خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همچنان رژیم گذشته مقصر است!

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با روزنامه اعتماد در پاسخ به دلایل بحران موجود گفته است، «اگر مي‌خواستيم در چنين شرايطي به شرايط بحراني نرسيم بايد از 67 سال قبل سرمايه گازي در توسعه ميادين گازي و ساخت مخازن ذخيره گازي را شروع مي‌كرديم. چون سرمايه‌گذاري در اين بخش زمانبر و طولاني است».

صرفنظر از این که این ادعا چه اندازه واقعی یا واهی باشد، جای این پرسش به قوت خود باقی است که حداقل 43 سال از این زمان هدر رفته و ایضن سرمایه گذاری لازم برای توسعه ميادين گازي و ساخت مخازن ذخيره گذاری در سال های بعد از انقلاب هدر رفته است. آن هم درست در سال هایی که به شهادت آمار بیشترین درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و گاز و آنگونه که اذعان شده در یک بازه زمانی معین معادل کل درآمد نفتی در طول عمر صادرات نفت بوده است. بعلاوه این که نباید فراموش کرد زیرساخت های مورد نظر در رژیم گذشته و در نسبت مستقیم با جمعیت و همان اندازه رشد پیش بینی جمعیت بوده. با این احتساب و با در نظر گرفتن سیاست گذاری های بعد از انقلاب و تا اکنون که چمعیت کشور را طی چهار دهه به سه برابر افزایش داده، می توان نتیجه گرفت وضعیت موجود هیچ دخلی به رژیم گذشته ندارد. آنچه بطور واقعی باعث وضع موجود نه تنها در خصوص گاز که تقریبا ناکارآمدی اغلب امکانات و زیرساخت ها در رفع نیازهای جمعیت موجود گردیده و به تناوب به مثابه بحران ها سر باز می زند رابطه ناموزون رشد جمعیت با امکانات و قابلیت های بالفعل و بالقوه جامعه است.

نکته جالب‌تر این که همین ادعای سخنگوی شرکت گاز ناظر بر این حقیقت است که مخازن ذخيره سازی در رژیم گذشته آن میزان حساب شده و کارآمد بوده که حداقل تا چهار دهه توانسته علیرغم رشد ناموزون جمعیت اما پاسخگو باشد. این که هنوز عادت داریم رژیم گذشته را علیرغم گذشت قریب به چهار و نیم دهه مسبب مشکلات معرفی کنیم، به کنار. اما توجه داشته باشیم این میزان شانه خالی کردن از مسئولیت ها حداقل به سخره گرفتن و خدشه دار شدن اعتبار و شان داشته و نداشته علمی مان منجر نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خوب است که رژیم گذشته بوده؛ در این فکرم که اگر نبود، این موجودات تقصیرها و نادانی ها و ناتوانی‌های خود را به گردن چه کسی می انداختند!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا