خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علل نارضایتی مردم در چهل سالگی انقلاب

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی، نماینده‌ی سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ی شیراز در یادداشتی تلگرامی با عنوان «علل نارضایتی مردم در چهل سالگی انقلاب» نوشت:

انقلاب اسلامی علی رغم نقاط مثبتی که در کارنامه خویش دارد اما در چهل و چند سالگی در جلب رضایتمندی و همراهی مردم و نخبگان ناتوان وناتوان‌تر شده است.

علت این ناتوانی امور مختلفی است، نظیر تنگ نظری در برکشیدن نخبگان برای تصدی مناصب انتخابی و انتصابی، غفلت در تعیین اولویت‌ها و تقدم امور فرعی بر اصلی، نداشتن جسارت بازگشت از مسیر خطا و… تقریبا تمامی این مشکلات قبل از انقلاب هم بود وانقلاب با آن همه تلاش و جان نثاری دقیقا برای رفع همین نواقص برپا شد.

احساس ناکامی که بر بسیاری از مردم حکمفرماست، به واسطه باز تولید همین اشکالات در لباس نو و در شرایط جدید است.

مسئله دردناک‌تر آن است که همانگونه که نظام سابق سعی داشت با بستن دهان منتقدین و تبلیغات سطحی، اوضاع را روبه‌راه و حاکمان را کامیاب نشان دهد. پس از انقلاب نیز حرمت منتقدین چندان که باید، پاس داشته نشد و به انحاء مختلف جامعه در زمان مناسب از نقد و نظر منتقدین نسبت به سیاستهای اصلی و کلی نظام، باز ماند و تبلیغات سطحی نیز همان مسیر سابق را پیمود.

بنظر میرسد در چهل ساله دوم انقلاب نیازمند یک بازنگری جدی در سیاست‌ها و تعیین اولویت‌ها وعملکردها هستیم.

بایست نظر مردم به عنوان کسانی که صاحبان انقلابند بیش از پیش در انتخاب سیاست‌ها دخیل وحرمت ایشان در امکان انتخاب نخبگان و باز کردن فضای انتخابات، پاس داشته شده و امکان نقد و نظر سیاستهای کلی نظام بیش از پیش فراهم شود.

دور از انتظار نیست که ادامه مسیر فعلی و گوش بستن بر انذار خیرخواهان همان بلایی که بر سر نظام سابق آورد را بر سر ما نیز بیاورد که سنت الهی در برخورد با انها و ما یکیست.

ثم جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (14یونس)
سپس شما را جانشینان آنها در روی زمین -پس از ایشان- قرار دادیم؛ تا ببینیم شما چگونه عمل می‌کنید.

پ ن: امام علی علیه‌السلام در روایتی چهار عامل را سبب شکست و زوال حکومتها معرفی کرد و فرمود: چهار  عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود:

1ـ ضایع کردن اصول (مسائل مهم)
2ـ سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت‌تر)
3ـ به کار گماردن آدم‌های پست
4ـ کنار گذاردن انسان‌های فاضل

یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» (غرر الحکم، ص 342)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مردم‌وقتی‌می‌بینند‌روحانی‌نمایی‌در‌کاخ‌می‌نشیند‌خود‌را‌پیرو‌امامی‌می‌داند‌که‌فرموده‌بود‌من‌یک‌موی‌این‌کوخ‌نشینان‌را‌با‌کاخ‌نشینان‌عوض‌نمی‌کنم‌دروغ‌می‌گویند‌و‌وروغ‌مادر‌تمامی‌‌گناهان‌است‌وقتی‌مشاوران‌بعضیها‌کاخ‌نشینند‌دیگر‌آن‌شخص‌نمی‌تواند‌به‌درد‌محرومان‌بخوردمحرومان‌باید‌در‌فکر‌فریاد‌رس‌دیگرباشند

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا