خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار در سیستان و بلوچستان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها نوشت:

علی رغم شعارها، دولت برای گرفتن حقابه هیرمند دغدغه ندارد و موضع ضعیف نمایندگان، ضرورت این مهم را به تصمیم سازان منتقل نمی کند.

اکوسیستم سیستان و تالاب هامون بیش از دو دهه از خشکسالی، سوءمدیریت منابع آبی و خشکسالی تصنعی حاصل از سد سازی های کشور همسایه، دوست و برادر (افغانستان) آسیب دیده و عدم وجود دیپلماسی فعال، نبود دغدغه دولتمردان و ضعف جامعه مدنی موجب شده که جامعه سیستان چنین رویکردی را به صورت ناخودآگاه بپذیرند.

عدم تشکیل کمیساریای آب هیرمند در وزارت نیرو به مدت ۱۷ سال، مواضع ضعیف ایران در قبال سد سازی های افغانستان، نادیده گرفتن موضوع حقابه در معاهده سه جانبه ایران، هند و افغانستان بارزترین مثال هایی است که نشان از عدم وجود دغدغه در رویکرد دولت های مختلف دارد.

دولت سیزدهم در مقام شعار سعی دارد وجهه ایدئالی از خود نشان دهد. مسئله حقابه هیرمند بارها توسط مقامات مختلف دولت از جمله رئیس دولت مطرح شده و ابراهیم رییسی هر بار دستوراتی را خطاب به وزرای خارجه و نیرو صادر کرد. اگر سفر بدون دستاورد وزیر نیرو به افغانستان را فاکتور بگیریم سایر مواضع دولت در حد شعار بوده و هیچ گاه جامه عمل نپوشیده است.

موضع ضعیف نمایندگان سیستان و بلوچستان به ویژه حوزه انتخابیه سیستان در قبال حقابه ایران از رودخانه هیرمند یکی از علت های اصلی عملی نشدن وعده دولت در حوزه دیپلماسی آب است. عدم پیگیری مستمر، مماشات با وزرای مربوطه از قبیل اقناع مشروط و بسنده کردن به یک نطق آن هم به‌خاطر آرام کردن افکار عمومی باعث شده وعده های دولت در این خصوص از شعار فراتر نرود.

نمایندگان مجلس در مصاحبه ها و نطق های خود بر ضرورت استفاده از اهرم های فشار و مطرح کردن این مهم در شورای عالی امنیت ملی سخن به میان می آوردند، اما یا توان چانه زنی ندارند یا اینکه یقین دارند که وعده های دولتی بخاطر یک سری ملاحظات هیچ گاه محقق نمی شود.

دو دهه خشکسالی و یا شبه خشکسالی باعث شده تا عامه مردم این وضعیت را به رغم از بین رفتن کشاورزی، دام هایشان، محیط زیست و معیشت شان بپذیرند، این مسئله موجب شده تا مطالبه حقابه رودخانه هیرمند از دولتمردان ضعیف باشد.

اهالی سیستان تابستان سختی را خواهند گذراند، به دلیل عدم ورود آب به چاه نیمه ها، بحران تأمین آب شرب سالم و افزایش میزان ریزگردها معضلاتی‌ست که دامن‌گیر سیستانی ها خواهد شد.

روز جهانی تالاب‌ها سالیانه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری روز جهانی تالاب‌ها، افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالاب‌ها برای مردم و سیاره است.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان به رغم وجود تالاب بین المللی هامون و تالاب جازموریان، هیچ برنامه ای برای جلب توجه مجامع بین‌المللی در این روز تدارک ندیده است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ار تالاب هورالعظیم و هویزه و تالاب شادگان که با سدسازیهای وزارت نیرو ایران ازبین رفتند نیز یادی کنید.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا