خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سناریوی کیهان برای جشنواره فیلم فجر

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «سناریوی برابر اصل جام جهانی کیهان برای جشنواره فیلم فجر» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

شواهد و قرائن بسیاری از جمله یادداشت یکشنبه ۱۱ دی کیهان و پیش‌تر موضع‌گیری رسانه‌های همسو با کیهان‌نویس‌ها نشان از اجرای سناریویی برای جشنواره فیلم فجر دارد که در جریان برگزاری جام جهانی برای تیم ملی نوشته بودند. با این تفاوت که پروژه کیهان نویسان این بار هفته ها پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر کلید خورده است. این در شرایطی است که بر خلاف مسابقات جام جهانی که کیهان ناگزیر به مواضع زیزاگی در جریان سه مسابقه شدند، اما در خصوص جشنواره فجر به دلیل اهمیت و حساسیت آن، شمشیرها را از هفته‌ها پیش از رو بسته‌اند. رویه این بار کیهان‌نویسان هم به روال معمول فرافکنی از طریق تخطئه فیلمسازانی است که به هیچ طریق به مذاق ایشان خوش نمی‌آید. و تمرکز بیشتر بر فیلمسازانی که با مواضع انفعالی یا مستقیم و غیر مستقیم و به دلایل معلوم حضور خود در جشنواره فیلم فجر را در خوش‌بینانه‌ترین فرض مشروط و یا به صراحت یا لطایف الحیل تحریم کرده اند. آنچه دنباله روان پروژه کیهان در وزارت ارشاد دنبال می کنند از جمله ممنوعیت شرکت برخی فیلم ها در جشنواره به دلایلی از جمله مغایرت با ارزش ها و ایضن محدودیت برای حضور بسیاری اهالی سینما در جشنواره، به چیزی بیشتر از فرافکنی و فرار به جلو نمی توان تعبیر کرد. آنچه این ذهنیت را تقویت می کند خطاب به شدت سخیف و توهین امیز ۱۱ دی کیهان به طیف گسترده ای از سینماگران مستقل است. آنچه کیهان نویس در این یادداشت سراسر الوده به اتهام و بی اخلاقی با تعابیر رکیک و زننده دنبال می کند، تعمد هیستریک در تحریک بخش منفعل و با هدف تعین تکلیف یکسره با همه طیف ها و اهالی مستقل سینما نه تنها در رابطه با جشنواره که با وضعیت شغلی آینده انها است.

آنچه در یادداشت اخیر کیهان می خوانیم چیزی به مراتب سخیف تر از متهم کردن بازیکنان تیم ملی به بی غیرتی پس از نخواندن سرود جمهوری اسلامی در بازی با انگلستان است.

آنچه قابل فهم است اینکه کیهان تلاش دارد جشنواره فیلم فجر را به میدان تسویه حساب با بخش گسترده ای از اهالی سینما تبدیل کند. آرزویی که کیهان از سال ها پیش دنبال می کرد. در این میان البته نقش کج دار و مریز وزیر ارشاد را نباید نادیده گرفت. معاونت سینمایی ارشاد ظاهرن قرار است به مصداق با دست پس زدن و با پا کشیدن موضع گیری کند در نقطه مقابل کیهان نویس ها که قرار را بر حذف یکسره آنچه غیر خودی تلقی می شود، گذاشته اند. آنچه در صورت ظاهر وزیر ارشاد دنبال و رسانه ای می کند، بر برگزاری ابرومندانه جشنواره فیلم تاکید دارد. تلاش دست اندرکاران جشنواره برای حضور پررنگ فیلم های خارجی و ایضن میهمان های خارجی و در شرایطی که هیچ اطلاع رسانی قطعی از حضور فیلم های داخلی و حتی هئیت داوران جشنواره اعلام و اطلاع رسانی نشده، بخودی خود گویای وضعیتی است که هیچ نشانی از حداقل خوشبینی برای برگزاری آن یافت نمی شود. در این وضعیت به نظر می رسد هر چه هم وزیر ارشاد برای چنین رخداد بزرگی رشته کند، کار کیهان همچنان پنبه کردن رخدادی خواهد بود که به تعبیر معاونت سینمایی ارشاد به آبروی نظام تعبیر می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تشابه وتفاوت من باشریعتمداری ومحمدتقی جعفری اینه:
    من قلم رهامیسازم وبرمرکب گمانه‌زنی مینویسم وسیستم شنودکشورانراحذف وازدیددیگران پنهان میکند.
    شریعت مداری هرچه دل تنگش میخواهد،مینویسدوچاپ میکندوحاکمیت انراارج مینهد.
    جعفری همچنین بنویس وچاپ کن ،بهش پاداش میدن ،علامه جعفری!
    ادم خوبه قاپش ببره.هرچی دلش خواست بگه وبنویسه وبه به.
    شریعت مداری خوبه بشه وزیرتکذیب وسرپوش.

  2. بیشتر از اینکه زردنامه کیهان در این بین مقصر باشد ، سینماگران و هنرپیشه های مقصر هستند که با توجه به اهانت ها و توهین ها سکوت پیشه کرده اند و یا هم صنفی های خود را در بازداشت ها می بینند و آنان روی خود را از واقعیت ها حاکم بر جامعه بر می گردانند ! زردنامه کیهان قبلا” بارها و بارها ماهیت و چهره واقعی خود را در اینگونه مسائل بروز داده است ! این سناریو زردنامه کیهان برای هم صنوف و افراد جامعه از سینماگران و هنرپیشگان و دکترها ، کارمندان و کارگران و غیره تکرار می گردد ، دیر و زود دارد ولی سوخت سوز هرگز …..

  3. به جناب ابوالفضل نجیب میگویم:زیاد‌جوش نزنید مثلا سلبریتی‌های جلف وهوسباز وخلافکاری راکه امثال شما هنرمندمیدانید وگندانهارادرانوراب می بینیم درجشنواره چه هنرمبتذلی رامیخواهند برای شادی ارباب هایشان به نمایش بگذارند.فعلا که دوستان هنرمندشمادراستخدام اینترنشنال وبی بی سی و……هستند.زیادجوش نزن جانم

  4. مطلب من تکراری نبود!!به‌مذاق شما‌خوش‌نیامد.شماکه‌تاب انتقادراندارید پس لطفاً ومحترمانه‌در دروازه راببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا