خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت کم‌شدن تقاضا برای قالیشویی در اراک

روزنامه وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه فرش دستباف و ماشینی و تزئینات اراک و مدیر یکی از کارگاه های قالیشویی بررسی می کند.
فاطمه چاپاری نوشت: «هر ساله با آمدن نوروز ایرانیان به رسم گذشته دست به خانه تکانی می زنند و بازار کار قالیشویان هم در اسفند ماه گرم می شود اما امسال به نظر می رسد سرمای هوای و بارش برف در روزهای اخیر در کنار افزایش هزینه‌ها مزید بر علت شده و با وجود اینکه نیمی از اسفند گذشته، کار قالیشویی از رونق همیشگی خود برخوردار نیست با وجود این انتظار می رود در روزهای آتی مردم تقاضای بیشتری برای این کار داشته باشند، از همین رو وقایع استان در گفت و گو با رئیس اتحادیه فرش دستباف و ماشینی و تزئینات اراک و مدیر کارگاه قالیشویی آریا در کنار بررسی مشکلات قالیشویان گزارشی از نرخنامه ها و سایر نگرانی ها چون آسیب دیدن فرش در هنگام شست و شو ارائه داده که در ادامه خواهید خواند:

غلامرضا شمسی، رئیس اتحادیه فرش دستباف و ماشینی و تزئینات اراک در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: در اراک ۲۵ قالیشویی مجاز و معتبر فعالیت دارد که لیستشان را مردم می توانند در سایت اتاق اصناف استان مرکزی مشاهده نمایند.
او می افزاید: طبق نرخنامه اعلامی کمیسیون نظارت بر اتاق اصناف، در حال حاضر نرخ شست و شوی قالی دستباف و ماشینی با مواد درجه یک و شفاف شور به ترتیب هر متر مربع ۵۵ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان، پرداخت فرش دستباف و موگیری آن هم مترمربعی ۱۵ هزار تومان، شست و شوی موکت معمولی هر متر مربع ۹ هزار تومان، موکت پرزدار هر متر مربع ۱۳ هزار تومان است و نرخ کرایه بار هم برای هر تعداد فرش ۷۰ هزار تومان می باشد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف و ماشینی و تزئینات اراک تصریح می کند: نرخ بعضی از موارد که شامل خدمات اضافی تری چون لکه‌برداری و رنگ برداری می شود و در خصوص فرش های ریزبافت و ابریشم است، در صورتی که قالیشویی توان انجام کار را داشته باشد به صورت توافقی تعیین خواهد شد.

شمسی خاطرنشان می کند: اتحادیه ما علاوه بر قالیشویی ها صنوف فرش و تزئینات ساختمانی را هم دربرمی گیرد اما در سطح کل کشور حساسیت روی رسته قالیشویان بیشتر است چرا که این صنف به ویژه در شب عید با سرمایه مردم سر و کار دارند و از همین رو کلاس های آموزشی زیادی برای قالیشویان گذاشته شده و هر گونه شکایتی هم در این زمینه وجود داشته باشد اتحادیه مسئول پیگیری آن است.

بهرام جولایی، مدیر قالیشویی آریا نیز در ادامه به خبرنگار وقایع استان می گوید: امسال تقاضای مردم برای قالیشویی خیلی کم شده و من فکر می کنم سرمای هوا، بارندگی برف و همچنین فرارسیدن ماه رمضان در این وضعیت تاثیر داشته است.
او اضافه می کند: مشکلات قالیشویان فراوان است که از آن جمله می توان به مشکل کارگر و کارفرما اشاره کرد، کاسب و کارگر که از قانون سررشته ندارد از همین رو به مشکل می خوریم، مثلا تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی کارگر قالیشویی هزار تبصره و قانون دارد تا یک پولی از کارگر یا کارفرما بگیرد، ما هر ساله از اداره کار نرخنامه را می گیریم و طبق آن لیست دستمزد کارگران را پرداخت می کنیم، اما وسط سال دوباره مواردی را به آن اضافه می کنند، اول سال همه چیز را اعلام نمی کنند که تکلیف آدم مشخص باشد.

مدیر قالیشویی آریا توضیح می دهد: مثلا یکی از کارگران ما در حال بازنشستگی است با هزار تبصره و قانون به ما گفته اند باید ۷۰ میلیون تومان بپردازید، وقتی علت اش را پرسیدیم گفتند ۴ درصد سختی کار و… است و تنها یک هفته به من مهلت داده اند و گفته اند یا واریز می کنی یا جریمه می شوی.. خب حداقل این مساله را شش ما جلوتر به آدم بگویند تا بتوان فکری کرد. جولایی یادآور می شود: متاسفانه اتحادیه قالیشویان با فرش دستباف و ماشینی، تزئینات، کاغذدیواری و… ادغام شده است و اتحادیه توان رسیدگی به همه این رسته ها را ندارد و نمی توان انتظاری هم از آنان داشت، روش درستش این است که هر صنف یک اتحادیه مستقل داشته باشد.

او ادامه می دهد: در حالت کلی ارگان های دولتی همکاری خوبی با کسبه ندارند، مثلا مشتری های ثابت ما ممکن است ۶ ماه هزینه کارشان را دیرتر پرداخت کنند ما کنار می آییم اما مثلا اداره برق به محض اینکه پول برق را نمی ریزیم فورا ماموری برای قطع برق می فرستد، اگر این ماه نتوانستم پول برق را بدهم، ماه بعد دو برابر می شود اما مجبورم واریز کنم پس لزومی ندارد به این سرعت برق کارگاه را قطع کنند. یا سال گذشته مالیات به مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن هم به شکل اقساط پرداخت کردم اما امسال مبلغ مالیات ۵ برابر شده است، آیا درآمد من هم طی این یک سال ۵ برابر شده؟ غیرممکن است.

مدیر قالیشویی آریا اظهار می کند: از نظر آب مصرفی مشکلی نداریم برای نمونه برای شستن یک فرش ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر از آب چاه مصرف می کنیم در حالی که مردم در خانه برای شست و شوی همین فرش باید سه تا چهار برابر آب تصفیه شده مصرف کنند.
جولایی با بیان اینکه قالیشویی یک کار فصلی است، می گوید: ما اسفند که کار کنیم باید درآمدمان را برای طی سال ذخیره کنیم.
او در پایان با شاره به نگرانی های مردم از بابت آسیب دیدن فرش هنگام شست و شو بیان می کند: فرش با شامپو فرش شسته و با کلر ضدعفونی می شود و اگر هم می بینیم گاهی فرش مشکلی برایش پیش می آید مثلا شیرازه اش در می رود خب به دلیل این است که فرشی که ۲۰ سال کار کرده پوسیده شده و ما هم موقع تحویل به مشتری ترمیم اش می کنیم، اگر فرش نو در قالیشویی دچار پارگی شود حق با مشتری است اما فرش چند سال کار کرده طبیعتا پوسیده شده است، فرش دستباف هم که با روش مخصوص خود شسته می شود که آسیبی به آن وارد نشود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا