خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ناجوانمردی سیاسی» و سند «2030»

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

احمد حیدری

سند آموزشی 2030 [بخش آموزش ســند توسعه پایا یونسکو موسوم به سند 2030]، از سندهایی است که در راستای اجرای «عدالت جهانی در زمینه آموزش» توسط نمایندگان جامعه جهانی از همه کشورها تدوین شده است. البته ما می‌توانیم در مصداق‌های آن خدشه کنیم ولی نمی‌توانیم عدم پایبندی خود به آن سند را اعلام نموده و از جهانیان بخواهیم نسبت به اجرای عدالت آموزشی در کشور ما بی‌خیال گردند!

وقتی رهبری در تاریخ 17/2/96 راجع به سند 2030 به مسئولان هشدار داد که با دقت و تأمل بیشتر پیش روند تا مبادا با اجرای حساب نشده این سند، زمینه ترویج فرهنگ غرب فراهم آید، مدعیان اصولگرایی که ظاهرا دنبال بهانه می‌گشتند، آن را پیراهن عثمان کرده و همه اصول اخلاقی را به یکباره زیر پاگذاردند و به بهانه اجرای سند 2030؛ از زدن هیچ تهمتی به دولت مستقر و ریاست جمهوری وقت که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 96 هم بود، فروگذار نکردند.

این حملات حتی بعد از دولت دوم روحانی هم ادامه داشت و آقای نوری سومین وزیر پیشنهادی آقای رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش برای گرفتن رأی اعتماد در روز هفتم آذر 1400، شاه بیت دفاع از صلاحیت خودش را مخالفت با «سند 2030» قرار داد و گفت: «شورای عالی آموزش و پروش در برخی مواقع برای نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ منفعل عمل کرد و حتی برخی اعضا، آن سند را همراهی کردند! سرکردگان سند آموزش ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت».

طبق گزارش هفته نامه صبح صادق، اخیرا هم آقای حسین طیبی‌فر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در ملاقات با خانواده شهید حسین صفری گفته است: «متأسفانه دولت‌ روحانی ســند توسعه پایا یونسکو موسوم به سند 2030 را امضا کرد و اصرار داشــت اجرا کند و یک قدم هم در مقابل رهبری و دلسوزان نظام در رابطه با اجرانشدن این سند، عقب ننشست. محصولش امروز در نوجوانان همین است که شما در اغتشاشات با نوجوانی روبه‌رو هستید که هیچ چیزی از انقلاب، ایران و تاریخ نمی‌داند و چشم و گوش بسته، از سر جهالت برخی کارها را انجام می‌دهد.»( کد خبر۷۱۲۷۷۱ تاریخ انتشار: 9/11/1401، سایت انتخاب به نقل از صبح صادق)

دولت روحانی هم در آن زمان شاید به جهت ترس از چسبیدن وصله «مخالفت با رهبری»؛ به تبیین آن سند و رد ادعاهای مخالفان نپرداخت و با این که سند 2030 ترجمه و سرفصل‌های مهم آن در سایت‌ها به وفور منتشر گردیده بود و مدعیان ارزش‌ها تا به حال موردی از تباین این سند با ارزش‌های دینی و انسانی را نشان نداده و حتی آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش اصولگرای دولت روحانی گفت: «آنچه در 2030 گفته شده را به صورت متعالی‌تر در سند تحول خودمان و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی داشته و نیازی به 2030 نداریم»، با این وجود تا به حال شاهد بوده‌ایم که ناجوانمردانه به بهانه اجرای این سند به دولت روحانی تاخته‌اند.

اخیرا در میزگرد تلویزیونی بین خانم ابتکار معاون امور زنان آقای روحانی و خانم خزعلی معاون امور زنان آقای رئیسی، افشا شد که دولت آقای رئیسی بخش آموزش سند 2030 را اجرا می‌کند و خانم خزعلی ضمن تأیید، اظهار داشته که «با حق تحفظ قبول کردیم».

سخن این است که جوانمردی اقتضا داشت بر خطای این چند سال در حمله به دولت روحانی به خاطر پذیرفتن و اجرای این سند اعتراف کرده و پذیرش و اجرای آن را اعلام می‌کردند نه این که کاری که تا به حال حکم «زنای محصنه» داشته و سال‎ها دولتی را بدان خاطر محکوم کرده و بر سرش کوبیده‌اند، خود زیر آبی انجام دهند و وقتی هم افشا شد، در یک جمله بگویند: «با حق تحفظ قبول کرده‌ایم!». مگر غیر از این است که غالب اسناد بین المللی را کشورها با حق تحفظ می‌پذیرند یعنی اعلام می‌کنند نسبت به بعضی بندهای آن «ان قلت» دارند و از اجرای آنها معذورند. این حق تحفظ در الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی همیشه ساری و جاری بوده و «تخم دو زرده» دولت فعلی نیست. همین ناجوانمردی‌های سیاسی یکی از عوامل زدگی مردم از دولتمردان و دیگر مسئولان کشور است و امید که بدان اعتراف کرده و در اصلاح آن بکوشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا