خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی: کشاورزی را باید خصوصی کنیم

عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کشاورزی را باید خصوصی کنیم، گفت: تا زمانی‌که تولیدات محصولات کشاورزی متناسب با تقاضا نباشد، مشکلات کشاورزان پابرجا است.

به گزارش ایسنا کشاورز در جلسه اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه که عصر امروز (۱۹ دی) برگزار شد، بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مباحث کشاورزی تاکید کرد و افزود: نباید بدون مشورت با بخش خصوصی هیچ پیشنهادی را در زمینه کشاورزی ارائه کنیم.

وی ادامه داد: باید هر چقدر می‌توانیم کشاورزی را خصوصی کنیم و وظایف حاکمیت را نیز تا جایی که امکان دارد به بخش خصوصی بدهیم و دولت صرفا در بعد نظارت فعالیت داشته باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از تدوین الگوی کشت کشاورزی برای کشور خبر داد که در شهریور ماه سال گذشته نهایی شده و گفت: خرده کاریهای این الگوی کشت باقی مانده، اما مباحث کلان آن نهایی شده است.

وی معتقد است، با استفاده از این الگوی کشت میزان تولیدات کشاورزی و سطح زیر کشت هر محصول بر مبنای میزان تقاضای آن خواهد بود.

کشاورز با بیان اینکه اصل کشاورزی بر مبنای تقاضا است، تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا دولت‌ها گوجه، پیاز و سیب زمینی از کشاورز نمی‌خرند، بلکه مدیریت بین تقاضا  و کشت است که وضعیت بازار را تنظیم می‌کند.

وی اظهار کرد: در کشور ما در زمینه برخی از محصولات کشاورزی از جمله جو، ذرت، گندم، دانه روغنی و برنج تقاضا گاهی آنقدر زیاد است که مجبور به واردات می‌شویم، اما درباره سایر محصولات در برخی از موارد مازاد تولید نیز داریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره انتقاد فعالان  بخش خصوصی به ممنوعیت های صادرات برخی از کالاهای کشاورزی نیز گفت: از آنجایی که برای تولید برخی از این محصولات کشاورزی و یا برای بذر، کود و … آنها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می شود، از نظر اخلاقی امکان صادرات آنها وجود ندارد، چون از دلار قیمت پایین برای تولید برخی از این محصولات استفاده شده است.

کشاورز گفت: موضوع دیگری که درباره محصولات کشاورزی باید مورد نظر باشد، توجه به مدیریت نگهداری این محصولات است. برای نگهداری بیشتر محصولات کشاورزی باید حداقل امکانات از جمله سردخانه ها و انبارها وجود داشته باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم توجه به صنعتی شدن محصولات کشاورزی و فرآوری آنها نیز تاکید کرد و یادآور شد: باید تعداد و تنوع محصولات فرآوری شده کشاورزی را افزایش دهیم تا ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان شود، زیرا از تولید فله ای، خام و بسته‌بندی نشده سود چندانی به کشاورز نمی‌رسد.

کشاورز در ادامه اشاره هم به طرح مهار آب های غرب کشور(سامانه گرمسیری) داشت و گفت: باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت برنامه ریزی داشته باشیم.

کشاورز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی که دولت در طرح مهار آبهای غرب کشور انجام داده نیز اشاره و عنوان کرد: باید از این سرمایه‌گذاری برای مردم منطقه پول بدست بیاوریم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهاد بخش خصوصی استان کرمانشاه برای استفاده از ظرفیت این بخش در بهره‌برداری از سامانه گرمسیری نیز استقبال کرد و ادامه داد: پیشنهادات مطرح شده را بررسی خواهیم کرد.

کشاورز تاکید کرد: برای اولین گام می توانیم مدیریت شبکه ها را به بخش خصوصی بدهیم و به علاوه برای پذیرش فارغ التحصیلان و متقاضیان سرمایه گذاری در طرح گرمسیری آماده هستیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه، افزود: باید با استفاده از این ظرفیت‌ها، نهضت جدیدی برای توسعه استان رقم بزنیم.

کشاورز با بیان اینکه کرمانشاه به واسطه داشتن مرز مشترک با عراق پتانسیل قابل توجهی دارد، تاکید کرد: یکی از این ظرفیت ها راه اندازه ترمینال های صادراتی در کرمانشاه است.

کشاورز همچنین از عدم توسعه گلخانه ها در کرمانشاه نیز ابراز تاسف کرد و با بیان اینکه از شروع دولت تدبیر و امید تاکنون میزان گلخانه های کشور از ۸۷۰۰ هکتار به ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده،گفت: اینکه کرمانشاه در این مدت نتوانسته از این سهم ۹۳۰۰ هکتاری چیزی برای خود بگیرد را باید جبران کنیم.

وی همچنین خواستار تداوم و پیگیری مسئولین استان برای تخصیص آب بیشتر شد و  اضافه کرد: تجارب نشان می‌دهد مدیران دولتی در برابر پافشاری مدیران استان ها در این زمینه کوتاه می آیند.

کشاورز از مسئولین استان خواست طرح سردسیری را پیگیری کنند و گفت: آب هر منطقه باید در همان منطقه مصرف شود.

وی از ظرفیت دامداری استان کرمانشاه نیز یاد و اضافه کرد: کرمانشاه در حوزه دام های کوچک و اصلاح و تلفیق نژاد آنها پتانسیل‌های قابل توجهی دارد.

وی از پایین بودن وضعیت توسعه صنعت استان ابراز تاسف کرد و یادآور شد: متاسفانه حتی برای برخی از محصولات کشاورزی مانند چغندر نیز صنایع آنچنانی در استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای حمایت از صنایع تبدیلی نداریم و هر کاری که بتوانیم در این زمینه انجام می دهیم.‌

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا