خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صدمین سالگرد تاسیس دیوان داوری اتاق بازرگانی بين المللی

عرفان میرزازاده، پژوهشگر حقوق بین الملل در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی صدمین سالگرد تاسیس دیوان داوری اتاق بازرگاني بين المللي بين المللي نوشت:

داوری یکی از شیوه های حل و فصل اختلافات است اما در مورد دعاوی و اختلافات تجاری به ویژه دعاوی بین المللی، روش منحصر به فرد حل منازعه است. 

دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی (ICC Court) از زمان تأسیس در ١٩ ژانویه ١٩٢٣ توسط بنیانگذاران اتاق بازرگانی بین المللی، در تلاش مستمر برای دستیابی به اهدف خود یعنی فراهم کردن دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون بوده است. 

بر اساس نظرسنجی ۲۰۲۱ دانشکده داوری بین المللی دانشگاه کویین مری لندن، دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی(ICC Court) توسط اکثریت پاسخ دهندگان به عنوان محبوب ترین موسسه داوری انتخاب شده است. [۱]

دیوان داوري اتاق بازرگاني بين المللي (ICC Court) با ثبت ٢٧٠٠٠ پرونده[۲]، به نقطه عطف مهمي در داوری رسیده است. اين ديوان داوري با راه اندازي پلتفرم آنلاین و امن که مدیریت پرونده ها را آسان می‌کند و همچنين راه اندازي کتابخانه تخصصي آنلاين در زمينه حل و فصل اختلاف، تحول دیجیتال را با موفقیت آغاز کرده است.  در راستای تقویت شفافیت و حمایت از حل اختلاف در سطح جهانی، هر شماره آخرین بولتن حل اختلاف ديوان داوري اتاق بازرگاني بين المللي به صورت رایگان در کتابخانه آنلاين اين ديوان در دسترس است.

١٩ ژانویه ٢٠٢٣ اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) یکصدمین سالگرد تاسیس دیوان بین المللی داوری (ICC Court) را با صدور اعلامیه اصول راهنما برای آینده گرامی داشت.

اتاق بازرگانی بین المللی به تامین مشروعیت اسلوب داوری و سایر مکانیسم‌های جایگزین برای حل و فصل اختلاف (ADR) به واسطه یک اکوسیستم بین‌المللی، مستقل و بی‌طرف به منظور حل و فصل اختلافات ادامه می‌دهد، که مبتنی بر نقش منحصربه‌فرد دیوان بین المللی داوری (ICC Court) در بررسی دقیق پیش‌نویس‌ها و مدیریت پرونده‌ها از طریق دبیرخانه آن همراه با رهبری فکری و ظرفیت سازی است.

اتاق بازرگانی بین المللی در تبدیل اسلوب داوری به روشی محبوب برای حل و فصل اختلافات بین طرفین از کشورهای مختلف و ایجاد ساختار قانونی برای شناسایی و اجرای آرای داوری، از جمله کنوانسیون ١٩٥٨ سازمان ملل متحد در مورد شناسایی و اجرای آراء داوری خارجی(کنوانسیون نیویورک) نقش اساسی ایفا کرده است.

اتاق بازرگانی بین المللی برای طیف وسیعی از مشاغل (از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های چند ملیتی) و همچنین دولت ها و شرکت‌های دولتی، ابزارهای قابل اعتمادی را برای پيشگيري و حل و فصل مؤثر اختلافاتشان فراهم کرده است.

پیشینه نوآورانه اتاق بازرگانی بین المللی ما را به ادامه پیشروی در مسیر پیشگیری و حل و فصل اختلافات در آینده رهنمون می سازد، زیرا روابط تجاری و اختلافات ناشی از آنها در جهانی همیشه در حال تغییر، تکامل می‌یابند.  

اتاق بازرگانی بین المللی با نگاه به یکصد سال آینده، به اصول ذیل متعهد است:

١. دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون                           

٢. استقلال و بی طرفی

٣. رهبری فکری

٤. جامعه جهانی و مشارکت محلی

٥. شفافیت

٦. آموزش و ظرفیت سازی

٧. فناوری

٨. تنوع، برابری

٩. پایداری

١٠. همکاری

در پایبندی به این اصول بلندپروازانه، اتاق بازرگانی بین المللی با افتخار از هدف جدید خود برای امکان دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون، با ارائه خدمات پیشگیرانه و حل و فصل نوآورانه و قابل اعتماد اختلافات استقبال می کند. امید است که نسل های آینده با همان احترامی که نسل حاضر نسبت به پیشینیان خود قائل هستند، به دستاوردهای معاصر ما فکر کنند.

1.  LON0320037-QMUL-International-Arbitration-Survey-2021_19_WEB.pdf.

2.  https://iccwbo.org/media-wall/news-speeches/icc-reaches-major-arbitration-milestone-with-27000th-case/.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا