خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیمان جبلی به خانه می‌رود؟

مهم‌ترين حاشيه پيمان جبلي به پناهنده‌شدن برادرش به آمريکا مربوط است.

به گزارش مطهره شفيعي، آرمان ملی، ظاهرا به‌رغم 5 ساله بدون حکم مديريت صداوسيما اما روساي آن نمي‌توانند مدت جلوس خود بر اين کرسي را پيش‌بيني کنند. به‌عنوان نمونه 17 آبانماه سال 93 بود که طي حکمي محمّد سرافراز براي يک دوره‌ پنج‌ساله به رياست سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران توسط رهبری منصوب شد ، اما 22 ارديبهشت 1395 از اين کرسي جدا شد. سرافراز درباره استعفايش گفت: «من اصلا از داخل سازمان هيچ نگراني‌اي نداشتم. چون معتقد بودم نيروهاي فهيمي در بدنه سازمان هستند که کاملا هدف از اين اصلاحات را درک مي‌کنند. اشکال از بيرون سازمان بود و بخش‌هايي را پيش‌بيني نمي‌کردم. استعفا به همين دليل مطرح مي‌شود. اگر شما براي چيزي که پيش‌بيني کرده‌ايد برنامه داشته باشيد، منجر به استعفا نمي‌شويد. بنابراين اشکال اينجا بود که دخالت‌هايي در صداوسيما شد و کار به‌جايي رسيد که احساس کردم استقلال و اقتدار صداوسيما در حال مخدوش‌شدن است! در واقع کار به‌جايي رسيد که بايد اين روند متوقف مي‌شد. يعني يا بايد اين روند متوقف مي‌شد يا من که حاضر نبودم با آن شکل کار کنم بايد کنار مي‌رفتم!» يا از سوي ديگر علي لاريجاني از سال 72 تا 83 بر کرسي رياست صداوسيما تکيه زده بود. اکنون شايعاتي درباره خداحافظي پيمان جبلي با جام جم شنيده مي‌شود. «مشرق» گزارشي با تيتر «واکنش رئيس صداوسيما به شايعات جابه‌جايي‌اش» منتشر کرد که در آن پيمان جبلي به دفاع از خود و عملکردش پرداخته بود. او در واکنش به اين شايعات در فضاي‌مجازي و تغيير رئيس صداوسيما به «تسنيم» گفت: «واقعا ارزشي ندارد به اين شايعات واکنش نشان داد. چون اتفاق جديدي نيستند؛ از روز اولي که آمده‌ايم اين شايعات مطرح شده‌اند و به انحاي مختلف ادامه دارند. هميشه اين بحث‌ها بوده اما ما کار را با قدرت ادامه مي‌دهيم. اين حاشيه‌سازي‌ها در برابر آگاهي و عزم تحول‌خواه اصحاب رسانه ملي، کارکرد مؤثري ندارند.» اما معمولا اين تکذيب‌ها پايان کار نيست…

مردي که مستقل است

پيمان جبلي سال 1400 حکم رياست سازمان صداوسيما را دريافت کرد. مردي بود که برخلاف روساي سابق صداوسيما خط و مشي سياسي مشخصي نداشت والبته همگان مي‌دانستند نسبتي با اصلاح‌طلبي ندارد. امير دبيري‌مهر، فعال رسانه‌اي درباره او نوشت: «با او از سال 1378 به بعد بود زماني‌که در واحد مرکزي خبر همکار بوديم. البته او مديرکل بود و من سردبير. او در همان سال‌ها به‌خاطر جناحي نبودن و حرفه‌اي بودن با پيکره يکسره خطي و جناحي حاکم بر معاونت سياسي نساخت و از آنجا جدا شد و حمايت‌هاي رحماني فضلي؛ معاون سياسي از او نيز کارگر نشد. به همان دليلي که ديگراني همچون من تا مرز اخراج از رسانه پيش رفتيم. جبلي راهي حوزه برون‌مرزي و شبکه العالم شد تا با حسين رضي همکلاسي خود در دانشگاه امام‌صادق که مدير العالم بود همکار شود.» همکار سابق جبلي ادامه مي‌دهد که: « به‌طور دقيق‌تر مي‌توان گفت مديراني که از يکسال اخير در شبکه‌هاي سيما منصوب شده‌اند بعضا ناآشنا با بدنه سازمان و محيط بسيار پيچيده رسانه هستند. اين افراد که حول وحيد جليلي؛ قاِئم مقام محتوايي رئيس سازمان سامان يافته‌اند اکثرا جوانان عدالت‌خواهي هستند که آنتن رسانه ملي را عرصه آزمايش و اجراي آرمان‌ها و ايده‌هاي ارزشمند خود کرده‌اند و ريزش مخاطب نتيجه اين سعي و خطاست. به‌نظر مي‌رسد پيمان جبلي نقش مستقيمي در انتخاب و انتصاب اين جوانان تازه‌کار ندارد.» البته بايد در نظر داشت در اعتراضات اخير جبلي اجازه حضور تعدادي از اصلاح‌طلبان دربرنامه‌هاي صداوسيما را داد.

خرابکاري‌ها عليه پيمان

اما ظاهرا مشکلاتي که پيمان جبلي با آن روبه‌روست به انتخاب مديرانش محدود نمي‌شود. هک شبکه‌هاي صداوسيما هنوز در اذهان هست. اخبار ساعت 21 صداوسيما که از شبکه‌هاي اول و خبر صداوسيما پخش مي‌شود در 16 مهرماه براي چند ثانيه توسط عوامل ضدانقلاب هک شد. رئيس سازمان صداوسيما چند روز پس از اين خرابکاري گفت: اختلال در پخش خبر ساعت 21 در دست بررسي است و پس از مشخص شدن نتيجه‌ها، اقدام‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم. پيمان جبلي در همان زمان هم به حواشي اطراف سازمان تحت مدريتيش چنين اشاره وتأکيد کرد: «فضاسازي‌ها و جوسازي‌هايي که در طول اين يکسال انجام شد؛ شب‌نامه، روزنامه، گاهنامه، سايت، کانال و هرچه از دستشان برآمد براي متزلزل کردن سازمان در دوره تحول به کار بستند. خواستند حواس‌هاي ما را پرت کنند اما خدا بالاي سر ما بود و خدا حق را به حق‌دار رساند.»

برادر در آمريکا؛ مهر خداحافظي پيمان است؟

مهم‌ترين حاشيه پيمان جبلي به پناهنده‌شدن برادرش به آمريکا مربوط است. مجله تايم آمريکا در مصاحبه‌اي با ميثم جبلي، برادر پيمان جبلي، رئيس فعلي صداوسيما از پناهنده‌شدن ميثم خبر داد. اين نشريه آمريکايي مدعي شد: ميثم جبلي بعداز حادثه هواپيماي اوکرايني و مرگ برادرزاده‌اش، چنين تصميمي گرفته است. در ادامه گفت‌وگو‌هايي از برادر پيمان جبلي با رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از کشور منتشر شد که واکنش گسترده رسانه‌اي را به‌همراه داشت. در ادامه رئيس سازمان صداوسيما با انتشار ويدئويي در فضاي مجازي، نسبت به خبر پناهنده‌شدن برادرش واکنش نشان داده است. پيمان جبلي در واکنش به پناهنده‌شدن برادرش در فيلمي که از او منتشر شده، چنين اظهارکرد: «اظهارات برادرم را ديدم؛ نمي‌دانم چقدر از اين حرف‌ها ارادي و تحت اختيار است. جبلي در عين حال يادآور شده است: اين اتفاقات، چيز جديدي نيست و در گذشته هم بوده و طبيعت اين مسير، ريزش‌ها و رويش‌هاست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا