خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سازمان ملل از سال 91 تا 95

«حسین ردکا»، روزنامه نگار، در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:

آخرین سفر احمدی نژاد به آمریکا برای شرکت در مجمع سازمان ملل به سال 1391 بر می گردد. از آن زمان تا کنون کشور با تحولات زیادی مواجه شده و با روی کار آمدن دولت روحانی و در پیش گرفتن سیاست اعتدال، روابط خارجه کشورمان بسیار بهبود یافته است. این موضوع را با مقایسه دو مجمع سازمان ملل در سالهای 91 و 95 می توان به خوبی مشاهده کرد.

در نشست اخیر سازمان ملل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تعداد بیشماری صندلی خالی سخنرانی کرد اما در عوض رسانه های معتبر جهان، صحبت های دکتر روحانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، را منتشر کرده و انتقاد صریح وی از عربستان و آمریکا در باره ی تروریسم، مسائل منطقه، هسته ای و برجام را به خوبی بازتاب داده اند.

بد نیست یادآوری کنیم در سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک در سال 1391 اتفاقاتی رخ داد که در شان هیات ایرانی و همراهان رئیس جمهور ایران نبود، از جمله تجمعات و اعتراضاتی که علیه وی برابر مقر سازمان ملل وهتل محل اقامت او انجام شد یا درگیری که برای رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رخ داد و البته درخواست پناهندگی یکی از اعضای هیات همراه رئیس جمهور کشورمان به آمریکا! ضمن اینکه در زمان سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل روسای جمهور و نمایندگان تعداد زیادی از کشورها سالن را ترک کردند!

محمود احمدی نژاد در آخرین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست سالانه ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر 1391، در مدت 5 روز اقامت در نیویورک تنها توانست با سران 3 کشور خارجی دیدار کرد. این سه مقام نیز شامل رئیس جمهور بولیوی (واقع در آمریکای جنوبی) و سران دو ریزکشور در آفریقا (کومور و سوازیلند) بودند. این در حالی است که دکتر روحانی  در حاشیه ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت جداگانه با متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا، ترزا می نخست وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، رهبران مسلمان جامعه آمریکا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نواز شریف نخست وزیر پاکستان، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، یوهان اشنایدر امان رییس جمهوری سوئیس، روسن پلونلیف رییس جمهوری بلغارستان، استفان لوون نخست وزیر سوئد، خانم ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ، رییس جمهوری اسلوونی و نخبگان و اندیشمندان آمریکایی دیدار و گفت و کرد.

تنها مقایسه ی دو بخش وضعیت سخنرانی و دیدار جداگانه با سران سایر کشورها نشان می دهد، تفاوت عملکرد دولت یازدهم در عرصه ی بین المللی نسبت به دولت قبل «از زمین تا آسمان» است. دنیای امروز دنیای مذاکرات است و بر همین اساس است که سخنرانی دکتر روحانی بازتاب خوبی در رسانه های معتبر دنیا دارد اما زمان سخنرانی نتانیاهو شاهد صندلی های خالی و غیبت نمایندگان بسیاری از کشورها هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا