خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در ضرورت اصلاحات بنیادی در قانون اساسی | سیدمصطفی تاجزاده

سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در زندان است در توضیح متنی با عنوان «در ضرورت اصلاحات بنیادی در قانون اساسی» که به تازگی به قلم او منتشر شده می‌نویسد: «مقاله‌ی زیر ابتدا برای ارائه در سمیناری درباره قانون اساسی تهیه شد که قرار بود در دی‌ماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شود و متاسفانه با مخالفت نهادهای امنیتی منتفی شد. بعد از آن قرار شد در نشستی کلاب هاوسی همراه با تعدادی دیگر از مقالات خوانده شود که آن اتاق هم با فشار نهادهای امنیتی لغو شد. اکنون با انتشار مقاله‌ی مزبور، امیدوارم همایش مذکور هرچه سریع‌تر برگزار شود و گفت‌وگوی کارشناسانه درباره نقاط ضعف و قوت قانون اساسی و چگونگی و محورهای بازنگری در آن به بحث عمومی گذاشته شود»

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای تاجزاده با اشاره به برخی اصول قانون اساسی ضمن تاکید بر «اصلاحات بنیادی» در آن نوشت: در هر یک از کشورهای منطقه در شرایط کنونی، ورود به چرخه شوم خشونت پایانی ندارد و افزون بر درگیری‌های خون‌بار، تخریب منابع ملی، توسعه‌نیافتگی، نظامی‌گری، تقویت بنیادگرایی و تعمیق استبداد را در پی دارد. در چنین وضعیتی نه می‌توان سکوت کرد و نه باید خشونت را برگزید. بلکه می‌توان و باید به روش‌های مدنی و خشونت‌پرهیز در جهت نیل به توسعه و رفاه گام برداشت و به گذار به دمکراسی اندیشید. مهم آن است که تحت هیچ شرایطی در چاه ویل بی‌دولتی و هرج‌ومرج زندگی‌سوز نیفتاد که گرچه متهم ردیف اول آن حاکمیت است، اما دود آن به چشم همه می‌رود. از انکارناپذیرترین واقعیت‌های ایران ما، متکثر و سیّال‌بودن آن است. چنین جامعه‌ی متکثر و متحولی، با علایق و منافع متنوع و حتی متضاد شهروندان، صرفا در زمانی می‌تواند استقلال، امنیت و یکپارچگی سرزمینی و ملی خود را حفظ کند که سیاست‌ورزانش از تک‌صدایی و انحصارگری سیاسی، چه به نام دین و چه به اسم سکولاریزم بپرهیزند؛ به یکسان‌سازی فرهنگی نپردازند؛ تکثر شهروندان را به‌رسمیت بشناسند و برای حل بحران نمایندگی ایران متکثر، تن به دمکراسی، حاکمیت قانون و تامین حقوق همه‌ی ایرانیان با هر عقیده و سلیقه‌ای بدهند.

او در بخش‌های دیگری از این یادداشت با اشاره به عملکرد نظام سیاسی در حوزه‌های مختلف انتقادات صریحی را نسبت به عملکرد مقامات کشور مطرح کرده است.

مصطفی تاجزاده می‌نویسد: “حفظ حکومت به هر قیمت” توجیه‌گر راهبرد “نصر بالرعب” و سیاست “مشت آهنین” و سرکوب و حبس و حصر و اعدام معترضان و در یک کلام ستیز با نظر اکثریت ملت خواهد بود و به فداکردن امنیت عمومی و ملی ختم می‌شود. “تغییر حکومت به هر قیمت” نیز سر از توجیه خشونت و طرف‌داری از تحریم بیشتر و مداخله نظامی قدرت‌های بزرگ در امور داخلی ما درمی‌آورد. هردو استراتژی نتایج ویرانگری برای ایران و ایرانیان دارد، بدون آنکه راه نیل به توسعه دمکراتیک میهن، انحصارا همین دو مسیر باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: اصلاح قانون اساسی مقدم بر راهبردهاست و تا قانون اساسی تغییر نکند، تغییر سیاست‌ها موجب بهبود امور نمی‌شود. من حامی رویکرد سوم هستم و بر این باورم که از همین امروز باید برای اصلاح قانون اساسی، زمینه چید و با هر شخص حقیقی و حقوقی معتقد به استقلال ایران، یکپارچگی ملی و سرزمینی آن، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و مخالف خشونت‌ورزی است، ائتلاف کرد. همچنین معتقدم قبل از تحقق اصلاح قانون اساسی نیز می‌توان و باید سیاست ورزید و برای تغییرات بنیادین دیگر، به‌ویژه در جهت مهار مشکلات اقتصادی مردم، با استفاده از همه‌ی ابزارها و روش‌های مدنی و خشونت‌پرهیز، کار متشکل و مؤثر کرد. به نظر من تلاش برای لغو تحریم‌ها فوریت و ضرورت تام دارد. تعلل در تحقق آن ممکن است کشور را در آینده نزدیک از شرایط عادی خارج کند و بشود آنچه نباید بشود.
  
تاجزاده با اشاره به اعتراضات ۱۴۰۱ می‌نویسد: خیزش «زن، زندگی، آزادی» نشان داد که قبل از اصلاح قانون اساسی، می‌توان به اصلاح و دستاورد بزرگی در حد مخالفت با اجبار حجاب و آزادی نسبی پوشش نائل شد. بر همین اساس می‌توان گفت که مخالفت‌های مردمی خشونت‌پرهیز، اگر با طرح مطالبات مشخص، مقاومت مدنی و تشکیل کمپین‌های قدرتمند و خلاق همراه شود، می‌تواند در موارد مهم دیگری همچون لغو تحریم‌های اقتصادی، آزادی اینترنت، آزادی انتخابات، آزادی برپایی تجمع‌های اعتراضی و… نتیجه‌بخش باشد. چنین تلاشی مطلقا نافی کوشش همزمان برای اصلاح قانون اساسی نیست.
 
سیدمصطفی تاجزاده در پایان یادداشت خود با بیان انتقاداتی، نوشت: اصلاح بنیادین قانون اساسی جامعه متکثر و متحول ما را توانمندتر می‌کند و گامی بلند و به‌هنگام در جهت اعتلا و سربلندی میهن و تامین رفاه و بهروزی هم‌میهنان به‌شمار می‌رود و ایرانی می‌سازد برای همه‌ی ایرانیان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نفرین بر امثال تاجزاده. افرادی که از خوان نعمت انقلاب و خون شهیدان به الاف و الوف رسیدند و سعی انها حرکت بر خلاف وصیت شهیدان شد. به خاطر انکه از قدرت کنار رفته اند تئوری فشار از پایین و چانه زنی از بالا را پیاده سازی می کنند. جوانان ناپخته را به بیراهه می برند.

    1
    29
  2. تعجب آور است که پیشنهادهای تاجزاده کمترین واکنش را در این سایت داشته. وقتی بازاریان زنجان که معمولاً محافظه کارترین اقشار جامعه هستند از لزوم بازنگری در قانون اساسی می‌گویند بلید پیشنهادات واضح امثال تاجزاده جدی‌تر گرفته شود. بنظر من خود سایت‌هایی مثل انصاف نیوز باید چنین مطالبی را بولد کنند و براش مناظره ترتیب بدهند.
    منتظر چه هستیم؟ منتظرید که حیات نظام به بحث گذاشته شود؟!

  3. بااحترام به تاجزاده این پیشنهادِدرست درشرایط کنونی لازم دیده نمیشودآنچه به واقعیت نزدیکتره اصرار براجرای کامل همین قانون اساسی است آن چه جامعه مارابه این روز کشانده عدم حذف واضافه چنداصل نیست بلکه ماجرای نُؤمِنُ ببعضٍ ونَکفُرُ ببعض است. آنجاکه برای حفظ میزومنصب مناسب است قانون اساسی میشودخونبهای شهدا وآنجاکه بامنافع نمی خواند ورقی بیش نیست. زور اسلام وقانون اساسی بمنفعت جوئیهای موجود دو پانمیرسد وقتی قراره باقانون اساسی گزینشی بر خورد شود باهر شکلش اینگونه برخوردخواهد شد خدا خودش بفکر حفظ دین و خلقش باشد چون دیگران مبهوت نعمات اند!!(لایبغون عنها حولا)

  4. با نهایت احترام به آقای تاجزاده پیشنهاد مساله رفع تحریم جمله غلطیست بارها دوستان متخصص در این زمینه گفتند چرا مساله رفع تحریم اساسا تفکر اشتباهی است پیشنهاد می کنم مناظرات و صحبتهای آقای مجید شاکری را بخونید یا مسعود براتی باور کنید مساله تحریم هم تخصصیست برای خودش اگر دنبال رفع تحریمید تا سالها سر کار باشید مذاکره کنید و امتیاز بدید بهترین گزینه برای ایران در مقطع فعلی حتی بازیابی برجام هم نیست بلکه یک قرار داد موقت با آمریکا مثل قرار داد محدود است به خصوص در شرایط خاص جهان امروز همین و لاغیر
    همون طور که شما دوستانه به براندازان میگید که راه گذر از جمهوری اسلامی و دموکراسی خود اصلاحات است من هم دوستان می گم تلاش برای رفع تحریم یک موضوع سر کاریست که فقط وقت کشور را هدر می دهد رفع تحریم وجود ندارد قرار داد های روشن و با اهداف مشخص وجود دارد و واضح بگم بهتره در موقعیت جهان امروز به جای یک قرار داد کلان با آمریکا که احتمالا پایدار نخواهد بود یک قرار داد محدود مشخص نوشته شود همین سود بیشتری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا