خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی دانشجویی اعتراض به احضار معاون دانشگاه فردوسی

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در واکنش به برخورد اخیر با مسوولین این دانشگاه بیانیه‌ای صادر کردند.
متن تقریبا کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:
«خداوند بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد مگر از آن کسی که به او ستمی شده باشد و خدا شنوا و دانا است»
سوره نسا، آیه ۱۴۸
دانشگاه به عنوان یکی از بزرگترین ومهمترین نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور، علاوه بر تولید علم که رسالت اصلی دانشگاه است، همواره یکی از تولیدکنندگان اصلی فرهنگ و هنر و تربیت‌کننده‌ی نیروهای فرهنگی و هنری کشور بوده است. دانشگاه فردوسی مشهد نیز با فراهم آوردن زمینه فعالیت برای دانشجویان، ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، همواره خدمات گسترده‌ای را به کشور ارایه کرده است. اما در روزهای اخیر، ورود و دخالت عناصر خارج از دانشگاه به مسایل داخلی دانشگاه، موجی از بی‌اعتمادی را در میان عموم دانشجویان دانشگاه به وجود آورده است.
پیش از این شاهد بوده‌ایم که برنامه‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه با سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های فراوان از سوی نهادهای مختلف خارج از دانشگاه مواجه شده‌اند و این امر همواره روح آرمان‌خواه و آزاداندیش و استقلال‌طلب دانشگاه و دانشجو را آزرده است.
اما امروز در شرایطی که مدیران دانشگاه سعی در انجام وظایف خویش و فراهم کردن فضا برای فعالیت دانشجویان در چارچوب قانون داشته، عده‌ای با انگیزه‌های نامعلوم با بی‌تدبیری سعی در تحریف ماهیت فرهنگی دانشگاه دارند. ورود برخی نهادها به مسایل دانشگاه بی‌شک موجب ناامنی فضای دانشگاه و در نتیجه رشد افراطی‌گری در فضای فعالیت‌های دانشجویی می‌شود.
مایه‌ی تأسف است که امروز شاهدیم برخی نهادهای خارج از دانشگاه جسارت دخالت در امور دانشگاهی را تا بدانجا پیدا کرده‌اند که برگزاری یک برنامه‌ی فرهنگی هنری با مجوز رسمی دانشگاه بهانه‌ای می‌شود برای برخورد با مسوولین بزرگترین دانشگاه شرق کشور. امروز با چنین اقدامی حرمت دانشگاه شکسته شده است و دانشگاه که نقش اصلی را در ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی ایفا می‌کند، خود قربانی حرکتی ضد فرهنگی شده است. دخالت نهادهایی در مسایل دانشگاه از نگاه دانشجویان بی‌شک توهین به ساحت مقدس دانشگاه و مغایر با آرمان‌های نظام و انقلاب است.
تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی بدین‌وسیله به نهادهای بیرونی دانشگاه اعلام می‌دارند که دخالت آنها در مسایل دانشگاه، بدون تردید موجب از بین رفتن اعتماد اجتماعی، رشد افراط‌گرایی و تفکر افراطی در دانشگاه خواهد شد و این امر در تعارض با روح فعالیت‌های دانشجویی است. هر چند لازم به ذکر است ضرورت فعالیت‌های دانشجویی- هرچند این فعالیت‌ها همراه با خطاهای روش‌مند باشد- بر هیچ‌کس پوشیده نیست، کما اینکه در طول تاریخ فعالیت‌های دانشجویی پس از انقلاب معمولاً هنگامی که دست‌هایی سعی داشتند فضای دانشگاه را به سمت تک‌صدایی و افراط‌گری سوق دهند، با واکنش‌های درخوری مواجه شده‌اند که این خود نشانگر ضرورت و حساسیت مسأله است.
با توجه به اقدام ناشایست اخیر مبنی بر احضار و بازداشت معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان مطالب فوق را ضروری دانستیم. لذا امید داریم دیگر شاهد چنین رخدادهای غیر قابل باوری نیز نباشیم.
در پایان با توجه به جایگاه حساس دانشگاه و نیاز به استقلال این نهاد در انجام امور فرهنگی و اجتماعی، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقاضا می‌شود تا درباره‌ی این اقدام بی‌تدبیرانه پیگیری‌های لازم را انجام داده و مانع از تکرار چنین حوادث ناگوار ضدفرهنگی شود. ما نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و جمعی از فعالین دانشجویی بر این باوریم که حادثه‌ی امروز برگی سیاه در تاریخ دانشگاه از خود بر جای گذاشت و بدین‌وسیله مراتب نارضایتی خود را از این اقدام نابه‌هنجار اعلام می‌داریم. امید است هر چه سریع‌تر این موضوع مورد تحقیق و بررسی مجدانه قرار گیرد و نتایج آن به جامعه‌ی بزرگ و فرهیخته‌ی دانشگاهی منعکس شود. 
کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه فردوسی مشهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا