خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل المانیتور: دردسرهای سفر خانواده به ترکیه برای رئیس مجلس


انصاف نیوز: داستان سیسمونی مرزها را درنوردید و حتی المانیتور هم نتوانست بی تفاوت از کنار این داستان رد شود. ترجمه واکنش این پایگاه خبری با عنوان «سفر خانواده به ترکیه رئیس مجلس را توی هچل انداخت» را با ترجمه‌ی علیرضا طالب‌زاده در زیر بخوانید:

ایرانیان در شرایط سخت گذران زندگی و تحت فشارهای کمرشکن و طاقت فرسای معیشت و در حالی که مدام توصیه به ساده زیستی و صرفه جویی می شوند سفر خانواده قالیباف به ترکیه را نشانه بارزی از تزویر، دورویی، تظاهر و ریاکاری وقیحانه که زندگی خصوصی آنها با اسراف و تبذیر و تجمل گرایی توصیف می شود تلقی می کنند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران به دنبال وایرال شدن تصاویر بازگشت سفر خانواده اش از ترکیه با درخواست های استعفا مواجه شده است.

این تصاویر که موجی از خشم و انزجار را در میان ایرانیان برانگیخت ابتدا توسط وحید اشتری افشاگر معروف در یک رشته از توییت پست شد. او گفت که از طریق کارکنان فرودگاه بین المللی امام خمینی از هویت همسر،‌ دختر و داماد قالیباف اطمینان حاصل کرده بود.

اگرچه الیاس فرزند قالیباف در این سفر همراه آنها نبود اما به سرعت در یک پست اینستاگرامی از طرف خود از این واقعه عذرخواهی و با انتقاد از خواهر و شوهر خواهرش سفر آنها را در زمانی که مردم عادی با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند «خطای نابخشودنی» خواند. با این وجود او این گزارش ها را که سفر خانواده به ترکیه به منظور خرید سیسمونی برای خواهرزاده آینده اش بوده تکذیب و گفت که ناراستی ها و بزرگنمایی هایی در متن های منتشر شده وجود دارد.

فرزند رئیس مجلس از اینکه «این سفر باعث می شود همه تهمت هایی که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحیح جلوه دهد» ابراز تاسف کرد. او ادعا کرد که رئیس مجلس مخالف این سفر بوده است اما دختر و دامادش توجهی به مخالفت او نکرده و آن را نادیده گرفته بودند. الیاس هیچ اشاره ای نکرد که چرا مادرش نیز علیرغم مخالفت شوهرش در این سفر به این زوج ملحق شده و با آنها همراه شده است.

قالیباف […] با رشته ای از اتهامات به ویژه در زمانی که شهردار تهران بود روبروست (از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶). بر خلاف اسناد و مدارک فزاینده که توسط افشاگران (سوت زنان) ارائه شده است [دادگاه] هنوز هیچ اتهامی را به صورت رسمی علیه [او] وارد نکرده است.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد صفحه اول شماره ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ خود را با این عنوان تٰزیین کرد: «آقای قالیباف! لطفا استعفا». این روزنامه نوشت: «در تاریخ خواهند نوشت وقتی مردم ایران به زور شکمشان را سیر می کردند، همسر و فرزند رئیس مجلس همین کشور برای خرید سیسمونی به ترکیه رفتند.» رئیس مجلس هنوز برای عموم درباره این آبروریزی توضیحی نداده است.

رسانه های ایرانی و کاربران شبکه های اجتماعی سراغ مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ رفتند: زمانی که قالیباف به شدت به کابینه دولت رقیب انتخاباتی اش، حسن روحانی رئیس جمهور سابق به خاطر در پیش گرفتن سبک زندگی اشرافی آنها حمله کرد. قالیباف در مناظره قول داد که به عنوان رئیس جمهور آینده کشور نماینده و صدای 96 درصد از جمعیت کشور که از قشر محروم کشور هستند باشد که 4 درصد سرمایه سالاران و قشر مرفه جامعه در مقابل آن ایستاده اند. 

عباس عبدی تحلیلگر اصلاح طلب توییت کرد: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است.»

برای تسکین آلام و درد و رنج های مردم از فشارهای معیشت و آرام کردن جو عمومی مقامات ایرانی در سال های اخیر مقصر اصلی وضعیت فعلی و بحران اقتصادی کشور را تحریم های ایالات متحده معرفی کرده اند. آنها شهروندان خود را به صرفه جویی در مصرف توصیه می کنند. در تضادی آشکار با این دستورالعمل ها و توصیه ها به نظر می رسد که داستان خانواده قالیباف تنها یک قسمت دیگر از موارد قبلی جنجالی مربوط به فساد است که مقامات ارشد و خانواده هایشان را درگیر کرده است. تمام این موارد با گزارش هایی از وضعیت اسفبار تعداد روزافزونی از کودکان و تین‌ایجرهای ایرانی که در چند سال گذشته بدنبال فشار فقر راهی جز خودکشی نیافته اند کنار هم قرار گرفتند.

برای بعضی از حامیان قالیباف این شلوغی وضعیت عمدتا ریشه در رقابت های جناحی داشته و یک اقدام هماهنگ شده و برنامه ریزی شده است که هدفش از میدان بدر کردن و بی اعتبار کردن قالیباف است.

اشتری در رشته توییت خود مربوط به این داستان پست کرد: «نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولید ملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد.»

محمدسعید احدیان مشاور قالیباف نوشت: «عجب جشنی گرفتند مخالفان دکتر قالیباف. بزرگنمایی که در تخصص شما است اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی نویسند.

 اما قالیباف از انتقادات تعدادی از اصولگرایان از جمله اعضای جبهه پایداری که نامزد آنها برای بدست گرفتن کرسی ریاست بر مجلس در ۱۳۹۹ به این سیاستمدار بانفوذ باخت نیز در امان نماند.

و روزنامه جوان که همرزمان قالیباف در سپاه را نمایندگی می کند به او توصیه کرد که «چشمانش را بیشتر باز کند» این روزنامه در حالی که تلاش می کند او را از این رسوایی دور نگه دارد با ذکر جنجال های گذشته اش به او خاطرنشان می کند: «قالیباف دو سو را باید بیشتر مراقب باشد؛ یک سو خانه و اهل بیت اوست، سوی دیگر پشت پرده درز اطلاعات خصوصی سفر این اهل بیت. آیا عبرت خواهد گرفت؟»

مترجم: علیرضا طالب‌زاده

منبع: المانیتور

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. به نام خدا

    یادداشتی را تحت عنوان “مردمسالاری دینی الگوی نوآوری بومی در برابر تجدد مقلدانه از غرب” ارسال می نمایم.

    مرجعیت شیعه و قشر مذهبی جامعه همواره وزنه ی سنگینی در برابر مطالبات اصلاح طلبانه دموکراسی و آزادی و جامعه مدنی از انقلاب مشروطه تا کنون بوده است. به نظر میرسد وقت آن رسیده اصلاح طلبان که قشر منورالفکر و روشنفکر جامعه هستند به نفع وحدت و انسجام ملی به سود منافع ملی دست از تجدد مقلدانه از غرب و راهکارهای مغایر با شرع بردارند و به سمت نوآوری سازگار با شرع حرکت کنند و پروژه ی روشنفکری دینی را نیز بی امکان و نامحتمل در اجرا در کشور بپذیرند. مشکلی ندارد شعار آزادی و جامعه مدنی و مردمسالاری داده شود اما باید استراتژی و راهکارهای سازگار با شرع و قابل اجرا از سوی نظام اسلامی باشد. بدون ایجاد ارتباط موءثر با نظام اسلامی و مقام معظم رهبری و رفع ابهام با نهادهای نظارتی و امنیتی اصلاح طلبان نمی توانند کنش موءثری را انجام دهند و صرفا امنیت روانی جامعه را خدشه دار می کنند.باید مطالبه کرد اما این مطالبه نباید مطالبه ی خواسته های تقلیدی از غرب باشد. اصلاحات که از دوم خرداد تا کنون دم از شعار آزادی می زند چه راهکار عملی برای تحقق آن در کشور با در نظر گرفتن سایر بازیگران اصلی صحنه دارد ؟ به جای دمیدن در شکافها با طلب کردن تجدد مقلدانه از غرب باید مانند تجربه ی مردمسالاری دینی نوآوری بومی آفرید تا دین و دستاوردهای روز جمع گردند نه اینکه دائم در القای شکاف بین آن دو دمید! پیشنهاد می دهم آقایان جهانگیری و مجید انصاری و حسن روحانی و علی لاریجانی و سید حسن خمینی رابط اصلاح طلبان با حاکمیت شوند و بیشتر از این طرح بی فایده غیر عقلانی و غیر اجرایی صورت نگیرد.
    امیدوارم این نامه به دست سران اصلاحات و اعتدال برسد.

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا