خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین زمان سفر به شهرهای یزد و قشم چه زمانی است؟

رپورتاژ آگهی

سفر به شهرهای کویری و جنوبی کشور بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود و اگر در زمان مناسب به این شهرها سفر کنیم سفری لذت بخش‌تر خواهیم داشت. شهر یزد و قشم از بهترین مقاصد گردشگری به‌شمار می‌آیند. قبل از سفر بهتر است با رزرو هتل های یزد و قشم با بهترین زمان سفر به یزد و قشم آشنا شویم.

معرفی شهر یزد

شهر یزد مرکز استان یزد، مساحتی حدود ۱۸۰ کیلومتر مربع دارد. یزد شهری تاریخی و قدیمی است که به شهر بادگیرها معروف شده است. شاخصه اصلی شناخت یزد، بافت کویری آن می‌باشد. یزد به شهر قنات و قنوت و قناعت معروف بوده و کمتر کسی است که آن را نشنیده باشد. یزد شهری تاریخی که هنوز بافت قدیم خود را حفظ کرده و مردمی مهربان، خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

شهر یزد به‌خاطر داشتن جاذبه‌های تاریخی بسیاری که در خود جای داده، در طول سال گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند و از مکان‌های دیدنی آن بازدید می‌نمایند. بهترین زمان سفر به یزد برای کسانی که این شهر را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند؛ می‌تواند متفاوت باشد. اما زمان سفر را می‌توان براساس مواردی همچون بهترین زمان از نظر آب و هوا، خلوت بودن، هزینه‌های سفر و… انتخاب کرد.

بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا

آب و هوای یزد گرم و خشک و بیابانی می‌باشد و یکی از شهرهای گرم ایران در فصل تابستان است. یزد به دلیل اینکه یک شهر کویری می‌باشد، تابستان طاقت‌فرسا  و گرم و زمستان‌هایی سرد و خشک دارد. شهر یزد دارای تابستان‌هایی با روزهای بلند بوده، که از ماه اسفند تا مهر ادامه دارد و روزها در فصل زمستان کوتاه می‌باشد که از آبان تا اواخر بهمن را شامل می‌شود.

فصل تابستان برای سفر به شهر یزد، زمان مناسبی نمی‌باشد. زیرا طبق آنچه گفته شد تابستان‌های یزد بسیار گرم و خسته کننده است. دمای این شهر در تابستان به طور میانگین ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد، اما در اکثر مواقع به ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

بهترین زمان سفر به یزد که آب و هوای مطبوع و دلچسبی داشته باشد، اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است؛  که دمای شهر یزد به طور متوسط ۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته اوایل پاییز نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به یزد باشد که به طور کل می‌توان، بهترین زمان سفر به شهر یزد را فصل بهار و پاییز دانست.

بهترین زمان سفر به یزد در فصول مختلف

در ادامه به بررسی بهترین فصل برای سفر به یزد می‌پردازیم و شهر یزد را در تمامی فصول سال شرح خواهیم داد تا مسافران با انتخابی آگاهانه به این شهر تاریخی و دیدنی سفر نمایند.

شهر یزد در فصل بهار

زیبایی یزد در فصل بهار توصیف نشدنی است و آب و هوای دلچسب یزد لذت سفر را در این فصل، چندین برابر می‌کند. در این فصل زیبا که از گرمای هوا خبری نیست، می‌توان با لذت در خیابان‌ها و بافت قدیمی شهر قدم زد و بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی یزد را تماشا کرد.

در میان تمام ماه‌های سال، ماه اردیبهشت بهترین زمان سفر به شهر یزد است؛ چرا که میانگین دمای هوا ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده و ازدحام جمعیت و شلوغی ماه فروردین و ایام نوروز را ندارد. به این ترتیب بهار می‌تواند بهترین زمان برای سفر به یزد باشد.

شهر یزد در فصل تابستان

تابستان و گرمای شدید آن باعث شده که فصل تابستان از نظر آب و هوا، برای سفر به یزد مناسب نباشد، چرا که خشکی و گرمای هوا بسیار طاقت‌فرسا و اذیت‌کننده است. به‌همین خاطر سفر به یزد در تابستان، پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که گرمای هوا سبب شده تا این سفر خاطرات خوشی را به‌همراه نداشته باشد.

کویرهای یزد یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی این شهر است که گردشگران در سفر خود بهتر است سری به کویر زیبای یزد بزنند و در آن وقت بگذرانند. اما فصل تابستان برای بازدید از کویر هرگز فصل مناسبی نیست، چرا که گرمای آن به شدت اذیت‌کننده است.

شهر یزد در فصل پاییز

از بهترین زمان سفر به یزد، می‌توان فصل پاییز را نام برد، زیرا علاوه بر آب و هوای مناسب و خنک، شهر خلوت بوده و شلوغی بهار را ندارد. پاییز و رنگ‌های زیبایش شهر یزد را بسیار دیدنی و خیره‌کننده می‌کند. نقاشی طبیعت و آب و هوای خوب فصل پاییز، می‌تواند بهترین زمان سفر به شهر یزد باشد.

آب و هوای یزد را در فصل پاییز می‌توان این‌گونه شرح داد که در صبح، نسیم خنک بهار را دارد و در ظهر گرمای تابستان را می‌توان تجربه کرد و در عصر باد و باران پاییزی، زیبایی این فصل را حسابی به‌رخ می‌کشد و در شب سرمای زمستان را یادآور می‌شود.

در شبهای سرد پاییزی در کویر یزد، نشستن به دور آتش، لذتی وصف نشدنی و تجربه‌ای لذت بخش را به‌همراه خواهد داشت. تماشای باغ‌های انار و پسته در این فصل زیبا از دیگر دیدنی‌های یزد در پاییز است. با توجه به موارد گفته شده، فصل پاییز بهترین زمان سفر به یزد خواهد بود.

شهر یزد در فصل زمستان

فصل زمستان برای سفر به یزد از فصل تابستان بهتر است. اما سرمای خشک و سوزناک فصل زمستان، از سختی‌های این فصل می‌باشد. دمای هوای یزد در فصل زمستان، سرد و تا منفی یک درجه می‌رسد. بهترین ماه در زمستان برای سفر به یزد، ماه اسفند است.

خلوت‌ترین زمان سفر به یزد

فصل تابستان به دلیل گرمای زیادی که دارد، خلوت‌ترین زمان برای سفر به یزد می‌باشد، به‌همین خاطر اگر خلوت بودن شهر از ملاک‌های اولیه برای سفر به یزد است، فصل تابستان می‌تواند بهترین زمان سفر به یزد باشد.

فصل بهار به‌خاطر ایام پیک سفر و تعطیلات نوروز، و اوایل پاییز نیز به‌خاطر آب و هوای مطبوع یزد، شلوغ‌تر است و گردشگران بسیاری در این ایام به این شهر سفر می‌کنند. بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری در این ایام، زمان زیادی را از مسافران خواهد گرفت؛ پیدا کردن اقامتگاه و هتل نیز در این ایام کمی مشکل‌تر خواهد بود و قیمت رزرو هتل و اجاره اقامتگاه بیشتر از ایام دیگر سال می‌باشد.

مردم بومی یزد در فصل تابستان به شهرهایی که آب و هوای مطبوع و بهتری دارند سفر می‌کنند، که این موضوع هم باعث خلوت‌تر شدن شهر یزد در فصل تابستان می‌باشد. بنابراین گردشگرانی که خلوت بودن شهر، از ملاک‌های اولیه آنها است بهترین زمان سفر به شهر یزد، فصل تابستان است.

بهترین زمان سفر به یزد از نظر اقتصادی

در ایام پیک سفر، شهر یزد با افزایش ورود گردشگران و مسافران روبرو می‌شود. به‌همین دلیل اکثر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها از قبل رزرو خواهد شد، و مسافران با کمبود مکان برای اقامت مواجه خواهند شد. علاوه بر آن اجاره و رزرو اقامتگاه و هتل، هزینه بیشتری را برای مسافران در پی خواهد داشت. در نتیجه اگر مسافران، خواهان سفری اقتصادی هستند، بهترین زمان سفر به شهر یزد فصل تابستان و ایام غیرتعطیل خواهد بود.

در ایام نوروز و ایام تعطیلی مناسبتی مانند عید فطر و دیگر مناسبت‌ها، ورود گردشگران به یزد بیشتر می‌شود به‌همین دلیل روزهای غیرتعطیل برای سفر به یزد که شهری تاریخی است، زمان مناسبی می‌باشد. از هتل‌های بنام و معروف یزد می‌توان به هتل پارسیان صفائیه، هتل سنتی کهن، هتل مشیرالممالک و هتل داد اشاره کرد. برای تجربه‌ی اقامتی دلنشین، بهتر است قبل از سفر به یزد، هتل و محل اقامت خود را رزرو نمائید.

مراکز خرید شهر یزد

از پرطرفدارترین مراکز خرید یزد می‌توان مرکز خرید آریا، مجتمع تجاری علاءالدین، مجتمع تجاری شهاب، مرکز خرید ستاره، بازار پنجعلی، مجتمع تجاری الماس، مرکز خرید صدف، پاساژ کویتی‌ها، مرکز خرید شقایق، بازار قیصریه، را نام برد.

تنوع مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل‌های یزد باعث شده که گردشگران و مسافران بنا به سلیقه و بودجه خود بتوانند سفر خوبی را در بهترین زمان سفر به یزد تجربه نمایند. یکی دیگر از جذابیت‌های شهر یزد، صنایع دستی و شیرینی‌های معروف آن مانند باقلوا، قطاب، ارده و سوهان می‌باشد.

معرفی جزیره قشم

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس و از زیباترین جزایر ایران به‌شمار می‌رود که محبوبیت زیادی در بین گردشگران و مسافران دارد. با انتخاب بهترین زمان سفر به قشم می‌توان  لذت سفر خود را چند برابر کرد.

از تفریحات و لذت‌های سفر به قشم تماشای دریای خلیج فارس، تفریحات آبی، تماشا و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مراکز خرید قشم که از مهمترین برنامه‌های سفر به قشم است که هر گردشگری نهایت استفاده را از این سفر خواهد برد.

برنامه و اولویت هر گردشگر برای سفر به قشم متفاوت است مثلاً گردشگری که به دنبال بازدید از جاذبه‌های قشم است با گردشگری که اولویت سفر آن خرید باشد، به زمان متفاوتی نیاز دارند؛ که در ادامه به بهترین زمان سفر به جزیره قشم از جوانب مختلف می‌پردازیم.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر آب و هوا

جزیره قشم در میان آب‌های خلیج فارس قرار گرفته و این جزیره بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است. تغییرات آب و هوایی قشم باعث شده تا سواحلی مواج را نظاره‌گر باشیم. به‌همین خاطر بهتر است با آب و هوای قشم آشنایی بیشتری پیدا کرد تا زمان مناسب برای سفر را با آگاهی انتخاب کنیم.

جزیره قشم در فصل بهار

آب و هوای قشم در فصل بهار، بسیار دلپذیر و مطبوع است. در ایام تعطیلات نوروز، مسافران زیادی به سمت جزیره قشم سفر می‌کنند، به‌همین خاطر از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مقاصد، سفر به این جزیره زیبا می‌باشد.

در ماه اول بهار، دمای متوسط قشم ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و حداکثر دما به ۲۴ درجه می‌رسد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری قشم و لذت بردن از تفریحات دریایی و گشت و گذار در جزیره، می‌باشد. شلوغی و ازدحام ایام نوروز و فروردین باعث می‌شود تا به‌راحتی از تمامی جاذبه‌ها و تفریحات جزیره قشم، نتوان بهره برد .

ماه خرداد هوا تقریبا چند درجه گرم‌ می‌شود و متوسط دما به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، که کمی تفریح در جزیره را سخت می‌کند. اما برای آب تنی و لذت از دریا، زمان بسیار مناسبی است و در این ماه جزیره قشم کمی خلوت‌تر شده و می‌تواند بهترین زمان سفر به قشم باشد.

جزیره قشم در فصل تابستان

با شروع فصل تابستان، آب و‌هوای جزیره تغییر چهره داده و دمای معتدل بهاری قشم، جای خود را به گرمای تابستان می‌دهد درنتیجه آب سطح دریا نیز بالاتر می‌آید. در گرمای طاقت‌فرسای تابستان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قشم مانند ژئوپارک قشم، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها، دره تندیس‌ها و… نمی‌توان بازدید کرد.

از ماه تیر تا دهه اول شهریور، جزیره قشم در گرم‌ترین زمان خود قرار دارد. در این فاصله زمانی، متوسط دمای هوا ۳۴ درجه تا ۳۸ درجه می‌باشد. به‌همین خاطر اکثر مسافران در این فصل سفر نمی‌کنند و جزیره بسیار خلوت‌ است. اما فصل تابستان فرصت مناسبی برای شنا و دریانوردی می‌باشد و می‌توان یک تجربه لذت‌بخش از شنا را در دریای خلیج فارس، برای خود رقم زد.

برای بسیاری از افراد، این فصل بهترین زمان سفر به قشم است، چرا که در این فصل، سفر بسیار ارزان‌تر از فصل‌های دیگر می‌باشد و با گرم شدن هوا، حراج‌های تابستانه قشم شروع می‌شود و مراکز خرید و بازارهای قشم، کالاهای خود را با تخفیفات تابستانی عرضه خواهند کرد.

جزیره قشم در فصل پاییز

قشم با گذر از فصل تابستان، آب و هوای معتدلی به خود می‌گیرد و با  آب و هوایی مطبوع، زیبایی قشم در فصل پاییز رنگارنگ دو چندان می‌شود و دیگر از گرمای سخت تابستان خبری نیست. در ماه مهر دمای متوسط جزیره ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد که هوا خنک و دلچسب می‌باشد.

در فصل پاییز، جزیره قشم شب‌های طولانی‌تری دارد و برای کمپ‌ در دره ستارگان، زمان بسیار مناسبی است. تغییرات جوی و اقلیمی، برروی آب دریا تاثیر زیادی دارد که یکی از این تاثیرات که با تغییر فصل ایجاد می‌شود، کاهش سطح آب دریا بوده و به‌همین دلیل نمی‌توان مانند فصل تابستان در دریا شنا کرد. البته در روزهای گرم و آفتابی می‌توان از تفریحات دریایی بهره برد. قدم زدن در ساحل زیبای خلیج فارس از لذت‌های سفر در فصل پاییز است.

جزیره قشم در فصل زمستان

پس از پاییز سرما همچنان ادامه دارد و دما به ۱۳.۵ تا ۱۸.۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. گرمترین دمای جزیره در فصل زمستان ۲۳ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. بسیاری از گردشگران فصل پاییز و زمستان را بهترین زمان سفر به قشم می‌دانند، چرا که هوای جزیره بسیار دلچسب و خنک بوده و برای گشت و گذار در جزیره زمان بسیار مناسبی است. برای سفر به قشم بهتر است هدف از سفر، کاملا مشخص باشد تا براساس شرایط اقلیمی قشم، سفر خوشی را تجربه کرد.

خلوت‌ترین زمان سفر به قشم

برخی از گردشگران مایل‌اند، زمانی به قشم سفر کنند که شلوغ و پُرمسافر باشد و برخی دیگر خلوت و تنهایی را ترجیح می‌دهند. به‌همین دلیل سلیقه‌های شخصی در انتخاب زمان سفر، بسیار تاثیرگذار است و گاهی بعضی افراد به‌خاطر آرامش و خلوت کردن، سفر می‌کنند و قصد بازدید از جاذبه‌ها و مراکز خرید را ندارند. به‌همین خاطر پس از بهار که دمای هوا افزایش پیدا می‌کند و تعداد مسافران و گردشگران در قشم کمتر می‌شود را انتخاب می‌نمایند.

فصل تابستان برای خرید زمان بسیار مناسبی است چرا که با کاهش مشتری و تقاضا، قیمت کالاها نسبت به فصل‌های شلوغ، ارزان‌تر است و این باعث شده که تحمل گرمای جزیره راحت‌تر باشد. گرما و سختی بازدید از جاذبه‌های قشم و خلوت بودن جزیره، ممکن است برای بسیاری از گردشگران خوشایند نباشد.

قشم با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار، هر گردشگری را جذب خود می‌کند. اما تابستان فصل مناسب برای بازدید از این جاذبه‌های زیبا نیست و باید سفر را به زمانی دیگر موکول کرد که دمای هوا متعادل‌تر باشد. هنگامی که آب و هوا معتدل باشد حس راحتی، بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن، وجود گردشگران و مسافران در قشم باعث خواهد شد تا تبادل فرهنگی انجام شود.

برای گردشگرانی که آب و هوای قشم، اهمیت دارد، بهترین زمان سفر به قشم، فصل زمستان و بهار است. البته با کمی هزینه و سختی همراه می‌باشد چرا که در این بازه زمانی، هزینه‌ها بالاتر رفته و هتل و اقامتگاه سخت پیدا خواهد شد و قیمت اجناس در مراکز خرید، بالاتر خواهد بود. به‌طور کل بهترین زمان سفر به جزیره قشم زمانی است که گردشگر احساس راحتی و لذت بیشتری داشته باشد.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر اقتصادی

در ایام نوروز، گردشگران بسیاری به قشم سفر می‌کنند که بازخورد این سفرها، بالا رفتن قیمت اقامتگاه، هتل های قشم، قیمت اجناس و بلیط هواپیما می‌باشد. اما با شروع فصل تابستان، مسافران بسیار کمی به این جزیره سفر کرده در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

برای دوستداران خرید، تابستان می‌تواند بهترین زمان برای خرید در قشم باشد و از حراج تابستانه که در بازارها و مراکزخرید عرضه می‌شود، اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسبی تهیه نمایند. علاوه بر حراج تابستانه، قیمت و هزینه‌های اقامت هتل و اقامتگاه، کاهش پیدا کرده و سفر ارزانی برای گردشگران خواهد بود. بنابراین فصل تابستان بهترین زمان سفر به قشم از نظر اقتصادی به‌شمار می‌رود.

پس از تبدیل شدن جزیره به منطقه آزاد، جزیره قشم پیشرفت زیادی کرده و با جذب سرمایه، خرید و فروش و تجارت در جزیره، رونق یافت و به اقتصاد قشم بهبود بخشید. این موضوع به نفع مسافران و ساکنین جزیره بوده و به این ترتیب گردشگران و مسافران به کالاها و اجناس متنوع و ارزان دسترسی پیدا می‌کنند و از طرف دیگر کاسبان و فروشندگان قشم، فروش و سود زیادی بدست می‌آورند.

مراکز خرید قشم

گردشگرانی که به جزیره قشم سفر کرده‌اند می‌دانند که حراج اجناس در قشم با فرا رسیدن فصل تابستان شروع خواهد شد و اجناس تخفیف خورده، به‌راحتی پیدا شده چرا که در شلوغی و ازدحام ایام تعطیل نوروز و پیک سفر، خرید به‌راحتی انجام نخواهد شد. گرمای تابستان ممکن است گردشگران را نگران کند اما مراکزخرید قشم به تجهیزات مدرن تهویه هوا مجهز بوده تا شرایط را برای خرید راحت و آسوده فراهم کنند.  

بهترین زمان سفر به قشم برای بازدید از مراسمات

هر شهر یا منطقه‌ای دارای آداب و رسوم  و اعتقادات مخصوص به خود می‌باشد و خاص بودن بعضی از این سنت‌ها باعث شده تا گردشگران و مسافران جذب این مراسمات شوند. جزیره قشم نیز با داشتن آیین و رسوم خاص، مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته که علاقمند به فرهنگ‌های بومی و گردشگری فرهنگی هستند. ازجمله مراسمات جزیره قشم می‌توان جشن نوروز صیاد، جشن میگو و جشن نخل خرما را نام برد.

جشن نوروز صیاد

در اواخر تیرماه صیادان قشم، یک روز هیچ صیدی انجام نمی‌دهند و دست از کار می‌کشند و این روز را جشن می‌گیرند و به شادی و پایکوبی می‌پردازند که مراسم بسیار شاد و مفرحی است. برای برگزاری این مراسم یعنی جشن نوروز صیاد همه جا را رنگ‌آمیزی می‌کنند. نخل‌ها و درختان را تزیین کرده و بعضی از افراد لباس‌های عجیب به تن می‌نمایند و تمام مردم خوشحال هستند.

 روستاهای لافت، سلخ، مسن و جزایر هرمز و هنگام، از مکان‌هایی است که می‌توان با رفتن به آنجا این مراسم را مشاهده کرد. این جشن را صیادان تا پاسی از شب ادامه می‌دهند و با تفریحاتی مانند شنا، بازی‌های محلی، مسابقه و اهداء جوایز، این جشن را سرگرم‌کننده و شورانگیز می‌نمایند.

جشن نخل خرما

از دیگر مراسم جذاب قشم، جشن نخل خرما است که در اواخر شهریور برگزار می‌شود. کشاورزان برای پرورش درخت خرما زحمات زیادی را انجام می‌دهند و برای رفع خستگی و برداشت محصول، جشنی باشکوه را برگزار می‌نمایند.

در این جشن خرما و تمام فرآورده‌های آن، عرضه خواهد شد و با برگ‌های درخت خرما، صنایع دستی تولید می‌کنند که در این جشن به‌فروش می‌رسد. در این مراسم جوانان بومی قشم جمع شده و با ساز و آواز، کاروان‌های شتر را همراهی می‌نمایند.

جشن میگو

یکی دیگر از جشن‌های بومی قشم، جشن میگو است که با شروع آبان و سرد شدن هوا آغاز می‌شود. در ۲۴ و ۲۵ آبان هر سال، مراسم باشکوهی برگزار می‌شود که به جشن میگو نام‌گذاری شده است. این جشن در پارک ساحلی جزیره برگزار شده و با جُنگ‌های شادی و بازاری از سوغات قشم، فرصتی برای تفریح و خرید فراهم می‌شود و گردشگران می‌توانند در این جشن شرکت نمایند.

سخن پایانی

در این مطلب، بهترین زمان سفر به یزد و قشم از تمامی جوانب مورد بررسی قرار گرفت و اکنون با انتخابی آگاهانه می‌توان سفر خود را برنامه‌ریزی کرد. چرا که سفر کردن علاوه بر اینکه می‌توان آرامش خود را به‌دست آورد، برای رفع خستگی از مشغله‌های روزانه نیز بسیار کارساز است که با انتخاب زمان مناسب، می‌توان سفر لذت‌بخشی را برای خود رقم زد.

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا