خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس شورا: شورای شهر صدای مردم مشهد است

/ نشست خبری رییس شورای شهر مشهد /

رییس شورای شهر مشهد در نشست خبری هفتم اردیبهشت‌ماه ضمن اشاره به موضوع فاصله‌ی بین شهرداری و مردم درباره‌ی عملکرد شورای پنجم شهر مشهد برای شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش انصاف نیوز محمدرضا حیدری، رییس شورای شهر مشهد در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری در طول تاریخ با مردم فاصله داشته و ضعف سرمایه‌ی اجتماعی معضل بزرگ آنها بوده است. شاید بخشی از این فاصله در مورد عوارض و هزینه‌ها بوده اما مشکل بسیار بزرگ‌تر فرآیندها و نحوه‌ی تعامل مدیران با مردم است که این روند باید اصلاح می‌شد.

وی افزود: امروز مدیران شهرداری و نمایندگان شورا بسیار بیشتر از زمانی موظف‌اند برای در بین مردم بودن زمان می گذارند. اقدام مهم‌تر ایجاد شفافیت از تمام امور جاری مدیریت شهری و اطلاع رسانی روشن به مردم بوده. در این راستا سامانه فاش برای اعلام عمومی تمام اقدامات مالی شهرداری با تمام جزئیات راه اندازی شد.

نشست های شورا بطور مستقیم برای مردم پخش می‌شود و مصوبات سریعا به دست مردم می‌رسد؛ حتی بودجه‌ی مصوب شهرداری بطور کامل در اختیار مردم قرار گرفته است.

او درباره‌ی اقدامات شهرداری مشهد برای شفاف‌سازی اقتصادی، گفت: یک میلیارد رکورد اطلاعات شهرسازی مشهد شامل تمام اطلاعات املاک شهر با جزییات کامل و گزارش کمیسیون‌ها و تخلفات و احکام و… روی سامانه‌ی مربوطه انجام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وقتی اطلاعات طرح تفصیلی نیز روی سامانه قرار بگیرد شهروند خود می‌تواند بطور کامل از حقوق خود مطلع شده و امکان ارائه‌ی اطلاعات غلط به آنها از سواستفاده گران سلب می‌شود.

حیدری در ادمه به افشای تخلفات اشاره کرد و گفت: در سال گذشته موضوع پاداش افشای تخلفات را نیز مصوب کردیم تا ریسک تخلفات را بیشتر کنیم. سامانه‌ی چشم شهر نیز بزودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا هر نقص و ایرادی در شهر به چشم دیدند بلافاصله در سامانه گزارش کنند و شهرداری به سرعت با اتکا به اعتبار 80 میلیارد تومانی نسبت به رفع نقص اقدام کند.

همچنین در این سامانه امکان رای گیری برای اولویت پروژه‌های عمرانی از مردم نیز فراهم می‌شود.

او ادامه داد: موضوع سوم کارآمدی مدیریت شهری است که سبب بروز امید بیشتر در بین مردم می‌شود. مردم باید کارآمدی مدیران را در زندگی روزمره ببینند و لمس کنند. اینگونه می‌توانیم به تقویت سرمایه‌ی اجتماعی شهر امیدوار باشیم.

امروز مهم ترین نیاز مردم امید است. به رغم تلاش‌های فراوان قدرت‌های خارجی و هم‌سویی برخی جریانات داخلی برای ناامید کردن مردم، باید برای زنده نگه داشتن امید مردم تلاش کنیم.

رییس شورای شهر مشهد درباره‌ی نقش رسانه‌ها در این روند، گفت: نقش و رسالت رسانه‌ها در شرایط فعلی کشور نقش بی‌بدیلی است، بزرگترین تکیه گاه شورا هستند تا با نقد و پرسشگری مانع گسست ما با مردمی شوند که چشم امیدشان به ماست. در شرایط کنونی شاید مجال تغییرات بزرگ نباشد اما باید با ایجاد تغییرات کوچک مردم را امیدوار نگاه داشت.

هدف از نظام شورایی آن است که مردم در قالب پارلمان‌های محلی در سرنوشت خود حق انتخاب و اراده داشته باشند که این موضوع از برون دادهای مردم سالاری دینی است.

وی افزود: در این خصوص اندیشه‌های متفکران بزرگ انقلاب از جمله حضرت امام و مرحوم طالقانی تاثیر فراوان داشته و مقام رهبری نیز نظام شورایی را از افتخارات انقلاب می‌دانند.

حیدری با اشاره به بیانیه‌ی گام دوم انقلاب گفت: در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب عنصر و نقش اراده‌ی ملی مورد تاکید رهبری بود که نشان از پررنگ بودن موضوع جمهوریت در تفکرات ایشان است. حضرت امام فرموده بودند میزان رای ملت است.

او درباره‌ی شورای پنجم شهر مشهد گفت: شورای پنجم در فضایی رقابتی انتخاب شد و مسوولیت گرفت و از ابتدا بر اصول و مبانی خاصی تاکید کرد، چرا که معتقدیم برای پیشبرد اهداف مردم و توسعه‌ی شهر نیاز به توجه جدی به آنها داریم.

وی درباره‌ی شهر مشهد و نحوه‌ی مدیریت آن گفت: مشهد آینه و آبروی رشدیافتگی ایران اسلامی و نگین شهرهای اسلامی به شمار می‌رود. برطبق آمار هر سه سال یک بار معادل کل جمعیت کشور به مشهد سفر می‌کنند لذا این شهر را باید در تراز جمهوری اسلامی و بسیار زیبا و لایق و پاک مدیریت کنیم.

در ابتدای کار میراث‌دار 100 سال مدیریت شهری بودیم و موانع و مشکلات و تنگناهایی سر راه بود و لزوم رویکردهای حساب شده را دوچندان می‌کرد. باید در فضای مدیریت شهری به تعامل و هم‌افزایی با تمام دستگاه‌های مرتبط می‌رسیدیم.

حتی با وجود اختلاف در رویکردها و نگرش‌ها اما منافع شهر ایجاب می‌کند همه کنار هم باشیم. امروز می‌توانیم بگوییم با تمام مجموعه‌های تاثیرگذار سیاسی و غیرسیاسی حداکثر تعامل برقرار است.

حیدری در پایان تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم از مجادلات حزبی و سیاسی دوری گزیدیم چرا که شورا کارکرد فرهنگی اجتماعی دارد.

گزارشی که در مورد پروژه‌ی کمربند جنوبی در رسانه‌ی ملی پخش شد یک سویه بود

رییس شورای شهر مشهد در ادامه در باره‌ی پروژه‌ی کمربند جنوبی گفت: از رسانه‌ها توقع داریم اطلاعاتی که به مردم می‌دهند کامل باشد. گزارشی که در مورد پروژه‌ی کمربند جنوبی در رسانه‌ی ملی پخش شد یک سویه بود. این پروژه در دوره‌های دوم تا چهارم اجرا شده و ما در تصویب و هزینه‌های آن نقشی نداشته‌ایم. ضمن اینکه این پروژه تمام مجوزهای لازم از تمام مراجع ذی‌ربط را گرفته است. شهرداری پس از اتمام روال اداری با هزینه‌ی 180 میلیارد تومان پروژه را پیش برده که شاید امسال این مقدار را نتوان با 600 میلیارد تومان انجام داد. در گذشته دغدغه‌ی محیط زیستی برای پروژه وجود نداشت که امروز مطرح شده و بجا است اما راهکارهای پیشگیری از آسیب به محیط زیست نیز در پیوست پروژه اندیشیده شده است.

او توضیح داد: هر طرح عمرانی مطمئنا مخاطرات محیط زیستی دارد اما با توجه به منافعی که به کشور می‌رساند توجیه مدیریت مخاطرات و کاهش آنها و ادامه ‌یپروژه را ایجاد می‌کند. هدف ما حل مشکل مردم بود و نمی‌توان ادعا کرد مشکلی ندارد، اما می‌توان مشکلات را مدیریت کرد. در جنوب محور که اساسا امکان ساخت و ساز نیست چرا که کمربند سبز مشهد درآنجا ایجاد شده و سه لاین فضای سبز نیز در خود محور ایجاد شد. تنها نگرانی بابت شمال محور است که باید در طرح تفصیلی شرایط لازم را اندیشید. به 5 سال آینده فکر کنید که ترافیک شهر را چگونه می‌توان مدیریت کرد. می‌توان با این پروژه ترافیک خودروهای سنگین را از شهر خارج کرد. اگر دستگاه های ذیربط و عالی استان با اجماع نظر تصمیم بگیرند این پروژه تعطیل شود ما اصراری به ادامه‌ی آن نداریم. کسانی که پروژه را استارت زدند بیایند پاسخگو باشند و دفاع کنند.

حیدری درباره‌ی توسعه‌ی متوازن در مشهد، و مناطق حاشیه‌ای این شهر گفت: توسعه‌ی متوازن از ارکان برنامه‌های ما بوده است. مناطق کم برخوردار و پیرامونی شهر محصول برخی مسایل کلان کشور است. در دوره‌های گذشته هم نظارت درستی در این باب انجام نشده و امروز از نظر سرانه‌های خدماتی با سایر نقاط شهر تفاوت دارد. نمی‌توان منطقه‌ای که از نظر شهرسازی بهم ریخته و مغشوش است را مانند سایر مناطق سامان داد اما تلاش ما آن است که حداقل سرانه‌ها را ارتقا دهیم. متاسفانه شهرداری‌های این مناطق نیز درآمدهای پایینی دارند که در بودجه آنرا جبران می‌کنیم. در پروژه‌های عمرانی تمرکز اصلی ما روی مناطق کم برخوردار بوده، مثلا در احداث فضای سبز و بوستان‌ها و آسفالت معابر درصد غالب اعتبار به این مناطق اختصاص یافته است.

وی افزود: مشوق‌های سرمایه‌گذاری احداث مسکن ارزان قیمت در مناطق نیز از برنامه‌های ما بوده است. در 4 دوره‌ی گذشته تنها قرارداد 4000 واحد مسکن برای این مناطق بسته شده بود و 1500 واحد تحویل شده بود. در این دوره 2500 واحد باقیمانده تکمیل و 2500 واحد جدید نیز به قرارداد احداث رسید. در سال جاری نیز قرارداد 1000 واحد جدید بسته خواهد شد.

او ادامه داد: گام دیگر سازمان، بازآفرینی فضاهای شهری و احداث دفاتر تسهیل‌گری برای ارتباط مردم با سازمان و سهولت مجوز و اصلاح بافت بوده که تاسیس 60 دفتر تسهیل‌گری در دستور کار است. همچنین موضوع تسهیل تملک زمین‌ها در تعامل با آستان قدس به جریان افتاده که در صورت تحقق آن ارزش املاک و دارایی‌های مردم ارتقا خواهد یافت.

حیدری درباره‌ی نتیجه‌بخش بودن این طرح‌ها گفت: شرط بزرگ نتیجه بخش بودن این طرح‌ها حضور تمام دستگاه‌های ذیربط و کنترل حریم شهر برای جلوگیری از پیشرفت مجدد حاشیه شهر و الحاق دوباره‌ی روستاها به شهر است. متاسفانه دستگاه راه و شهرسازی از نیاز شهر عقب است. باید طرح حریم شهر را مطالعه و ابلاغ کنند تا بتوانیم براساس طرح و قانون با متقاضیان و خاطیان رفتار کنیم.

رییس شورای شهر مشهد ردباره‌ی طرح پیرامون حرم توضیح داد: طرح پیرامون حرم به نام طرح تاش به دنبال خرید تمام بافت توسط ما بوده که کاربری‌های متفاوت در آن بنا شود. مجری طرح شرکت مشترک عمران و مسکن‌سازان ثامن بوده که باید با تراز صفر برای خود تولید درآمد کرده و هزینه‌های خود را تامین کند. یک مشکل آن بوده که مجری بجای آنکه از یک قطاع عملیات عمرانی را شروع کند تمام قطاع‌ها را زخمی کرده؛ مشکل دیگر هم فروش تراکم‌های خارج از طرح مصوب برای تامین درآمد و تحقق تراز صفر بوده است. همچنین میراث فرهنگی هم نسبت به حساسیت‌های آن بافت هشدار لازم و کنترل واجب را انجام نداده است. طرح امروز که پر از فضاهای تجاری است با فضای زیارتی و آرامشی که لازمه‌ی آن است سنخیتی ندارد. حالا مشاور قبلی طرح تاش را خلع ید کرده و مشاور جدید با طرح جدید آمده که می‌گوید تمام اقدامات متوقف شود و مداخل‌ ها را قطع کنیم و تنها پروژه‌های جاری را تکمیل کنیم. وزارتخانه نیز این طرح را پذیرفت.

وی تاکید کرد: واقعا امکان چنین حالتی در بافت فعلی وجود ندارد و تمام دستگاه‌های شهرستان و استان یکپارچه با این طرح مخالفت کردند چرا که در طرح قبلی تعهدات و حقوقی ایجاد شده که با طرح جدید ضرری معادل 5000 میلیارد تومان به سرمایه‌گذاران وارد می‌شود. حالا بحث در مورد تامین این مبلغ داغ است و پیشنهادات مشاور برای تامین آن عملی نیست. مطمئنا مدیریت شهری امکان تامین آن را ندارد و چون طرح ما نبوده مسوولیتی هم نداریم. ما به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و دیوان حکم بر توقف طرح فعلی داده است. مدیریت شهری در دوره‌ی پنجم بهترین و بیشترین خدمات را به بافت رضوی داده است.

حیدری ادامه داد: در 4 دوره‌ی گذشته 5 هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده بود و در دوره‌ی ما تا امروز 3.5 هکتار به این میزان افزوده شده و در سال جاری 1.5 هکتار دیگر نیز بهره‌برداری می‌شود. محورهای ویژه‌ای نیز در منطقه احداث و گشایش شده که زمینه‌ی جابجایی‌ها را تسهیل می‌کند.

وی افزود: 1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت با سهم بازپرداختی 50 درصدی دولت جهت گشایش خیابان‌ها و حریم نیز در بودجه‌ی کشور گنجانده شده تا کمک بزرگی به ساماندهی وضع موجود کند. پس از این سایر امور عمرانی را به مردم و سرمایه‌گذاران واگذار می‌کنیم. 9 میلیون و 300 هزار نفر زائر در نوروز گذشته معادل سه برابر جمعیت مشهد وارد شهر شده‌اند. مجاوران به هیچ عنوان احساس نقصان و کمبود در شهر نداشتند.

حیدری درباره‌ی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این شهر توضیح داد: اولویت اول ما جذب سرمایه‌گذاران داخلی است. حتی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به تاسیس سازوکاری برای مدیریت سرمایه‌های خرد مردم کرده‌ایم. در بافت رضوی مشوق‌های مالکیتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برقرار شده بود که استقبال نشد. با وجود زمینه‌ی مناسب برای این موضوع اما موانع آیین نامه‌ای در کلان کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص منطقه‌ی توس اولین گام ما تشکیل کمیسیون ویژه‌ی توس بود. توس و شاهنامه گنجینه‌ی بسیار باارزش فرهنگی کشور است که باید آن را ارج نهاد. این منطقه به عنوان یک ناحیه‌ی منفصل به شهر الحاق شده و در حال ارائه‌ی خدمات به آن هستیم. در تعامل با میراث فرهنگی در حال طراحی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری برای آنها هستیم. اولین گام ما هم پروژه جلوخان با اعتبار 12 میلیارد تومان بوده که در حال اجراست؛ هرچند در حوزه‌ی وظایف ذاتی شهرداری نیست.

حیدری درباره‌ی کشف رود مشهد گفت: بنظر ما در این حوزه از جانب دستگاه‌های مرتبط اقدمات خوبی انجام شده و نتیجه‌ی آن مدیریت خوب سیلاب‌های ابتدای سال بود. موضوع سپتاژ اصلی‌ترین دغدغه‌ی فعلی کشف‌رود است که سهم اعتبار خود را گذاشته‌ایم و در انتظار اقدام متقایل از جانب آب و فاضلاب هستیم.

مشهد قابلیت «منطقه آزاد انسانی» را دارد

در حاشیه‌ی این نشست خبری رییس شورای شهر مشهد، در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی پیشنهاد تبدیل شهر مشهد به منطقه آزاد انسانی، گفت: اولین جایی که برای منطقه‌ی آزاد انسانی باید در نظر گرفت شهر مشهد است. اما این اتفاق نیاز به یک رویکرد ملی دارد و به مدیریت کلان کشور بر می‌گردد.

وی افزود: در واقع تنها جایی که برای این منظور قابلیت منطقه آزاد بودن دارد همین مشهد است و اگر بزرگان کشور به این جمع‌بندی برسند ما هم همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

به گزارش انصاف نیوز، این موضوع پیشنهادی از طرف ابوالفضل فاتح موسس ایسنا بود تا مشهد به منطقه‌ی آزاد انسانی تبدیل شود که ایرانی‌هایی که برای ورود طبیعی به کشور مشکلاتی دارند، بتوانند برای مدت زمانی موقت به مشهد بیایند و با نزدیکان خود دیدار کنند؛ اتفاقی که در حال حاضر معمولا در کشورهای اطراف از جمله ترکیه می‌افتد.

با تیم‌داری شهرداری مخالفیم

حیدری درباره‌ی تیم‌داری شهرداری گفت: ما با تیم‌داری شهرداری مخالفیم و تجربه نشان داده دستگاه‌های عمومی و دولتی تیم‌داران موفقی نبوده‌اند. اولویت ما ورزش همگانی است و در ورزش قهرمانی تنها در سطح کمک و حمایت ورود کرده و پای کار هستیم. برند اصلی مشهد زیارت و فضای رضوی است که منافاتی برای پیشرفت موضوع ورزش نیست.

او در پاسخ به سوالی درباره‌ی طرح تاش، گفت: طرح تاش منفعتی برای ما ندارد. شائبه حمایت اعضا از این طرح درست نیست. اعضای فعلی در این طرح هیچ پروژه و ملک و منافعی ندارند. شورا به اتفاق معتقدند طرح تاش مشکلاتی داشته و با یکی از گزینه‌های مهرازان موافقیم. آستان قدس هرچند با تاش مخالف نبوده اما دغدغه‌های هویتی در این خصوص دارند که کنار ما ایستاده‌اند. به هر حال مشاور تاش خلع ید شده و دیگر دخالتی در این حوزه ندارد.

ادامه دارد…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا