خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«این فریادها درباره‌ی کنکور جوکی خنده‌دار است»

توضیحات تکمیلی درباره‌ی نگاه اشتباه به تغییرات کنکور

محمدرضا طاهری نساج که پیشتر در تماسی با انصاف نیوز درباره‌ی شیوه‌ی جدید کنکور توضیحاتی داده بود و به تلاش‌های احمد توکلی و موسسه‌ی او به نام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت انتقاد کرده بود [لینک]، در یادداشتی تکمیلی که به انصاف نیوز ارسال کرده است، نوشت:

با سلام خدمت رسانه محترم. پیرو صحبت تلفنی من با روزنامه همشهری، شرق و رسانه شما، در رسانه شما با نام من مطلبی در ۲۹ دی چاپ شد که البته من با اینکه از تیتر رضایت ندارم ولی از انتشار متن خودم متشکرم و از شجاعت شما خوشحال. ولی در چند مورد مفهوم حرف من کامل منتقل نشده لذا برای اصلاح می‌فرستم با تشکر:

۱- تنها دارایی مناطق محروم، کتاب درسی آموزش و پرورش است، پس تنها راه حل کم کردن فاصله نمره کنکور بین داوطلب فقیر و غنی، تاثیر قطعی امتحانات تشریحی است و اگر تاثیر معدل، مثبت باشد، فرد غنی با درصد تستی بالاتر، از فقیر جلو می‌افتد. پس فریاد دیده‌بان شفافیت و عدالت برای اینکه معدل، تاثیر مثبت داشته باشد به نفع افرادی است که دارای کلاس تست کنکور هستند. پس مصوبه شورا از وضع موجود بهتر است.

۲- امتحان تشریحی از عین کتاب آموزش و پرورش می‌آید و فریاد دیده‌بان مبنی بر ایجاد بازار کلاس تشریحی، جوکی خنده‌دار است.

۳- فریاد دیده‌بان مبنی بر اینکه مصوبه شورا باعث رقابت معدل تشریحی داوطلب پولدار تهران با معدل داوطلب منطقه محروم می‌شود کاملاً دروغ است، زیرا: بر اساس مصوبه سال ۶۱ شورا؛ قبولی در هر کد رشته بر اساس رقابت بین داوطلبانی است که منطقه آنها یکسان می‌باشد، پس در تست و معدل، بچه‌های منطقه ۳ با هم رقابت می‌کنند، بچه‌های منطقه ۲ با هم رقابت می‌کنند و بچه‌های منطقه یک (تهران، اصفهان، تبریز و مشهد) با هم رقابت می‌کنند – اگر این مصوبه شورا در سال ۶۱ نبود، مانند زمان قبل از انقلاب و فقط کنکور ۵۸، برای قبول شدن، همه داوطلبان در کل ایران باهم رقابت می‌کردند و قطعا بجز نفرات برتر مناطق ۲ و ۳، هیچ داوطلبی از مناطق ۲ و ۳ در رشته‌ای که الآن قبول می‌شوند، قبول نمی‌شدند ولذا ادعای دیده بان شفافیت و عدالت، دروغی آشکار است.

۴- پاسخ فنی به یک سؤال رایج: اگر در دو نوبت کنکور تستی، یک نفر در کنکور اولی و نفر دیگر در کنکور دومی نمره برابر کسب کنند، درحالیکه منطقه کنکور آنها یکسان است و بر حسب اتفاقی نادر، نمره معدل هر دو یکی باشد، اولویت قبولی در رشته یکسان، کیست؟ : اول باید تعیین کرد کدام کنکور سخت‌تر بوده. کنکوری سخت‌تر است که میانگین نمره درصد داوطلبان در آن کمتر است یعنی کنکوری سخت‌تر است که میانگین تراز داوطلبان بالاتر باشد. وقتی کنکور سخت‌تر مشخص شد، داوطلبی که در کنکور سخت‌تر، نمره بالاتری دارد اولیت زودتری برای قبولی دارد.

۵- پاسخ فنی به یک سؤال رایج: اگر یک نفر تا دو سال نمره تستی خود را ذخیره کند، آیا ظرفیت داوطلبان ۲ سال آینده را کم نکرده است؟ اگر مهمان شدن یا انتقال از دانشگاه پایین‌تر به بالاترین یا تغییر رشته بین دو دانشگاه، متوقف شود، ظرفیتی برای این داوطلبی که بخاطر سربازی مجبور شده، نمره کنکور خود را تا ۲ سال ذخیره کند، باقی می‌ماند درحالیکه ظرفیت پذیرش داوطلبان ۲ سال بعد بخاطر او کم نشده است. پس مصوبه شورا جلوی انتقال و مهمانی را می‌گیرد و به کسی که نمره آن کد رشته محل را دارد، این امکان را می‌دهد، پس به عدالت بسیار نزدیک‌تر است.

۶- اعضای دیده‌بان باید با عنوان واقعی خود در رادیو، تلویزیون روزنامه همشهری، شرق و… خبرگزاری فارس و… صحبت کنند. عنوان واقعی آنها موسسه کنکور…، معلم کنکور، ناشر کنکور، مدرسه غیرانتفاعی.. می‌باشد.

۷- مصوبه شورا می‌گوید، برای تعداد ترمیم معدل امتحانات تشریحی محدودیتی نیست ولی آموزش و پرورش تا کنون خلاف کرده است که این باعث کاهش استرس کنکور نمی‌شود. در این موضوع قطعاً باید رئیس جمهور پاسخگوی خلاف وزیر آموزش و پرورش باشد. پیشنهاد بنده این هست تا ۲ سال پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان، متناسب با منطقه کنکور، هزینه تمام شده ترمیم را بپردازند تا هم داوطلبان و هم آموزش و پرورش دچار مشکل اجرای آزمون نشود و از طرف دیگر سایر داوطلبان ترمیم، با پرداخت مازاد هزینه ترمیم (با یک سود معقول) آموزش و پروش را از تنگنای اجرای ترمیم معدل به حسن اجرای ترمیم معدل تبدیل می‌کند به شرطی که کل دریافتی آموزش و پرورش معادل هزینه کل داوطلبان ترمیم معدل شود تا این وزارت‌خانه دچار انحراف نشود.

۸- مشکل امنیت کنکور تستی و معدل تشریحی، با این زیرساخت‌های موجود کشور، یکسان است و اتفاقا تقلب در کنکور تستی راحت‌تر است چون از شما دلیل جوابتان را نمی‌پرسند، ضمناً منتقل کردن جواب از طریق ابزار جاسوسی روی ورقه تشریحی، غیر ممکن است چون جواب، گزینه ۱، ۲، ۳، ۴ نیست. پس تنها راه، حفظ اصالت ورقه تشریحی داوطلبان است که به نظر من از طریق اسکن کردن ورقه در همان حوزه امتحان میسر است. تصحیح اسکن ورقه با ۱۰ مصحح رندوم، خطا را به شدت پایین می‌آورد.

۷- باید از اعضای حقیقی شورا مانند دکتر ایمان افتخاری، دارنده طلای جهانی ریاضی، که برای اولین بار امتیاز فرزندان اساتید را از طریق رأی ندادن در شورا، لغو کردند تشکر کنم.

۸- یک سؤال از همه دولت‌ها و مجلس‌های دوران انقلاب: در کجای دنیا و همین طور قانون اساسی خودمان آمده است که شماها می‌توانید در علم مهندسی یا … دخالت کنید؟ آیا وقتی خودتان بیمار می‌شوید از مجلس رأی گیری می‌کنید که چه درمانی انجام دهید؟ مثلاً  کسی که استعداد شعر و رمان نویسی دارد ولی استعداد ریاضی ندارد باید در این مملکت رشته علوم انسانی نرود؟ یعنی پایه علوم انسانی، ریاضی است؟ یعنی کسی که استعداد فیزیک و ریاضی دارد ولی استعداد عربی ندارد، در این مملکت نباید به مهندسی برود؟ یعنی پایه مهندسی، عربی است؟

ای عزیزان، عدالت باید در جهت استعداد باشد و الا باعث هدر دادن عمر جوانان می‌شود و در رشته‌ای فرغ التحصیل می‌شوند که استعداد آنرا ندارند و بیکار خواهند بود چون نوآوری ندارند. شما، دانش آموزی که در ادبیات مستعد هست را با کمک دروس عمومی به مهندسی فرستادید و هم مهندسی را تباه کردید که وضعیت خودرو سازان موید این مطلب است و هم ادبیات و دانش ایجاد داستان و کشش فرهنگی را نابود کردید. اگر ابزار رسانه در دست کسی بود که در خود ادبیات نوآوری نداشت آیا می‌تواند رمان یا نمایشنامه مناسب فیلم و سریال بسازد و آیا هزینه آن فیلم برمی‌گردد.

یک سؤال مهم‌تر: آیا فقط آموزش خوب می‌تواند در ادبیات، فردوسی و در ریاضی میرزاخانی را به ارمغان بیاورد؟ یعنی استعداد چیز بی‌خودی است؟

خواهشمند است دولت‌ها و مجلس‌ها، دست از دخالت در جزئیات علمی بردارند و اگر دغدغه عدالت دارند، آنرا در همان شورای انقلاب فرهنگی انعکاس دهند، چرا که از سال ۶۱، اعضای حقیقی شورا، هم بیشترند و هم اعتبار علمی غیر قابل خدشه‌ای دارند و هم، همیشه از همه سلایق سیاسی در آن بوده‌اند و هم متأثر از رأی انتخابات نبوده‌اند، ضمناً بدانند که عدالت آموزشی ۲ رکن دارد:

شرط اولی آنست که، هر رشته تحصیلی، استعداد مورد نیاز خود را دارد و چیز دیگری جایگزین آن نیست، مثلاً در رشته مهندسی برق، ریاضیات و اندکی فیزیک و دیگر هیچ.

شرط دومی آنست که در سال ۶۱ شورا آنرا به نفع طبقات محروم ایجاد کرد و آن سهمیه منطقه یک و ۲ و ۳، تا فقرا با ثروتمندان رقابت نکنند.

اما یک سؤال، آیا آن شهری که در سال ۶۱، منطقه محروم ۲ بوده، هنوز هم سطح آموزشی محروم ۲ دارد، قطعاً خیر و قطعا برخی شهرها بخاطر گسترش امکانات رایگان آموزش باید از منطقه ۳ به ۲ و از منطقه ۲ به یک تغییر کنند و در این مورد آیا نمایندگان  دغدغه ملی دارند یا حوزه انتخاباتی!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دبیر دیده بان خودش صاحب منافع و کلاس کنکور هست و متاسفانه یکسری از نمایندگان مجلس مانند اقای نادری دانسته یا ندانسته خیلی با این فرد همکاری میکنن ایشون دیگر نماینده مردم نیستن نمایند موسسات کنکور داخل مجلس هستن ایشون برن مصاحبه های روز کنکور دی ماه از بچه ها ببینن آیا کسی اعلام مخالفت درباره این مصوبه میکند یا نه

    41
    19
    1. عه شورا حودش اعتراف کرده مصوبه رو با نظر موسسات کنکوری تعیین کرده متن مصاحبشون هم هست بروبحون بعد بیا بگو توکلی منفعت واز این چرت چرتها

      8
      18
      1. نمره کنکور عدد ریاضی است وخاله بازی نیست واگر راست میگی،دلیل ریاضی بیاور که این مصوبه به نفع ثروتمندان است یا فقرا؟

        16
        1
    2. شما اگه خودت وشورا جونت مافیا نبودین برای حرف مردم وحرف نماینده اش ارزش قایل میشیدین و هرچی اقای نادری واکثر نمایندها میگفتن میگفتین پشم نه اینکه با دیکتاتوری مصوبتون رو پیش ببرین

      5
      15
      1. اولا نویسنده به کسی مافیا نگفته،بلکه خواسته هرکس با عنوان واقعی اش حرف بزند وخود را پشت چیزی پنهان نکند.ضمنا شما به چه حقی به اعضای حقیقی شورا نسبت مافیا می دهی؟اعضای حقیقی شورا،همه اساتید دانشگاه هستند ولی چون عادل اند،سهمیه فرزندان اساتید را حذف کردند.

        16
        2
        1. خود شورای بیخاصیت سهمیه ظالمانه واحمثانه فرزندان هیت علمی رو تصویب کرد دیوان عدالت 2بار سهمه فرزندان را لغو واعضای شورا بازم اونو قانونی میدونند وبرای بچهای بی لیاقتشون ازش استفاده کردنند درصورتی که اصن اصل مصوبات شورا ظالمانه است

          1
          2
  2. خود آقای سبطی دبیر همین کارگروه داخل کانالشون گفتن در کنکور 1400 حدود 1800 نفر حق شما هارو با تقلب خوردن و رفتن دانشگاه من سوالم این هست اگر ایشون و اقای توکلی دغدغه عدالت دارن چرا اون زمان سکوت کردن و گذاشتن همچنین اتفاقی بیفته چرا آقای توکلی کاری نکرد پس معلوم میشه این کارگروه هیچ دغدغه عدالت نداره و صرفا به خاطر تعارض منافع اعضاش داره سر وصدا میکنه

    42
    16
  3. دم آقای طاهری نساج گرم که واقعیت ها رو خیلی زیبا. روشن کردند. مخالفان مصوبه نگران منافع خودشون هستند.

    43
    20
    1. اول عدالت رو برقرار کنید بعد تاثیر قطعی معدل بگذارید

      عدالت یعنی همه در یک شرایط درس بخوانند
      نه اینکه ما در کپر با امکانات کم درس بخوانیم و شما در یک مدرسه فوق پیشرفته با امکاناتی که ما در عمرمان هم ندیدیم درس بخوانید

      این عدالت نیست این ظلم است

      11
      17
      1. با سلام.یک کپرنشین،منطقه ۳ می باشد ودر معدل وتست با مناطق ۳ رقابت کنند وهرگز با مناطق یک(تهران و..)رقابت نمی کنند،پس خواهشا متن نوسینده را دقیق بخوان.ضمنا مصوبه جدید،فاصله نمره فقیر وغنی را کمتر می کند واحتمال قبولی فقیر در رشته پرطرفدار را بیشتر می کند،زیرا امتحان کتبی عین کتاب است ونیاز به کمک آموزشی ندارد.اگرکسی درامتحان کتبی نیازبه کمک آموزشی داشته باشد،حتما باید به روانشناس مراجعه کند!!!

        17
        2
        1. شما حتما به روانشناس مراجعه کن و اول برو گفت و گوی سوزنچی رو گوش بده در تیر ۱۴۰۰ در مورد سطح امتحانات نهایی که از این به بعد چه جوری می خواد برگزار بشه بعد بیا اینجا نطق کن. آره خب برای کسی که تیزهوشان میخونه و معلم هاشون کلا درسی رو درس نمیدن مثبت برای فیزیک رو نشر الگو رو تدریس می کنند بایدم امتحان نهایی براشون آب خوردن باشه ولی اون بدبختی که در مدرسه عادی درس می خونه که معلم زورش میاد کتاب درسی رو هم درس بده چی ، امتحان نهایی در سطح کتاب!!! در ضمن الان این هزینه اضافی برای ترمیم جیب کی می‌ره؟؟؟ خب معلوم آموزش و پرورش پس کی مافیاست ؟؟؟ آقایان شورا وقتی می گفتند که ما دو سال روی این طرح فکر کردیم چرا یک بار رو راست نیومدن در مورد این مصوبه توضیح بدن و همیشه در رفتن. پس یه جای کار می لنگه. آنکه حسابش پاکه از محاسبه چه باکه

          1
          2
        2. دوست عزیز من تهرانی ام و همین الآن شاهد اینم که کتاب غیر درسی باهاشون کار می کنن واسه امتحانات و چند جور جزوه و ازین چیزا ام میدن،تازه شما بهتره چشات و یه کم وا کنی تبلیغات تلوزیون و سایت های مختلف و ببینی که چه قد دارن واسه کتابایی از قبیل فرمول ۲۰ و … تبلیغ می کنن.تازه اینا همه واسه سال اوله،سالای بعد هزار جور کتاب رنگارنگ میاد واسه امتحانات که یه دونشم اون کپر نشین نمی تونه بخره، تازه در مورد سهمیه ها ام حرفت خنده داره،ت همین الانم تو کنکور مثلا منطقه ۳ ایا با هم رقابت داشتن اما رتبه های برتر از منطقه ۳ نیستن،اکثرا از ۱ و ۲ ان،تازه با اجرای این مصوبه وضع بدترم میشه،پس بیخودی نمی خواد ازین مصوبه احمقانه دفاع کنی!

          2
          2
  4. من معدلم بالاس و برام فرقی نداره تاثیر معدل شاید با دو سه تا نوزده نوزده و نیم به جای تهران کرج قبول شم ولی به نظرم تاثیر معدل قطعی دور باطل هس و میتونه اونایی رو که چند سال از تحصیل دور بودن از ادامه تحصیل محروم کنه چه جوری از بالای سی ساله هایی که سوابق تحصیلی ندارن و به تحصیل کارشناسی توی یه دانشگاه معمولی راضی ن توقع کنین که تو امتحانای دهم یازدهم و دوازدهم شزکت کنن و بعد تازه تو کنکور!این کار باعث خالی موندن ظرفیت دانشگاه ها میشه وضرر مالیم داره واقعا همین چندسال پیش یکی از اقوام دیپلمه ما که پنجاه ساله بود لیسانس گرفت و بعد ارشد ولی با توجه به شرایط فعلی حتی دوازدهمیا امسال باز باید امتحانای یازدهم شرکت کنن و دوازدهمیا پارسال دهم و یازدهمو تا بتونن برا یازدهم و دهم سابقه ایجاد کنن یه دور باطل و بیهوده که فقط ورود به دانشگاه رو پردردسرتر پراسترس تر میکنه

    6
    16
    1. کم شدن فاصله فقیر وغنی فقط از طریق امتحان کتبی است.شما یک را حل بهتر بده.آیا اینکه دریک روز همه درسها را تست بزنیم وهزار ویک اما اگر در یک روز مانند جابجازدن تستها بهتر یا بخشی از آن تشریحی شود.ضمنا درامتحان تشریحی،هر روز فقط در یک درس امتحان می دهی!!!

      16
      3
  5. عجیبه خود عضو شورا میگه این مصوبه
    برای عدالت نبوده و فقط برای افزایش عمق یادگیریست

    من فقط یک بند از این توجیهات رو نقد میکنم.
    اگر بحث غنی و فقیر باشد
    غنی هم در کسب معدل بالا و هم در کسب رتبه بالا
    در کنکور دست باز تری داره .
    در گذشته فقیر و غنی فقط روی کنکور متمرکز
    بودن امروز فقیر و غنی هم روی معدل هم روی کنکور متمرکز شده .تفاوت کجا رقم خورده؟ کسی که دارا هست و بهترین مدرسه می ره هم معدل خوب خواهد داشت هم رتبه خوب . کسی که در مدرسه عادی درس می خونه سال دوازدهم فقط باید فکر معدل باشه که در گیر ترمیم برای سال های بعد نشه و کسی که در مدارس خاص درس می خونه که از قضا پول در این مدارس حرف اول میزنه با یک برنامه منظم هم به کنکور میرسه هم به معدل در حالی که مدارس عادی برنامه ی فوق العاده ندارن .،این یک فریب بود برآی عقب تر انداختن مناطق محروم.

    6
    15
    1. اولا عضو شورا گفته این مصوبه،با رعایت عدالت آموزشی ،کیفیت ورودی ها را بالاتر می برد،پس حرف را درست منتقل کن.ضمنا منطقه محروم درمعدل وتست با تهران رقابت نمی کند زیرا تهران منطقه یک است ومنطقه محروم، منطقه ۳ یا ۲ است وشما اصلا سهمیه مناطق را نمی دانی ومتن نویسنده را نخوانده ای.انشا الله برای امتحان کتبی ادبیات،خوب می خوانی تا یک متن ساده فارسی نویسنده را خوب متوجه شوی!!!

      16
      3
  6. پس از مدت ها ی مدید یک نظر خوب و کارشناسی از یک مسول خواندم .به امید ریشه کن کردن مافیای کنکور تستی و کلاس های کنکور و موسسات چاپ و توزیع کتاب کمک درسی .
    و قطعا امتحان تشریحی ادبیات در توسعه و رونق این علم موثر تر از تست های کاسبکارانه است

    17
    3
  7. کجا درس میخونی؟وضع آموزش از روی کتاب تهران با رامشیر خوزستان یکیه؟؟؟معدل توی غیر انتفایی و دولتی یکیه؟پارتی بازی و نمره بازی توی شهر های بزرگ با شهر های کوچیک یکیه؟
    یا کسی مثل من که یه دهه ۶۰ توی خوزستانم و سال ۷۹ دیپلم گرفتم و تو اون وضع اسف بار درس خوندم،حالا چرا باید برم ترمیم معدل و بشینم امتحان بدم و با بچه های شهرهای بزرگی که خیلی هاشون غیر دولتی میرن رقابت کنم؟این عدالته که نه اون موقع برامون رعایت شد و نه الان!!!!

    3
    17
    1. سلام به همه مردم خونگرم خوزستان ودیگر مناطق جنوبی ایران.عزیزم اتفاقا نویسنده مقاله، اشتباه خیل فراوان داوطلبان را اثبات کرده است.شما به عنوان داوطلب خوزستان ،منطقه محروم ۲ محسوب می شوید،پس در معدل وهمین طور تست با داوطلبان منطقه ۲ رقابت می کنید واصلا با بچه های شهر تهران رقابت نمی کنید.پس بنابراین این مصوبه بسیار دقیق و عادلانه تراست.

      17
  8. سلام و درود بر همگی شما که نظر میدهید شاید اصلاح امور صورت پذیرد. من با هر نوع سهمیه ای مخالفم تا کنون کنکورها و آزمون های زیادی را داده ام و تجربه در این مورد دارم. در علم باید رقابت باشد هرکس بیشتر بدونه باید ترجیح داده شود پزشک سهمیه و مهندس سهمیه ای چه بدرد این مملکت میخورد جز اتلاف منابع و وقت مردم و بودجه بیت المال . باید با سوادتر ها بیایند در جامعه و مدیریت و حکومت کنند. فرقی ندارد از کجای کشور و از کدام طبقه باشند اگر میخواهیم که پیشرفت کنیم و اگر هم میخواهید عده ای از شما بزور بر عده ای دیگری از خودتان سوار شوید و مفت خوری کنید همین روال فعلی را بروید ولی عاقبتی ندارید باید یکروز جواب بدهید و در برابر تاریخ و ملت ایران مسول هستید. موفق باشید.

    1
    2
  9. سلام و درود بر همگی شما که نظر میدهید شاید اصلاح امور صورت پذیرد. من با هر نوع سهمیه ای مخالفم . البته مطمن هستم شما نصیحت پذیر نیستید ولی می نویسم.

  10. هر موقع جلو تقلب رو تونستید بگیرید گردن ما از مو باریک تر…. من که تقلب توی امتحان نهایی ها رو با چشم خودم دیدم چی؟ اون دنیا تو جهنم میبینمتون
    . افراد مناطق محروم ؟ خنده داره . ما ها که جزو همین مردمیم باید برای ترمیم حدود یک ملیون خرج کنیم . بعدشم هیچ منطقه محرومی پیدا نمیکنید که نمره معدل بالا تری از شهر های تهران و یا پیشرفته داشته باشن. گفتین فشار کنکور کم شده اما نمیدونم خدایا تو فکر شما چی میگذره؟ من که معدل پایین دارم باید ده برابر بیشتر تلاش کنم برای اینکه تازه با اون معدل بیست تقلب کار برابر شم . خدا به دادتون برسه فقط که ما ها رو کردید موش آزمایشگاهی

    4
    15
    1. با سلام.در کنکور تستی آیا ندیدید سوالات حین آزمون درفضای مجازی موجود است؟آیا با یک ابزارجاسوسی،رساندن جواب سوال حد ریاضی،سخت تر است یا راه حل تشریحی آن؟ببینم درامتحان تستی دینی چند نفر صد می زنند ودر امتحان تشریحی دینی چند نفر ۲۰ می گیرند؟اگر یک نفر کتاب دینی را حفظ باشد،حتما امتحان تشریحی دینی ۲۰ می‌گیرد ولی شاید تست دینی را ۳۰ هم نزند.دلیل بیاور!!!!

      17
  11. این حرف ها همه اش بی پایه و اساس و دروغ است
    کنکور روشی بود که از قبل از انقلاب داره برگزار میشه و عادلانه ترین روش برای سنجش بوده
    است ، تغییر این مصوبه فقط یک علت دارد و آن هن
    این است که دولت می خواهد یک عده را از چرخه ی
    رقابت خارج و وارد بازار آزاد کند چون توانایی ایجاد
    شغل برای فارغ التحصیلان را ندارد و دوم این که می خواهند راه را برای فرزندان مسوولین برای ورود به دانشگاه هموار کنند چون کنگره ی آمریکا طرحی را تصویب کرده است که از ورود فرزندان مسوولین به خاک آمریکا جلوگیری می‌کند، آنها هم با تصویب این طرح دنبال این هستند تا فرزندان شون وارد دانشگاه های معتبر کشور بشوند

    3
    16
    1. من کاری با دولت ومجلس ندارم.این مصوبه کاراعضای حقیقی است که از زمان دولت روحانی تا امروز ،عضو شورا هستند واین اعضا از همه سلیقه ها هستند.ضمنا حرف شما تناقضی آشکار دارد،زیرا از طرفی می گویید این مصوبه به نفع بچه هایی است که از نظرعلمی قویترهستند واز طرفی می گویید این طرح به نفع بچه های مسئولین هست،یعنی می گویید باسواد ترین بچه ها،بچه های مسئولین هستند!!!شما چه جوک بامزه ای گفتی!!!!

      18
  12. آقایان محترم و آقای طاهری نساج ما مخالفتها نه در موسسه کنکور ثبت نام کردیم نه پولی برای رفتن به آزمون و کلاس کنکور و خرید کتاب برای امتحانات تشریحی داریم. الان سوال من اینجاست این همه میگید که با اجرای این مصوبه موسسات کنکوری جمع میشن پس کو؟؟؟؟؟!!!! الان گاج داره تبلیغ کتابهای فرمول ۲۰ رو می‌کنه علاوه بر کتابهای کنکور. حالا چی این مصوبه خوبه بگید تا ما هم بفهمیم. نه به آقای توکلی کار داشته باشیم نه به آقای نادری. خدا وکیلی بین خودمون موافق و مخالف.شما چند تا از محسنات این مصوبه رو بگید و واقعا ما رو قانع کنید. من سوالم اینجاست آیا تمام مدارس ما از لحاظ امکانات و تدریس معلمین یکی هست؟ آیا وضع اقتصادی همه ی خانواده ها یکی هست؟ آیا دسترسی همه ی داوطلبان به موسسات کنکور یکیه؟ آیا هر کسی که معدلش ۲۰ هست دلیل بر باسواد بودنشه؟ آیا تضمینی برای او نرفتن سوالات نهایی در همه حوزه ها هست؟ آیا نخبه هایی که الان در کشور هستند و برای کشور خودشون کار میکنند همشون معدلشون ۲۰ و همه از قشر مرفه جامعه هستند که گفتن کنکور قبلی رتبه خوبها همه از قشر مرفه اند‌. آیا با این مصوبه راه قشر مرفه سخت تر شده و قشر ضعیف هموارتر؟ آیا سوالات امتحانات نهایی برای مدارس تیزهوشان و عادی باید یکی باشد؟ زمانی عدالت برقرار میشود که سوالات امتحانات نهایی در سه سطح سخت متوسط و راحت به ترتیب برای مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی، عادی، عادی در مناطق محروم طراحی شود. این مصوبه واقعا این گونه؟؟؟ و هزاران دلیل دیگر که همه می دونیم.موافقها لطفاً برید گفت و گوی سوزنچی را بخونید در گفت و گوی ویژه خبری که گفته سطح سوالات امتحان نهایی بالاتر می‌ره. پس فکر نکنید همه عربی زبان و ادبیات و دین و زندگی بیست می‌شید چون در سطح کتابه. نه از این خبرها نیست

    3
    15
    1. الآن یک بار،امتحان ترمیم و معدل قطعی در دی ماه انجام گرفت،آیا سوالات خارج ازکتابهای آموزش و پرورش بود؟ضمنا شما ثابت کردید متن نویسنده را متوجه نشدی!!!هرکس بگوید در معدل وتست منطقه محروم ۳ با یک(تهران ..) رقابت می کند،یا دروغ می گوید یا خود را به خواب زده،چون این عین مصوبه سال ۶۰ شورا ست.

      16
      1
  13. در ضمن انتقال دروس عمومی از حالت تستی به تشریحی برای ما ضرر جبران ناپذیری است زیرا ما ضعف بعضی از دروس اختصاصی را میتونستیم با درصد بالا زدن عمومی ها جبران کنیم .
    بعد اش هم یک مهندس یا دکتر اگر از ادبیات ضعیف باشد ، بلد نیست درست صحبت کند و به طور کلی از فن بیان ضعیفی برخوردار است که این موضوع باعث
    زیر سوال رفتن مدرک تحصیلی و حتی سواد او می‌شود پس ادبیات که از دروس عمومی است خیلی درس مهمی است و انتقال آن از حالت تستی به تشریحی باعث کم اهمیت شدن و نادیده گرفتن شدن این درس می‌شود که ضرر این ماجرا را دکتر یا مهندس هم می‌بیند چون وقتی فن بیان ضعیفی داشته باشد ، سواد اش هم زیر سوال می‌رود
    در مورد زبان های خارجه (عربی و انگلیسی )که جزدروس عمومی هستند هم باید گفت که در کشور های اروپایی فرد باید به طور اجبار یک زبان خارجی بلد باشد حالا هر زبان دلخواهی که باشد ، در ضمن عربی زبان قرآن است و چون ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم واجب است که با زبان قرآن آشنا باشیم که به نظر من انتقال این دروس از حالت تستی به تشریحی از اهمیت آن نزد دانش آموز کم می‌کند
    در مورد درس دین و زندگی هم باید گفت که فردی که از نظر مسائل دینی ضعیف باشد ، اخلاق هم نداره و کسی هم که اخلاق نداشته باشد هر مدرکی هم که داشته باشد هیچ ارزشی ندارد چون انسانیت ندارد
    درس دینی میتونه ارزش های اخلاقی را به ما یاد بده
    و دیدگاه درستی از دین به ما بیاموزد اونهم در دنیایی
    که همه ی رسانه‌های خارجی یا تصویری غلط از دین به ما می‌دهند یا دنبال دین زدایی هستند.
    به نظر من دروس عمومی را نباید از حالت تستی به تشریحی می‌آوردند، چون برای زندگی یک فردی که می خواهد ارتقا تحصیلی پیدا کند خیلی مهم است

    3
    17
    1. شما مصداق کسی هستی که می خواهی عمرتان را تلف کنی.عزیزم اگر واقعا در دروس علوم انسانی(ادبیات،عربی،دینی…) استعداد بالاتری داری، چرا خود را در رشته علوم انسانی محک نمی زنی؟بازار کار علوم انسانی مثل رشته حقوق،حسابداری و.. از رشته های مهندسی وغیره بسیاربهتراست.ضمنا شما داری در منطقه کنکور خود،حق کسی را که در ریاضی وفیزیک ازتو قویتراست در رشته ریاضی می خوری درحالیکه برای شماهم هیچ نفعی نخواهد داشت.ضمنا در رشته علوم انسانی،هم تست ادبیات وعربی و..هست وهم کتبی.پس اگر کسی عاشق تست زدن عربی یا ادبیات یا دینی است،به رشته انسانی برود.

      18
      2
      1. کاربر محترم اگر منظورت من هست از این که نسبت به عمر من حساس هستی خیلی متشکرم .
        من رشته ی علوم انسانی را انتخاب کردم و دیپلم این رشته را هم دارم
        با سخنی هم که شما گفتی اگر ذره ای
        در انتخاب ام شک داشتم مطمئن شدم
        که انتخاب درستی را در مورد رشته ام
        انجام دادم .
        مورد بعد این که من اگر دارم از دروس عمومی دفاع میکنم و میگم که لازمه که دروس عمومی در کنکور باشه به خاطر این هست که برای حتی یک دکتر یا یک مهندس هم واجب وضروری هست که حداقل بتونه در دروس عمومی اش به ویژه ادبیات مهارت داشته باشد
        چون اگر مهارت نداشته باشه دچار فن بیان ضعیفی هست اش ودر اون صورت به نحوی صحبت میکنه که فرقی با یک بی سواد ندارد
        بزار یک حقیقتی را برات بگم تا متوجه باشی ارزش درسی مثل ادبیات که از دروس مهم و کاربردی واز دروس عمومی است چه قدر در
        زندگی شخصی فرد میتونه مهم باشه
        من زمانی که خدمت سربازی بودم یک روز رئیس یگان ما که یک سروان بود به زیر دست خودش که یک ستوان دوم کادر بود دستور داد نامه ای را تایپ کند اون ستوان در حین تایپ نامه کلمه ای را غلط تایپ کرد و وقتی که سروان ما متوجه شد اون فرد را مورد تمسخر قرار داد و یک پس گردنی بهش زد ، به نظر خودت اگر اون ستوان ادبیات قوی داشت مورد تمسخر قرار می‌گرفت؟حتما نه
        خود تو هم فرض کن فردا روزی وارد یک سازمانی بشی و چنین اشتباهی را انجام بدی آیا به نظرت بقیه ی همکارات فکر نمی‌کنند تو یک بی سواد
        هستی ؟به نظر من که فکر می‌کنند
        پس دروس عمومی که یکی اش ادبیات است هم در کنکور مهم است هم به درد زندگی شخصی می خورد
        که با این مصوبه که از حالت تستی خارج کردند و به تشریحی در آوردند
        از ارزش اش کم شد و دیگه کسی به‌این دروس توجه نمی‌کندو بعدا ضرر
        این ماجرا مشخص می شود
        بعد هم دروس عمومی در تمام رشته ها از حالت تستی خارج و به حالت تشریحی در آمده است چه ریاضی چه تجربی و چه انسانی پس چه فرقی میکنه که من چه رشته ای را بخونم دروس عمومی که تغییر وضعیت پیدا کرده است .
        راستی من حق کسی را هم نمی خورم
        گرفتن حق و رسیدن به جایگاه بالاتر
        فقط داشتن مدرک تحصیلی صرف نیست بلکه جنابعالی باید در رشته ی
        تحصیلی ات متخصص یا به قول گفتنی نامبر وان باشی پس هر کس در رشته ی تحصیلی اش بی لیاقت باشه
        فرد شایسته از اون پیشی می‌گیرد و موفق می‌شود و به حق اش می‌رسدو حق خوری اتفاق نمی افتد .

        1. ادبیات یعنی درست نوشتن،درست خواندن.حال این ۲ مهارت درتاریکی بهتر بدست می آید یا تستی.چرخ رانبایدازاول اختراع کرد.انگلیسی برای سنجش توان زبان انگلیسی امتحان آیلتس می گیرند که تشریحی است وباید انشا بنویسی،تازه قسمت شنیداری هم دارد.

      2. آقای محترم درست نیست که برای دیگران تصمیم بگیرید که چکار کنند. بزار رو راست بگم که شما چه نفعی از این مصوبه میبرید شما فارغ التحصیل هستید و در امتحانات نهایی که قبلاً در سطح کتاب بوده نمرات خوبی رو کسب کردید خب الان این مصوبه برای شما خیلی خوبه چون دروس عمومی رو کلا میزارید کنار. ولی برای کسانی که امسال قصد شرکت در کنکور رو دارند در هر رده سنی قبول داشته باشید که استرس امتحان نهایی و کنکور با هم سخته چون استرس یک بار ترمیم رو دارند و حالا شما ممکنه چند بار ترمیم کرده باشید. من فقط حرفم اینه اگه خوندن دروس عمومی برای کنکور وقت تلف کردن هست پس لطفاً دروس عمومی رو برای آزمون های استخدامی هم حذف کنند و همچنین برای دانشگاه. اگه این قانون شورا خوبه پس لطفاً شورا در همه مقاطع گسترشش بده . انصاف لطفاً ثبت کن.

        1
        1
  14. این مصوبه سراسر ظلم و بی عدالتی است،این را همه می دانند، اما خودشان را به بی خیالی زده اند،این که می گویند با حانات نهایی عدالت برقرار میشه واقعا خنده داره،فروش سوالات امتحان نهایی به مراتب ساده تر از کنکور است و مطمئنا با اجرای این طرح هزاران نفر با رانت و پارتی به دانشگاه های عالی راه پیدا می کنند

    3
    18
    1. با سلام.در کنکور تستی آیا ندیدید سوالات حین آزمون درفضای مجازی موجود است؟آیا با یک ابزارجاسوسی،رساندن جواب سوال حد ریاضی،سخت تر است یا راه حل تشریحی آن؟ببینم درامتحان تستی دینی چند نفر صد می زنند ودر امتحان تشریحی دینی چند نفر ۲۰ می گیرند؟اگر یک نفر کتاب دینی را حفظ باشد،حتما امتحان تشریحی دینی ۲۰ می‌گیرد ولی شاید تست دینی را ۳۰ هم نزند.دلیل بیاور!!!!

      16
      2
      1. ببینید پس خودتون اعتراف کردید پس کسی که دین و زندگی رو ۲۰ میشه در امتحان نهایی ولی در کنکور ۳۰ درصد میزنه پس طوطی وار خونده نه عمقی. پس این مصوبه عمق یادگیری رو بالا نمی‌بره هیچ از قبل هم بدتر می‌کنه. پس کسی که در کنکور دروس عمومی رو بالا میزنه نشون دهنده عمق یادگیریش هست چون کنکور در سطح کتاب نیست بالاتر. پس لطفاً شورا دیگر دم از یادگیری عمیق نزنه فقط بگه ما میخواهیم کنکور رو تشریحی کنیم ببینیم کی قدرت حفظیاتش بیشتر همین. در ضمن کی در کنکور ریاضی و فیزیک و شیمی رو همین طوری می زنه !!! آیا نباید حل کنه !!! نکنه شما اینطوری تست می زدید.

  15. آقای طاهری نساج مورد دوم شما که گفتید در مناطق محروم فقط سرمایه شون کتاب هست آیا واقعا سوالات امتحانات نهایی از این به بعد در سطح کتاب هست؟؟؟ بهتر نیست ابتدا گفت و گوی آقای سوزنچی رو گوش می کردید در تیر ماه ۱۴۰۰ بعد این حرف رو میدید من خودم به شخصه اون شب این گفت و گو رو دیدم آقای سوزنچی گفت که از این پس سوالات امتحانات نهایی مفهومی تر و در سطح بالاتری برگزار میشود خب الان کسی که دارایی اش فقط کتاب درسی است آیا در امتحانات نهایی موفق هست! ؟؟؟؟ یا باز همون قشر مرفه با خرید کتابهای تشریحی موفق تر هستند؟؟؟ آیا مدارس ما از لحاظ تدریس و زبده بودن معلمین یکی است ؟؟؟ بله این مصوبه خوبه در صورتی که شرایط برای همه یکی باشه اون موقع باید دم از عدالت زد. در کنکور فعلی همه رتبه برتر ها از قشر مرفه نیستند سال ۹۸ رتبه یک کنکور تجربی از تیزهوشان بود که هیچ کلاس کنکوری نرفته بود و فقط آزمون آزمایشی هم از دی ماه رفته بود و از قشر مرفه هم نبود پس شورا داره دروغ میگه که رتبه برتر ها همه از قشر مرفه هستند. پس الان اشکال کار مشخص شد ضعف در مدارس ماست از لحاظ تدریس و امکانات. آموزش و پرورش دو تا از معلمهایی که در تیزهوشان تدریس می کنند به مدارس عادی منتقل کند ببینیم اون موقع مداری عادی هم جز رتبه برتر ها میشوند یا نه. پی شما لطفاً بجای حل مسئله صورت مسئله را پاک نکنید. تا آموزش و پرورش اصلاح نشود هزار راهکار هم برای تغییر کنکور بی فایده هست. الان ترمیم یک بار برای همیشه که این هم مطمئنا دستور آقایان شوراست اگر کسی به هر دلیلی نتونه نمره دلخواه کسب کنه بهتره که قید دری خواندن رو بزنه چون راه جبرانی نداره. ولی کنکور قبلی راه جبران برای سال آینده داشت. در کنکور قبلی فقط یک هزینه ثبت نام بود. الان چی اول برو همه رو ۲۰ بگیر بعد بیا تازه به فکر کنکور باش اگه درسی رو کمتر بگیری چند هزار رتبه به لطف تاثیر قطعی جابجا میشه به لطف این مصوبه. گنه کرد در بلخ آهنگری ز شوشتر زدن گردن مس گری. ما چه گناهی کردیم که در دو سه سال اخیر رتبه های برتر معدل زیر ۱۲ داشتن خب به اونها بگید برن معدلشون رو ترمیم کنند نه اینکه یک مصوبه ای بدید که تر و خشک بسوزه.شما که همه رو مافیا خطاب میکنید و میگید کنکور قبلی درآمد میلیاردی برای مافیا داشته، کنکور فعلی چی درآمد میلیاردی برای کی داره (ترمیم معدل) الان دانش آموزان والدینشان رو تحت فشار میزارن میگن باید برای امتحان نهایی برم کلاس خصوصی چرا چون به لطف این مصوبه ترمیم فقط یک بار. آقای نساج به این موضوعات تا حالا فکر کردید !!!! ما داوطلبان کنکور می خواهیم خودمان تصمیم بگیریم نه بقیه. آقایان شورا چرا رو راست یک بار در تلویزیون حاضر نشدند و از صفر تا صد این مصوبه رو توضیح بدن ‌وما رو قانع کنند که این مصوبه عدالته!!!!! آقای نساج فقط در یک جمله: ما نه مافیا هستیم نه قشر پولدار فقط یک سری جوان هستیم که آرزو داریم به هدفمان برسیم هیچ وقت در راه رسیدن کسی به ارزوش سنگ نیندازید

    3
    18
    1. نویسنده، کسی را مافیا نخوانده است وفقط گفته هر کس باید با عنوان واقعی اش حرف بزند.ضمنا حرف شما مبنی بر لزوم برابرشدن کیفیت همه مدارس،کامل ترین حرف می باشد.ولی در کوتاهترین زمان،همینکه با روشی فاصله فقیر وغنی کم شود،خوب است.ضمنا آیا خوب است شما هزینه بپردازی ولی در رشته ای که دوست داری،قبول نشوی؟

      18
      1. آقای محترم شما که از نویسنده اینقدر طرفداری می کنید لطفاً برید اون متنی هم که در مورد آقای توکلی نوشتند رو بخونید ببینید چه جوری به آقای توکلی گفتن مافیا. الان که کیفیت آموزشی یکی نیست پس این مصوبه ظلم‌. اول برن امکانات رو یکی کنند بعد بیان به فکر اجرای مصوبه بیفتد. حالا ببینیم با اجرای این مصوبه آیا قشر ثروتمند دیگه رتبه برتر نمیشن. برادر جان خوابی. در مملکت ما هم حتما حتما امکانات یکی میشه!!!! این آرزوی ما وقتی برآورده میشه که امکانات یکی بشه که امام زمان ظهور کنه.

  16. شما خودتون مافیا هستین که اینجا نظر دادید
    امتحانات نهایی که با تقلب برگزار میشن و متقلبان گرامی که به احتمال زیاد شما خودتان یکی از آنها هستید نمره ۲۰ می‌گیرند و تمام و در کنکور فقط درصد ۳۰ به بالا بزنن رشته تاپ قبول میشن

    این مصوبه برا کسایی که پولدارن خیلی سود داره و همش نفع میبرن

    تنها کسایی که اینجا ضرر میکنن دانش آموزان فقیر هستند و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند

    میگن تقلب نشده
    چطور تو حوزه امتحانی ما مراقب به یکی از دانش آموزان میرسوند

    شاید به نظر شما این تقلب نیست کمک کردنه چون بچه پولدار و دارای بند پ هست

    متاسفم برات جناب عباس که فقط به فکر خودتی و بس

    و ذره ای وجدان نداری

    انسان باشیم و به فکر هم وطن خودمون که در مناطق محروم هستن باشیم

    جایی که دبیر ورزش میاد ریاضی درس میده!
    ای کاش جای من بودی آن وقت می‌دیدیم که آیا هنوز هم موافق این مصوبه با تاثیر قطعی معدل هستی یا نه

    هیچوقت باعث و بانی این مصوبه رو نمیبخشم و حق من به گردن ایشون خواهد بود تا قیامت

    5
    17
  17. چرا کسانی که مخالف نظر نویسنده هستند،دلیل خود را نمی نویسند.علم و حق ازجنس حقیقت هستند وبا رای گیری،حقیقت روشن نمی شود بلکه با رای دادن فقط ما به فردی برای مدت محدود وکالت دراجرا برای کشور یا ایجاد قانون برای کشور می دهیم و در هیچ کجای دنیا علم و مسایل قضایی افراد حقیقی، براساس رای گیری عمومی تعیین نمی شود.

    21
    3
    1. در همه جای دنیا نمایندهای فقط مردم قانون میدن نه یه جمع ده نفره به اسم شورا!!! خود امام خمینی هم انقلاب پیروز شد رای گیری کرد وگفت همیشه نظر مردم مهم ونظر نماینده مهم است ولی مث اینکه بر عکسش شده همه چیز تو ایران

    2. مسئله کنکور مسئله قضایی نیست سرنوشت یک میلیون نفر. هیچ کجای دنیا قرار نیست کسی در سرنوشت شخص دیگری دخالت داشته باشه. محض اطمینان برو سخنان امام خمینی (ره) رو در رابطه مردم و حق تعیین سرنوشت از نگاه امام خمینی رو بخون. منبع روزنامه جمهوری اسلامی ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

      15
      1. شما ظاهرا بلد نیستید متن فارسی را کامل بخوانید.من گفتم درتعیین علم جدید ونیز در مسایل قضایی،حقیقت مهم است نه رای عمومی همه مردم.فرضیه نیوتن ،هم درعمل وهم نظری اثبات شدودرنتیجه قانون علمی شد وهمیشه برقراراست چون حقیقت تغییرناپذیراست. نه اینکه همه به آن رای دهند.رای گیری برای تعیین دولت یا مجلس است آن هم برای کارهای مربوط به حکومت.چرا مسایل علمی را سیاسی می کنی؟آیا ایشان فرمودند،مردم باید رای دهند تا درعلم فقاهت چه درسی بخوانیم وچه نخوانیم؟یا ایشان فرمودند اگر مردم گفتندکسی که ریاضی دان است فقیه هم هست،پس هست یا بالعکس؟خواهشا برای یک مساله علمی از افرادسیاسی چه مذهبی چه سکولار استفاده نکن.واقعا در آلمان نماینده گان مجلس تعیین می کنند که مثلا کسی که ادبیات بلد نیست ولی ریاضی خوبی دارد به رشته ادبیات آلمانی برود؟دست سرعلم بردارید که با بهانه های خنده دار دانشگاههای مارا از نقش آفرینی درصنعت نوین وجدید بازداشتید، چون تخصص مورد نیاز هر رشته تحصیلی را نادیده گرفتید.شما کسی که درفوتبال گل زن خوبی است،یا دروازه بان کردید یا به کشتی فرستادید،هم درفوتبال او را ازدست دادید وهم درکشتی او هیچ چیزی نشد.

        11
  18. سلام،خواهشا صدای ما رو به رئیس جمهور و معاونينشون برسون و بگین اجرای این مصوبه رو حداقل برای کنکور تیر ۱۴۰۲ لغو کنن تا عدالت برقرار شه،ممنون.

    4
    23
  19. انصاف نیوز چرا همه نظرات رو منتشر نمی کنید ؟؟؟ در جواب نظرات کاربران دیگر ما هم نظرمون رو گفتیم ولی شما نشر ندادید

  20. انصاف نیوز خواهشاً ثبتش کن. امروز روزنامه جمهوری اسلامی رو می خواندم نوشته بود مردم و حق تعیین سرنوشت از نگاه امام خمینی.من به نظرات موافقان کاری ندارم فقط حرفم این هست که مگه ما نمی خواهیم کنکور بدیم چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی از داوطلبین نظرخواهی نکرد و سرخود این مصوبه رو تصویب کرد و اجرا. چرا نیومد یه بار صاف و پوست کنده بگه طرح اینه و‌ما نظرسنجی گذاشتیم و هر داوطلبی بره نظرش رو بگه اون موقع مشخص میشد که همه موافقند یا نه. امام خمینی برای تشکیل جمهوری اسلامی رای گیری کرد ۹۸ درصد گفته بودن آری. آقای طاهری نساج این دلیلهایی که شما آوردید همه از بر هستند پس این همه میگید نظر مردم نظر مردم، بجای این دلایل یه بار می‌رفتید یه مدرسه عادی و پای حرف دانش آموزان می نشستید اون حرفها رو نشرش می‌دادید. انصاف نیوز لطفاً ثبت کن. دلمون پر.‌

  21. کسی که در ادبیات یا عربی استعداد دارد باید همان رشته ها را در دانشگاه ادامه دهد نه در رشته های مهندسی و پزشکی و …. پزشک نیاز به اطلاعات و استعداد زیست شناسی دارد و مهندس ریاضی. همانطور که یک مهندس نمیتواند شاعر خوبی باشد به جز استثنائات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا