خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شفیعیان: مردم احساس نیاز به وجود احزاب در ایران ندارند

علی‌اصغر شفیعیان با تصریح بر این موضوع كه دلیل اثرگذار نبودن احزاب در ایران عدم احساس نیاز جامعه است بیان كرد: كل احزاب با هم ۲۰ هزار نفر عضو ندارند و برای تشكیل كنگره آدم كم دارند.

به گزارش انصاف نیوز، سایت رادیو گفت‌وگو نوشت: «برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در مشاركت بالای مردم در انتخابات و با حضور علی‌اصغر شفیعیان مدیرمسئول انصاف‌نیوز و فعال رسانه‌ای به روی آنتن رفت.

علی‌اصغر شفیعیان با بیان اینكه جامعه ایران به این نتیجه نرسیده است كه به متشكل شدن و حزب‌گرایی نیاز دارد، گفت: در حقیقت قبل از هر چیز، جامعه باید احساس نیاز كند كه همان‌طور كه نانوایی نیاز دارد، به احزاب هم نیاز دارد. احزاب به‌خودی‌خود موضوعیت ندارند و آدم‌ها هستند كه به آن هویت و معنا می‌دهند؛ زیرا حزب از افراد تشكیل شده‌اند. آدم‌ها باید احساس نیاز كنند تا حزب تشكیل بدهند.

او با اشاره به آمار وزارت كشور مبنی بر وجود كمتر از ۲۵۰ حزب در كشور اظهار كرد: این تعداد احزاب مانند تعداد دانشگاه‌ها می‌مانند كه احتمالاً از تعداد دانشگاه‌های چین هم بیشتر است؛ اما به درد نمی‌خورد. وقتی به صد دانشگاه برتر دنیا كنید، حدود ۷۰ تا از آن‌ها در آمریكا قرار دارد؛ اما دانشگاه‌های ایران پایین‌تر از ۵۰۰ دانشگاه قرار دارد. وضعیت احزاب هم به این شكل است كه كمیت در آن اثر ندارد و كیفیت جایگاه و اهمیت دارد.

مدیرمسئول انصاف‌نیوز و فعال رسانه‌ای با تصریح بر این موضوع كه دلیل اثرگذار نبودن احزاب در ایران عدم احساس نیاز جامعه است، بیان كرد: كل احزاب با هم ۲۰ هزار نفر عضو ندارند و برای تشكیل كنگره آدم كم دارند و گاها یك نفر در كنگره چند حزب شركت می‌كند تا مجوز آن حزب باطل نشود.

او افزود: جامعه ایران در سطح فرهنگی قرار دارد كه از نظر حزب به این نتیجه نرسیده است كه نیازمند كار تشكیلاتی است و اساساً افتخار مردم این است كه حزبی نیستم. حتی شخصیت‌های سیاسی هم افتخار می‌كنند به اینكه در هیچ حزبی نیستند، درحالی‌كه این یك نظر و نگاه اشتباه است و افراد باید در حزب باشند.

شفیعیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو كار حزب را یك كار تخصصی دانست و بیان كرد: كار حزب این است كه در حوزه قدرت، تجربه در آن تجمیع می‌شود. وقتی ۵۰۰ هزار نفر عضو یك حزب باشند، تجربه، خواسته‌های مردم و راهكارها در آن جمع می‌شوند. حزبی كه چنین ویژگی‌هایی دارد قطعاً از بدنه قوی تشكیل شده است و می‌تواند با آن قدرت را در اختیار بگیرد.

او به ابزارهای حكومتی همچون وزارت‌خانه و نهادهای نظارتی و اثرات آنها بر كاهش عملكرد احزاب اشاره و اظهار كرد: متأسفانه دستگاه‌های حاكمیتی و نظارتی باعث می‌شوند همین احزابی كه وجود دارند هم ضعیف شوند؛ زیرا احزاب را رقیب خود می‌دانند و نباید فعال باشند. نهادهای حاكمیتی در شب انتخابات به احزاب امر می‌كند كه لطفاً باعث افزایش مشاركت در انتخابات شوید، اما اساساً وظیفه حزب افزایش مشاركت نیست و در هیچ جای دنیا چنین رویكردی نسبت به احزاب وجود ندارد.

این فعال رسانه‌ای با تصریح بر اینكه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا وجود خارجی ندارند، گفت: اگر این پرسش را مطرح كنیم كه آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات شركت می‌كنند نمی‌توانید جواب دقیقی بدهید زیرا بخشی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند در انتخابات شركت كنند و بخشی از آنها هم شركت ندارند. از آن طرف مشخص نیست اصول‌گرایان چه كسانی هستند؛ زیرا امثال آقای رسایی اصول‌گرا محسوب می‌شود و آقای لاریجانی هم اصول‌گرا محسوب می‌شود.

شفیعیان افزود: امروز اصول‌گرا و اصلاح‌طلب معنای مشخصی را به ذهن متبادر نمی‌كنند و نمی‌توان درك كرد اصول‌گراها و اصلاح‌طلبان چه كسانی به و چه خط‌مشی هستند و به همین جهت نمی‌توان از این كلمه به‌درستی استفاده كرد. حتی از سال ۸۸ ائتلافی بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان شكل گرفت و در انتخابات آن زمان اصول‌گرایان حامی میرحسین موسوی فعالیت داشتند. این وضعیت در سال ۹۲ هم وجود داشت و بخش زیادی از اصول‌گرایان از حسن روحانی حمایت كردند. این وضعیت در سال ۹۶ هم ادامه داشت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌احزاب‌اگر‌برنامه‌دا‌شته‌باشند
    برای‌کل‌کشور‌‌وشعبه‌آنها‌دراستانها
    برنامه‌داشته‌باشد‌وشعب‌آنها‌در
    شهرهای‌هر‌استان‌برنامه‌داشته
    باشد‌‌وبرنامه‌خودرا‌‌منتشر‌کنند
    درامورفرهنگ‌اقتصاد‌محیط‌زیست
    بهداشت‌توسعه‌ورزش‌‌رفاه‌عمومی
    …..خوب‌طرفدار‌پیدا‌میکنند‌
    اکنون‌نه‌اصولگرایان‌ونه‌اصلاح‌طلبان
    برنامه‌ندارند‌‌خوب‌میتوانند‌بروند
    تجارب‌احزاب‌‌موفق‌وناموفق‌در
    ‌کشورهای‌دور‌ونزدیک‌را مطالعه
    کنندمثلا‌مردم‌نمیدانند‌‌تفاوت
    برنامه‌اصولگرایان‌مختلف‌و اصلاح
    طلبان‌درمورد‌استان‌آذربایجان‌شرقی
    چیست‌‌‌اصلا‌برنامه‌دارند‌من‌مطمئن
    هستم‌برای‌پایتخت‌هم‌برنامه‌ندارند
    لذا‌اینها‌حزب‌نیستند‌

    8
    1
  2. با سلام.آقای شفیعیان عزیز:برای من عجیب هست یک عنصر سیاسی مثل جنابعالی در خصوص وجود حزب اینگونه صحبت می کند.برادر عزیز وجود حزب های سیاسی از نان شب و روز هم برای هر ملتی واجب‌تر هست.چرا جنابعالی تحلیل های کاذب و اصولگرا پسند تحویل مخاطب می دهید.انسان با برنامه ،امید،آزادی های سیاسی ,رفاه،شادابی جامعه و…احساس خوشایندی بدست خواهد آورد.ولازمه ایجاد آنها حکمرانی نرمال با وجود احزاب با سلایق مختلف هستش و بدون آنها جامعه در مسیر تعالی قرار نخواهد گرفت.

  3. بهتر بود گفته می شد : مردم به احزاب قلابی و ذوب در حاکمیت اهمیتی نمی دهند ! ….وگرنه در جهان چند قرن است که اثبات شده حزب رکن دموکراسی است… ولی 45 ساله در اینجا با بدیهیات جهانی سر ستیز و دشمنی دارند !

    4
    2
  4. تو ایران فقط یک حزب داریم اونم حزب جمهوری اسلامی بقیه همه شون کشکن یعنی بودن نبودنشون هیچ فرقی نداره

    3
    1
  5. نگذاشتند احزاب شکل بگیرد. هر کی میاد دلبخواهی عمل میکند میرد، برنامه بلند مدت نداریم ، چون اصلا برنامه نداریم ، چون کسی که برنامه بنویسه و دنبال کنه نداریم ، چرا؟ چون احزاب نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا