خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت ظریف درباره‌ی رزمایش ایران، روسیه و چین

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای چینی و روسی‌مان، تعهد گسترده ما را نسبت به ایمن‌سازی آب‌راه‌های حیاتی آشکار ساخته است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در توییتی نوشت: ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری با همسایگانش در جهت ایمن کردن خلیج فارس اعلام کرده است. گزینه امید -ابتکار صلح هرمز- بری روز میز قرار دارد. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای چینی و روسی‌مان، تعهد گسترده ما را نسبت به ایمن‌سازی آب‌راه‌های حیاتی آشکار ساخته است.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، امروز از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد.

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی در نشست خبری این رزمایش اظهار کرد: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است.

وی افزود: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و در راستای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از امروز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه عنوان کرد و تصریح کرد: این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

وی گفت: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می‌شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

وزارت دفاع روسیه kdc نیز روز جمعه با اشاره رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین اعلام کرد که سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه – یک تانکر، یک پاس‌ناو و یک ناو یدک‌کش – را به رزمایش سه‌جانبه با ایران و چین ارسال کرده است.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرد که این اولین بار است چنین رزمایشی با چنین چیدمانی برگزار می‌شود.

همچنین چین روز پنجشنبه اعلام کرد که یک ناوشکن موشک‌انداز را برای شرکت در این رزمایش ارسال کرده است.

شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون نیز روز پنجشنبه در واکنش به رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گفت: ما از برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در دریای عرب اطلاع داریم. ما این رزمایش را زیرنظر داریم و با همکاری شرکا و متحدانمان از آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت در آب‌راه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا