خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چشم انداز قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی

رپورتاژ آگهی

تحریم و تورم بیش از اندازه در ایران، نه فقط معیشت مردم بلکه بر تمام جوانب زندگی‌مان تاثیر گذاشته است. به غیر از بازارهای طلا و ارز که به صورت لحظه‌ای به این اقتصاد واکنش می‌دهند، سایر فلزات نظیر آهن و فولاد نیز متاثر از شوک‌ها و قیمت‌هایی ناگهانی هستند. در این مقاله قصد داریم آینده آهن و فولاد در ایران را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

نقش بسیار مهم آهن در زندگی

با انقلاب صنعتی و ظهور عصر آهن، این فلز گران‌بها نقش بسیار مهمی در زندگی مردم جهان ایفا کرده است. آهن ابتدا در ساخت ابزارآلات کشاورزی، وسایل حمل و نقل حتی لوازم اشپزخانه کاربرد داشت، اما به مرور در صنعت، کشاورزی و ساختمان سازی و غیره مورد استفاده قرار گرفت.

از گذشته تا به حال در شکل‌های گوناگونی همچون تیر آهن، میلگرد، پروفیل و غیره در خدمت بشر بوده است. با این حال با گسترش زندگی در عصر کنونی و نیاز مبرم بشر به این فلز گران‌بها و پر ارزش، آهن و مشتقات آن یک کالای استراتژیک شمرده شده و عوامل بسیاری در قیمت گذاری آن موثر بوده است.

چه عواملی بر قیمت آهن تاثیر گذار است؟

عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی ایران، تحریم، تورم، دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا و میزان صادرات و واردات نیز بر قیمت روز آهن تاثیرگذار هستند. با توجه به وزن اهن و مشتقات آن هزینه حمل و نقل را نیز باید محاسبه و بر قیمت کلی آن اضافه کنید. همچنین دوره ‌های زمانی نیز بر قیمت آهن تاثیر می‌گذارد. برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات به سایت اینترنتی پیوان مراجعه کنید.

میزان عرضه و تقاضا چه تاثیری بر قیمت آهن دارد؟

قانون عرضه و تقاضا در بیشتر کالاها به یک صورت عمل می‌کند. هر چه میزان تولید و عرضه آهن و فولاد بیشتر باشد، به طبع قیمت آن نیز مناسب خواهد بود. هر چه عرضه آن‌ها کمتر باشد، میزان تقاضا بیشتر می‌شود و در نهایت تقاضای بیشتر قیمت آن‌ها را دچار نوسان و افزایش می‌کند.

نیاز صنایع وابسته عامل موثر در افزایش قیمت آهن

خودروسازی، پتروشیمی، نیروگاه، لوازم خانگی، بسته بندی و غیره از جمله صنایعی هستند که آهن جز مواد اولیه آن‌ها محسوب می‌شود و به شدت به آهن وابسته هستند. هرچه میزان تولیدات این صنایع وابسته افزایش یابد، نیاز به آهن بیشتر می‌شود. این افزایش عملکرد به صورت مستقیم بر میزان قیمت آهن و فولاد تاثیر می‌گذارد.

دلار و ارتباط آن با آهن و فولاد

در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، افزایش دلار تاثیر بسیار زیادی بر روی تمام ابعاد زندگیمان دارد. این اثرگذاری به صورت متناوب افزایش یافته است.؛ جهش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها به رغم ثابت ماندن حقوق‌ها کفاف حداقل زندگی آسوده را برای بیشتر مردم نمی‌دهد. قیمت آهن و فولاد نیز از این قضیه مستثنی نیست. هر چه قیمت دلار افزایش پیدا کند، میزان واردات کم شده و این امر موجب رشد قیمت اهن و فولاد به هنگام عرضه می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات می‌توانید به وب سایت اینترنتی پیوان مراجعه کنید.

دلار آزاد نیمایی برای آهن

عرضه آهن و فولاد در بورس کالا بر اساس دلار 4200 تومانی یا همان ارز نیمایی صورت می گیرد. با توجه به اینکه ارز نیمایی در دولت رئیسی از تخصیص برای بیشتر کالاها بر داشته شد، قیمت مشتقات مورد استفاده در صنایع به شدت بالا رفت.

آنچه که مسلم است با انفجار قیمتی که این روزها شاهد آن هستیم، پیش‌بینی می‌شود قیمت آهن و فولاد جهش یافته و همگام با تورم و دلار 50 هزار تومانی عرضه شود.( بر اساس پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار تا پایان سال و ابتدای سال آینده، به 50 هزار تومان و بالاتر از آن خواهد رسید)

 نرخ تورم چه تاثیری بر قیمت آهن و فولاد دارد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا این‌گونه و با شتاب قیمت‌ها نجومی می‌شوند؟ بارها قیمت‌ها لحظه‌ای و طی 24 ساعت تغییر یافته بر سر خرید هر کالایی شوکه شده‌ایم. اما یا از خرید آن کالاها چشم پوشی کرده و انتظار خود را به حداقل رسانده‌ایم، یا آن کالا را با نمونه‌ای پایین‌تر جایگزین کرده‌ایم. اما علت این تورم افسار گسیخته و گرانی بیش از حد چیست؟ جواب یک کلمه است: کاهش ارزش پول ملی!

چرا خط فقر بیشتر می‌شود؟

فقر در اثر شرایط بد اقتصادی و تورم به وجود می‌آید و تورم بالا باعث رشد نقدینگی و چاپ پول بی‌رویه  می‌شود. علت چاپ پول آن هم بدون پشتوانه خاصی، کسری بودجه دولت است. علت کسری بودجه نیز تحریم و عدم برنامه‌ ریزی صحیح اقتصادی و بی تدبیری مسئولان است؛ به همین علت شاهد قیمت‌های نجومی افسار گسیخته هستیم.

تاثیر قیمت نفت بر فولاد و آهن

همانطور که می دانید کشور عزیز ما ایران، از یک ثروت طبیعی به نام نفت و گاز بر خوردار است. از معادن پر شمار طلا و مواد معدنی که بگذریم، بخش بزرگ کسب در آمد کشورما از طریق فروش نفت است. با توجه اینکه دچار تحریم همه جانبه آمریکا و اروپا هستیم، امکان فروش نفت تا حدی پایین امده است. بیش از 15 درصد قیمت اهن و فولاد وابسته به نفت است. اگر فروش نفت دچار افزایش یا کاهش شود، قیمت روز آهن و فولاد و مشتقات آن ها نیز بر مبنای قیمت نفت محاسبه می شود.

صادرات و واردات

ایران بخش بزرگی از تامین صنایع فولاد و پتروشیمی برخی از کشورهای همسایه را از طریق صادرات تامین می کند. با توجه به عدم الحاق به FITF  و مشکلات بی‌شمار سیستم مالی جهانی عملا و علنا نمی‌توانیم به کشورهای اروپایی و امریکایی صادرات داشته باشیم. عدم صادرات و تکیه به چند بازار همسایه محدودیت ایجاد می‌کند. البته عوارض صادرات بر قیمت کل اهن و مشتقات آن تاثیر می گذارد.

 پیش بینی قیمت آهن و فولاد  در سال 1402

اتفاقات سیاسی و پیمان های اقتصادی برخی کشورها با هم بر سیاست خارجی و اقتصاد ایران نقش بسیار مهمی دارد. اخیرا کشور دوست و برادر ما، چین با بزرگترین رقیب ایران در خاورمیانه و متحد اصلی امریکا در منطقه، یعنی عربستان پیمان اقتصادی و سیاسی بسته اند. این پیمان علاوه بر جنبه استراتژیک مستقیما بر اقتصاد کلی ما تاثیر خواهد گذاشت.

برخی مناسبات سیاسی همسایگان ما علاوه بر قیمت نفت بر سایر صنایع ما هم تاثیرگذار است. اگر قیمت دلار همچنان افزایشی باشد، قیمت اهن و فولاد به موازات افزایش دلار با شیب متناوب و ملایمی صعودی خواهد بود. البته با توجه اینکه در نیمه اول سال شاهد ساخت‌وساز هستیم، میزان تقاضا بالاتر می‌رود و در نتیجه شاید کمی تفاوت قیمت محسوسی داشته باشیم. البته با توجه به تورم بازار مسکن و نبود ساخت‌وساز به صورت گسترده جدول قیمت اهن و فولاد دچار نوساناتی خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله عوامل موثر بر آینده آهن و فولاد در ایران را بررسی کردیم. عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی ایران، تحریم، تورم، دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا و میزان صادرات و واردات نیز بر قیمت روز آهن تاثیرگذار هستند. پیمان‌های اقتصادی همسایگان ما بر میزان فروش نفت و صنایع مختلفی همچون اهن و فولاد موثر هستند. با توجه به نرخ تورم و قیمت افزایشی دلار چشم انداز قیمت آهن و فولاد در ایران دچار نوساناتی خواهد بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا