت، مایه شرمساری ارتش و آژانس جاسوسی پاکستان شد و روابط میان پاکستان و ایالات متحده را به پایین‌ترین سطح رساند. عمران خان همچنین گفت، دولتش روابط با ایالات متحده را ارتقا داده و این کشورها اکنون اعماد دوجانبه بیشتری دارند.

دفتر عمران خان تا روز جمعه هیچ واکنش یا توضیحی درباره سخنان نخست‌وزیر پاکستان نداشت و به نظر می‌رسد مقام‌های ارشد تمایل دارند به سرعت از این جنجال عبور کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به این سخنان گفت: این یک سخنرانی فراگیر بود. این موضوع بحث نیست. اجازه دهید از آن رد شویم.

بن لادن، مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر، در سال ۲۰۱۱ در حمله نیروهای آمریکایی به مخفیگاهش در شهر ابیت‌آباد پاکستان کشته شد. دولت وقت پاکستان پیش از حمله نیروهای آمریکایی، از آن مطلع نشده بود.

عمران خان در نشست مجلس پاکستان گفت: «هرگز احساس شرمی را وقتی آمریکایی‌ها وارد ابیت‌آباد شدند و اسامه بن لادن را به قتل رساندند، او را به شهادت رساندند، فراموش نمی‌کنم.»

خواجه محمد آصف، رهبر حزب مخالف مسلم لیگ شاخه نواز و وزیر امور خارجه سابق پاکستان از اظهارات نخست‌وزیر به شدت انتقاد کرد و اسامه بن لادن را “بزرگ‌ترین تروریست” خوانده است. آصف در مجلس پاکستان گفت: «بن لادن ملت مرا نابود کرد و (عمران خان) او را شهید می‌خواند.»

یکی از فعالان سرشناس پاکستانی هم در توییتر خود نوشت: «مسلمانان سراسر جهان به دلیل تبعیضی که به دلیل تروریسم اخیر با آن روبرو هستند دست و پنجه نرم می‌کنند و نخست‌وزیر ما با شهید خواندن (بن لادن) کارها را بدتر می‌کند.»

پس از اظهارات جنجالی عمران خان، افراسیاب ختک، سناتور ملی‌گرای سابق و رئیس سابق کمیسیون حقوق بشر پاکستان در توییتی گفت عمران خان به قدرت رسیده تا “پروژه طالبان را عملی کند.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا