خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا نئاندرتال‌ها نیز برای مردگان خود گل می‌بردند؟

یک مطالعه جدید این ایده را که نئاندرتال‌ها مردی را در حدود ۷۵۰۰۰ سال پیش روی تختی از گل دفن کرده‌اند، رد می‌کند.

نظریه تدفین نئاندرتال‌ها روی دسته‌های گُل رد شد

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، چندی پیش مطالعات باستان‌شناسان نشان از آن داشت که ممکن است نئاندرتال‌ها نیز برای مردگان خود گل می‌بردند یا آن‌ها آنکه همراه با آن‌ها گل هم دفن می‌کردند. اما به تازگی مطالعاتی انجام شده که این نظریه را رد می‌کند. 

دانشمندان معتقد هستند گرده‌های گلی که در قبر مردی نئاندرتال که ۷۵۰۰۰ پیش دفن شده بود، پیدا شده و گمان‌ها را به آن سو برده که این فرد به همراه گل دفن شده است، درواقع توسط زنبورهای نقب زن به آن مکان برده شده بود. 

4

تعبیر تدفین گل بیش از نیم قرن پیش مطرح شد، زمانی که محققان در محل غار شانیدر (یک غار صخره‌ای در کوه‌های زاگرس کردستان عراق که چندین تدفین نئاندرتال را در خود جای داده بود) موفق به پیدا کردن تدفین نئاندتال‌ها شدند. در آن زمان محققان توده‌های گرده گیاهان گلدار را در زیر یک نئاندرتال نر بالغ کشف کردند و این مهم به «دفن گل» معروف شد. 

تدفین در شانیدر، که ابتدا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ حفاری شد، اولین شواهدی بود که نشان می‌داد نئاندرتال‌ها، اجساد مردگان خود را دفن می‌کردند. اگرچه شواهد دفن نئاندرتال‌ها دیگر در زمینه باستان‌شناسی بحث برانگیز نیست اما این مهم که آن‌ها تدفین را با گل آراسته می‌کردند جای بحث دارد. 

3

در مطالعه جدیدی که در ۲۸ آگوست در مجله علوم باستان‌شناسی منتشر شد، تیمی از محققان به سرپرستی کریس هانت (دیرینه اکولوژیست در دانشگاه جان مورز لیورپول در بریتانیا)، شواهد گرده کشف شده در تدفین شانیدر را مورد بررسی قرر دادند و متوجه شدند این گرده حاصل مخفی کاری زنبورهایی است که در آن حوالی زندگی می‌کنند. این کشف زمانی محقق شد که یک زنبور هنگام حفاری و پنهان کردن گرده در آن محل دیده شد. 

نمونه‌های خاک از بالا و زیر دفن در ابتدا در سال ۱۹۷۵ توسط دو پالینولوژیست – متخصصان گرده – مورد مطالعه قرار گرفتند که مشخص کردند آن‌ها از پنج گونه یا گروه بیولوژیکی شناخته شده و دو گروه ناشناس هستند. آن‌ها پیشنهاد کردند که همه این گیاهان برای چیدن همزمان در دسترس هستند. البته گروه هانت موفق شد گیاهانی را شناسایی کند که زمان کمی از سال را در منطقه می‌روید و این تفسیر قبلی را که نئاندرتال‌ها برای اهدای گل‌ها به مردگان جمع‌آوری می‌کردند، زیر سوال برد. آن‌ها گل وحشی Centaurea solstitialis را که در دره زیر غار شانیدر می‌روید شناسایی کردند. هنوز هیچ تجزیه و تحلیلی وجود ندارد، اما محققان نمی‌دانند که آیا نئاندرتال‌ها چنین گل‌هایی را روی بدن مردگان خود قرار می‌دهند یا خیر. 

البته در طول حفاری هانت و تیمش در سال ۲۰۱۶، آن‌ها متوجه شدند که لانه‌های باستانی زنبورهایی در نزدیکی شانیدر وجود دارد که لانه‌هایشان در زمین قرار دارد و می‌توانستند در خاک حفاری کنند و گرده‌های جمع‌آوری شده را جابجا کنند. از این رو پیشنهاد داده‌اند که احتمالا گرده‌های گل بدست آمده در تدفین نئاندرتال شنیدر حاصل جمع آوری توده‌های گرده توسط زنبورهاست.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا