خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلیمانی؛ سفیر جهان عاری از خشونت

«الهه انتقام، او ابتدا با امریکا جنگید اکنون در حال له کردن داعش است.» این جمله جدیدترین اظهارنظر غربی ها درباره سرلشکر قاسم سلیمانی یا همان حاج قاسم است. مجله آمریکایی نیوزویک با انتشار عکس قاسم سلیمانی در روی جلد خود، او را« NEMESIS» نامیده است. پیش از این رسانه‌های ترکیه سلیمانی را «جعبه سیاه ایران» نامیده‌اند.
به گزارش ایسنا، NEMESIS یا الهه انتقام در اساطیر یونان الههٔ نیک و بد، عدالت و انتقام و مجازات کنندهٔ عاشقان بی‌وفا و قانون‌شکنان و مغروران بود. نمسیس به مانند یک زن جدی دارای بال است که در دست خود یک شلاق، افسار، شمشیر، شاخه سیب و یک ترازو دارد.
این روزها با آزادسازی مناطق مختلف در عراق از جمله «آمرلی»،«جرف الصخر»، «جلولا» و سایر مناطق از لوث وجود گروه تروریستی داعش، بلافاصله تصاویر قاسم سلیمانی در فضای مجازی انتشار می یابد.حاج قاسم در این تصاویر در کنار رزمندگان عراقی در حالی دیده می شود که همواره تبسمی بر لب دارد. یکی از مقامات بلندپایه رسمی آمریکا درباره او می‌گوید: «او مانند قیصر هراس انگیز است، او همه جا هست و هیچ جا نیست.» با این وجود سلیمانی هر اندازه که برای دشمنان هراس انگیز است، برای دوستان حامل پیام ارامش و دوستی است.
نیوزویک در گزارش اخیر خود از روند تحولات عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین نوشت: «ایرانیان فرمانده نیروی قدس و مغز متفکر نظامی خود را به عراق فرستادند؛ کسی که که بسیاری از رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند.در حالی که سلیمانی عموما خود را نشان نمی‌دهد اما در سپتامبر گذشته اجازه داد تا از او در عملیات آمرلی عکس گرفته شود. این پیامی برای غرب بود تا بداند ایران در عراق حاضر است.»
در این گزارش آمده است که یکی از سیاست‌مداران عراقی در خصوص او می‌گوید: «او عموما در بغداد و شمال عراق است. دولت عراق این مساله را می‌داند. سلیمانی باهوش است و خودش هم می‌داند که جنگجوی قابلی است.»
به نوشته نیوزویک، عراقی‌ها معتقدند که نباید نگران حضور ایران در عراق بود. دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: «چه کسی بود که تنها سه روز پس از سقوط موصل به کمک عراقی‌ها شتافت؟»وی می‌افزاید: «قطعا آمریکایی‌ها نبودند. آنها تازه سه ماه بعد اقدام به حملات هوایی کردند آن هم زمانی که شهروندان خودشان سر بریده شدند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ظرف یک روز به تقاضاهای دولت مرکزی عراق پاسخ دادند.»
در مورد نحوه عملکرد قاسم سلیمانی در عراق اطلاعات دقیقی در دست نیست. مقامات نظامی ایران همواره تاکید کرده‌اند که حضور ایران در عراق و سوریه به شکل مستشاری است و ایران در حال آموزش نیروهای نظامی این کشورهاست. با این حال، سلیمانی در خط مقدم نبرد علیه داعش حضور دارد و ظاهرا فرماندهی نیروهای عراقی را برعهده گرفته است.
سردار جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره شیوه عملکرد سردار سلیمانی می گوید:«سرلشکر سلیمانی یک چهره شناخته شده جهانی و از یادگاران دوران دفاع مقدس است و سبک فرماندهی ایشان همان سبک فرماندهی در دوران دفاع مقدس است؛ و نگاهی به آن دوران نشان می دهد که فرماندهانی مانند قاسم سلیمانی و شهدایی مانند خرازی و همت و باکری حضور میدانی داشتند، و در عملیات و مواقع منطقه آزادسازی مناطق، در خط مقدم حضور پیدامی‌کردند»
وی خاطرنشان کرد:« نیروهایی که از جمهوری اسلامی به کمک عراقی‌ها و سوری‌ها رفته‌اند، صادقانه به آن‌ها کمک می‌کنند و به این طریق نماینده گان ملت ایران در کنار برادران سوریه و عراق هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند تا آن‌ها بتوانند با دشمنان اسلام و فریب خوردگان مبارزه کنند که البته شاهد رقم خوردن پیروزی‌هایی در این عرصه هستیم، و به اعتقاد خیلی‌ها اگر بغداد سقوط نکرد به خاطر حضور و کمک جمهوری اسلامی ایران بود. »
از سویی سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسدارن نیز درباره نقش سردار سلیمانی در عراق اظهار کرد:« دشمن از تفکر دسته‌ای از اهل سنت که همان سلفی‌گری و تکفیری است گروهی به عنوان داعش درست کرد و همین گروه عاملی برای جلب شدن مردم عراق و سوریه به سمت ایران و انقلاب اسلامی شده است. مردم این کشورها انقلاب را باور کردند و دیدند تنها حامی آنها ایران است و دیدند ایستادگی در برابر نظام سلطه یک حق است و موفقیت خود را در این دیدند. حاج قاسم سلیمانی امروز خار چشم دشمنان شده و به عنوان یکی از بازماندگان دفاع مقدس ایستادگی در عراق و سوریه در مقابل دشمن را انجام می دهد و دوست و دشمن به این مسئله پی برده‌اند.»
سردارحاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز با بیان این‌که مردم و ارتش عراق کاملا قادر هستند با نیروهای داعش مقابله کنند اظهارداشت:« آن‌ها اگر کمکی نیاز دارند ایران می‌تواند به آن‌ها یاری برساند زیرا اگر کمک ایران نبود داعش کردستان عراق را تصرف می‌کرد و در همین راستا باید بگویم که سردار سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی تروریست‌های داعش در اربیل را گرفتند.»
موفقیت‌های اخیر نیروهای عراقی علیه داعش و حضور سردار سلیمانی در میان این نیروها موجب شده است که نظر تحلیل گران و مقامات غربی به سلیمانی جلب شود. در حالیکه ائتلاف ضد داعش عمدا یا سهوا به داعش سلاح تحویل می‌دهد و به حمله هوایی به مواضع داعش بسنده کرده، سلیمانی با موفقیت هایی که در عراق کسب کرده به یک چهره شناخته شده و محبوب در منطقه تبدیل شده است.
شبکه خبری بلومبرگ در این باره می نویسد:«در تصاویری که از سلیمانی در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، سلیمانی موهای جوگندمی و محاسن دارد و اغلب در نگاه به دوربین لبخند می‌زند، همانند یک توریستی که در تعطیلات است و هیچ نگرانی از بابت کلاشینکفی که همراهانش در دست دارند نیز ندارد.»
سی.ان.ان نیز در گزارشی تأکید کرد که «در هفته‌های اخیر ارتش عراق دستاوردهای مهمی را علیه عناصر داعش به دست آورد و تمجید و تعریف‌هایی هم از برخی مغزهای نظامی مانند ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مطرح شد. پس از دستاوردهای اخیر ارتش عراق و بیرون راندن عناصر داعش به خارج از شهر جرف‌الصخر، برخی رسانه‌های ایرانی و سایت‌های خبری عراقی اشاره کردند که سلیمانی مغز متفکر این پیروزی بود.هنگامی‌که عناصر داعش در مناطق اطراف بغداد پایتخت عراق در حال پیشروی بودند، سردار سلیمانی با فرماندهی نیروهای عراقی پیروزی‌های مهمی را ضد عناصر داعش محقق کرد.»
صادق خرازی نیز درباره سردار سلیمانی گفته این که او همان کسی است که اوباما ریس جمهور ایالات متحده درباره او به العبادی نخست وزیر جدید عراق گفته است:” او دشمن من است، ولی من برای او احترام ویژه ای قائل هستم”. یا این‌که جان کری وزیر خارجه امریکا به محمد جواد ظریف گفته است که اگر برای یکبارهم شده مایل است او (قاسم سلیمانی )را ببیند.
این روزها سردار سلیمانی به قهرمان مردم منطقه تبدیل شده است. با این وجود وی کمتر درباره نحوه عملکرد خود یا مسایل منطقه‌ای اظهار نظر می‌کند. چندی پیش وی در یادواره شهدای نیروی زمینی سپاه در تهران حضور یافت. هنگامی که خبرنگاران او را در محاصره خود گرفتند، حاضر به صحبت با آنها نشد تا این‌که سرلشکر جعفری از او خواست تا با خبرنگاران صحبت کند.
سردار قاسم سلیمانی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وقایع اخیر عراق گفت:« لشگر کشی آمریکا به منطقه و اقدامات تروریستی داعش هیچ حقیقتی نداشته و محکوم به شکست است.»
وی بااشاره به این که راهکارهای آمریکا و داعش اثر گذار نبوده و آنها پیروز نمی‌شوند، گفت:« ما در سوریه دیدیم آنها چه اقداماتی داشتند و نتیجه‌ی آن اقدامات چه شد؟»
وی در ادامه درباره‌ی اقدامات وحدت شکن در جهان اسلام تصریح کرد:« اگر پدیده‌ای فاقد حقیقت باشد، انتهایی ندارد و پیروز نخواهد شد. درون اقدامات علیه اسلام و ایران و تشیع هیچ حقیقتی وجود ندارد و دلیل موفقیت جمهوری اسلامی ایران و اسلام حقیقت درونی آنهاست.»
سلیمانی بدون اشاره به نقش خود در عراق به بیان همین جملات کلی اکتفا کرد تا ابهامات و گمانه زنی ها درباره وی ادامه داشته باشد.
ارتش و نیروهای مردمی در عراق تنها نیروهایی نیستند که در حال مبارزه با داعش‌اند. ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا حملات هوایی خود را علیه این گروه تروریستی آغاز کرده‌است، البته آنها تروریست‌ها را به بدخیم و خوش خیم تقسیم کرده‌اند و علیه کسانی می‌جنگند که به گفته آنها تروریست‌های بدخیم هستند و منظور آنها هم تروریست‌هایی است که برای منافع آمریکا خطرناک هستند. این ائتلاف در حالی با داعش در عراق می‌جنگد که همین گروه و سایر گروه‌های تروریستی را در سوریه حمایت می‌کند. اکنون مسئولان و مردم عراق معنای استانداردهای دوگانه آمریکا و کشورهای فرامنطقه‌ای را درک کرده‌اند، در حالیکه ایران از همان ابتدا به کمک عراق آمد. مشخص نیست که اگر کمک‌های ایران نبود اکنون کشوری به نام عراق وجود داشت یا خیر؟
به هرحال فرقی نمی‌کند که سلیمانی در عراق فرمانده مستقیم عملیات ضدداعش باشد یا به فرماندهان عراقی مشورت دهد، فرقی نمی‌کند سلیمانی فرمانده نیروهای عراقی باشد یا فرمانده نیروهای ایرانی در این کشور؛ آنچه دارای اهمیت است این نکته است که حضور سلیمانی و موفقیت‌های او در مبارزه با داعش این پیام را برای کشورهای منطقه دارد که نیروهای فرامنطقه‌ای راه حل مبارزه با تروریست‌ها و تکفیری‌ها نیستند. کشورهای منطقه همانند مسئولان عراقی باید به این نتیجه برسند که با اتحاد و استفاده از ظرفیت‌های خود قادر خواهند بود با پدیده شوم تروریسم در منطقه مقابله کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا