خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«توصيه‌های FATF، به ‌معنای تضعيف امنيت ملی نيست»

حسین قضاوي گفت: در قانون اساسي حمايت از گروه‌هاي آزادي‌بخش صراحت دارد. بنابراين كشور ما طبق التزامي كه براي خودش قائل است، نهضت‌هاي آزادي‌بخش را جزو مصاديق تروريست نمي‌داند و ملاك تعهد به توصيه‌هاي FATF نيز براي ما، مصوبات شوراي عالي امنيت ملي است.

معاون امور بانک و بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد در گفت و گو با پايگاه اطلاع‎رساني دولت، با بيان اينكه دولت، قبل از اينكه FATF اقدامات مقابله‌اي عليه جمهوري‌ اسلامي ايران را به حالت تعليق درآورد، در كشور زيرساخت‌هاي لازم مانند قانون مبارزه با پولشويي، تشكيل مركز اطلاعات مالي در وزارت اقتصاد و شوراي عالي مبارزه با پولشويي را انجام داده بود، گفت: عزم سياسي براي اجراي برنامه اقدام هم در چارچوب قانون اساسي است و اگر قرار است تعهدي الزام‎ آور داده شود، اين تعهد قاعدتأ بايد توسط مجلس به تصويب برسد. در حالي‎كه هيچ كشوري توافق با اين نهاد را در مجلس خود تصويب نكرده است؛ چرا كه اساسأ نياز به چنين تعهدي مطرح نيست. در قانون اساسي حمايت از گروه‌هاي آزادي‌بخش صراحت دارد. بنابراين كشور ما طبق التزامي كه براي خودش قائل است، نهضت‌هاي آزادي‌بخش را جزو مصاديق تروريست نمي‌داند و ملاك تعهد به توصيه‌هاي FATF نيز براي ما، مصوبات شوراي عالي امنيت ملي است.

به گزارش پاد، گروه اقدام مالی(FATF)، در تاریخ 4 تیرماه ۱۳۹۵ با انتشار بیانیه‌اي، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدامات مقابله‌اي علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک‌سال به حالت تعلیق درآورد. اما این تعلیق كه نتیجه اقدامات متعدد دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در سال‌های اخیر بود، در برخي مجامع داخلي مورد نگراني و انتقاد واقع‌شد؛ تا جايي‌كه جمعي از نمايندگان مجلس از تهيه طرح دو فوريتي برای الزام دولت به تصویب قرارداد FATF خبر داده‌اند. در همين خصوص حسين قضاوي معتقد است دولت تمامي مذاكرات و حتي مفاد برنامه اقدام و چارچوب زماني اقدامات را با مجلس در ميان گذاشته است و به‌نظر نمي‌رسد نمايندگان لازم باشد در اين زمينه قانوني را از مرحله تصويب بگذرانند.

معاون وزير اقتصاد در گفت‌وگو با پاد، با بيان اينكه تبعيت از توصيه‌هاي FATF به‌معناي ارائه اطلاعات مالي كشور به يك سازمان بين‌المللي يا كشوري ديگر نيست، گفت: اولأ اين‎طور نيست كه FATF يك بانك اطلاعاتي داشته باشد و كشورها موظف به ارائه اطلاعات مالي شركت‌ها و اشخاص خود به آن باشند. ثانيأ كشورها به‌صورت اجباري و خودكار لازم نيست اطلاعات مالي اتباع خود را به كشور ديگري بدهند، بلكه FATF مي‌گويد كه زيرساخت لازم براي شناسايي منابع مالي ناشي از فعاليت‌هاي مجرمانه يا منابع مالي كه به نوعي ممكن است به فعاليت تروريستی اختصاص يابد، بايد در كشور فراهم باشد.

او ادامه داد: اگر قرار بود الحاق به FATF و اجراي توصيه‌هاي آن در يك كشور موجب تضعيف امنيت ملي شود، حداقل يك كشور ديگر در دنيا پيدا مي‌شد كه هم نظر با منتقدين در كشور ما، قائل به عدم مصلحت الحاق به اين نهاد مي‌شد. بالعكس امروز هيچ كشوري در دنيا نيست كه نپذيرفته باشد توصيه‌هاي FATF براي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم را بايد در كشور خود اجرا كند. حتي كشور كره شمالي هم اگر به آن اجازه دهند، تلاش مي‌كند در راستاي منافع خود از اين همكاري بين‌المللي استفاده كند.

معاون امور بانک و بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد با بيان اينكه نمي‌توان منكر تلاش برخي كشورهاي دنيا با انگيزه‌هاي سياسي براي تداوم حضور نام ايران در فهرست كشورهاي غيرهمكار بود، گفت: لازم است ما هم با همان زبان جزمي به آن‎ها بگوييم در كشورمان چه زيرساخت‌هايي براي تامين منابع مالي تروريسم و پولشويي داريم. ذاتأ سياست‌گذاران در كشور ما معتقدند به جاي اينكه در كوه و كمر سربازهايمان را به دردسر بندازيم، بهتر است تلاش كرد راه‌آبه منابع مالي فعاليت‌هاي تروريستي را خشكانيد. براين اساس به صورت خودذات، كشور دنبال مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم بوده و قبل از اين توافق اقداماتي مانند تصويب قانون مبارزه با پولشويي، تشكيل مركز اطلاعات مالي در وزارت اقتصاد و شوراي عالي مبارزه با پولشويي را انجام داده است. بنابراين منطقأ نبايد چنين كشوري در مقايسه با كشورهايي مانند افغانستان، پاكستان يا حتي عراق و سوريه متهم به عدم مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. 198 کشور عضو FATF هستند، فقط ما و کره شمالی به امنیت ملیمون اهمیت میدیم؟ بقیه نمیدن؟ خب دو سه تا بانک تهدات رو اجرا کنند بقیه بانک ها هم در اختیار اون نهاد نظامی علاقه مند به فعالیت های اقتصادی باشند تا هم اونها کارهاشون رو انجام بدن هم بقیه ملت ایران.

  2. گروه آزادیبخش به تشخیص چه کسی ، خود گروه یا حامی آن ؟!
    با این معیار گروه غیرآزادیبخش وجود ندارد !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا