خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظام احسن، سيمای حکومت اسلامی

دکتر اکبر منفرد، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر ديني در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

اسلام ديني است كه حضرت پيامبر (ص) آن رابراي بشريت به ارمغان اورند و ما معتقد به جامعيت آن هستيم يعني نه تنها توان اداره جامعه و پاسخگويي به مشكلات آن زمان را داشت بلكه تا ابد توان اداره جامعه اسلامي و پاسخگويي به مشكلات آنها را دارد و بناست آنها را به اوج سعادت دنیوی و اخروی برساند و بر همين اساس دستور به تشكيل حكومت اسلامي داده تا در پرتو آن جامعه اسلامي به اوج عزت و اقتدار و سعادت برسد و تشكيل حكومت اسلامي توسط پيامبر (ص) و علي (ع) و در دوران غیبت و سرانجام امام مهدي (عج) هم درهمين امتداد است.

حال مهمترين سوالي كه متبادر به اذهان مي‌شود اين است كه سيماي اين حكومت اسلامي چگونه است؟
اجمالا مي‌توان گفت سيماي نظام اسلامي همان نظام احسن است كه عالم هستي بر پايه آن استوار است و بر پایه آن بستر مناسب جهت رشد وتکامل و حرکت معنوی و الهی فراهم می‌شود و تفصيل آن اينكه:

١. بر پايه مباني اسلامي عالم هستي تكوينا و تشريعا بر پايه نظام احسن آفريده شده، يعني به بهترين وجه ممكن خلق شده و به تعبير برخي فلاسفه همان عنايت فعلي خداوند است كه از لوازم عنايت ذاتي اوست و زماني كه درباره عالم ماديات نظام احسن به كار برده مي‌شود از آنجا كه درعالم ماديات تزاحم وجود دارد بدين معناست كه عالم ماده بگونه اي خلق شده كه در آن مخلوقات بيشتري از كمالات بهتري بهره مند گردند و اين صفت را صفت عنايت خداوند مي‌گويند. لذا خداوند در آيه ٦٢ سوره سجده مي‌فرمايد الذي احسن كل شئ خلقه يا در سوره ملك آيه ٥٠ فرمود لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم و يا در سوره طه آيه ٤ مي‌فرمايد ربنا الذي أعطي كل شئ خلقه ثم هدي يا در سوره ملك مي‌فرمايد هل تري من فطور يعني كم ترين قصور و نقصي در مجموعه آفرينش وجود ندارد چراكه از ذاتي نشأت گرفته كه نه تنها حق است بلكه حسن محض وجمال صرف است و آيات و نشانه هاي آفرينش او نيز داراي نظام احسن است.

٢. بر اين اساس مي‌توان با الهام از نظام احسن آفرينش چند موضوع را از اركان اساسي نظام اسلامي احسن برشمرد:

اول. بهترين كارگزاران: در آيات مذكور و ديگر آيات قران كه موضوع آنها نظام احسن آفرينش است. اين نظام احسن را محصول و عملكرد بهترين كارگزار عالم هستي يعني خداي بزرگ مي‌داند كه در وصفش مي‌فرمايد تبارك الله احسن الخالقين. بر اين اساس حكومت اسلامي بايد بهترين و باكفايت ترين كارگزاران را انتخاب كند نه اينكه مافياي قدرت هركه را خواست  انتخاب و بر مردم تحميل و سرنوشت جامعه اسلامي را به دست او بسپرد.

دوم.‌ بهترين قوانين: نظام احسن افرينش بر پايه بهترين  قوانين اداره مي‌شود كه محصول فكر كارگزاران حكيم است و عدالت تكويني و تشريعي و مجازاتي را حاكم مي‌كند، بسياري از احكام و قواعد فقهي مانند لا يكلف الله نفسا الا وسعها (تكليف مالايطاق)، قاعده نفي سبيل، قاعده لاضرر، قاعده ملازمه و جايگاه ويژه عقل درمباني ديني و جعل احكام ثانويه و… درهمين راستا تفسير مي‌شود.

سوم. حكومت اسلامي بايد با الهام از نظام احسن آفرينش، بستري مناسب در جامعه فراهم كند كه اكثريت مردم بتوانند از كمالات بهتري در جامعه برخوردار شوند و عدالت اجتماعي مطلوب حاكم و شاهد فاصله طبقاتي نباشيم.

چهارم.‌كمترين نقصان و انتقاد در مديريت: نظام احسن آفرينش كمترين نقصان را دارد و حداقل انتقاد و اشكال به آن وارد است همچنان كه خداوند در قران مي‌فرمايد هل تري من فطور، فطور يعني كمترين نقصان و اشكال، حكومت اسلامي هم بايد با الهام از نظام احسن جامعه را به گونه‌اي اداره كند كه كمترين ايراد و اشكال و ضعف مديريتي را داشته باشد.
بنابراين نظام اسلامي يعني حاكميت بهترين‌ها.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌من‌زیاد‌فکر‌کردم‌ودیدم‌وجه
    اصلی‌ومتمایز‌نظام‌عملی‌‌حکومت
    اسلامی‌در‌تقسیم‌عادلانه‌وبدون
    رانت‌‌هرگونه‌بیت‌المال‌وهرگونه
    سرمایه‌گذاری‌منجر‌به‌بهبود‌کسب
    وکار‌درمناطق‌باید‌به‌نسبت‌جمعیت
    هرمنطقه‌حساب‌شود‌.حق‌الناس
    ریالی.باید‌دقیق‌باشد.دربعد‌
    فرهنگی‌تحمیل‌زبان‌و….قرآن
    نمیپذیردچون‌عقل‌وعدالت‌وفطرت
    انسان‌آزاده‌نمیپذیرد.حفظ‌و
    نگهداری‌طبیعت‌ومحیط‌زیست
    ‌….اخلاقیات‌وایجاد‌محیط‌خوب
    برای‌زندگی‌خانوادها‌تا‌انسانها
    شایسته‌واخلاق‌مدار‌وباتقوا‌وباحیا
    بازیابند…باشعار‌‌اینها‌محقق‌
    نمیشود.مگر‌ائمه‌معصومین.ع.
    بارهابا‌ادبیات‌متفافت‌تاکید‌نکردند
    آنچه‌رابه‌خود‌نمی‌پسندی‌به‌دیگران
    مپسند‌این‌‌جمله‌خودش‌‌یک‌قانون
    اساسی‌کامل‌است‌والا‌همان‌
    عوارضات‌واعجابات‌که‌در‌‌جوامع
    با‌حکومتهای‌غیر‌دینی‌کم‌‌وبیش
    بسته‌به‌هوشیاری‌حاکمان‌و شایسته‌مدار‌بودن‌‌هست‌در حکومت‌با‌نام‌دین‌هم‌شاهد‌خواهیم
    داشت‌.‌مانندفاصله‌طبقاتی‌غیر
    معقول‌.نژاد.پرستی‌و پاکسازی
    فرهنگی‌وزبانی‌ورانت‌و پارتی.بازی‌وحق‌کشی‌وتفاخر‌و
    اشرافیت‌زدگی‌وحاشیه‌نشینیهای
    گسترده‌وفساد‌وبزه‌کاری‌و فحشا
    پنهان‌وآشکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا