خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ الهه کولایی به منتقدین شورای عالی اصلاح‌طلبان: ۸۴ تکرار می‌شود!

«الهه کولایی»، یکی از اعضای تیم قبلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آستانه ی فعالیت دور جدید این شورا، با روزنامه ی «امید ایرانیان»، رسانه ی بنیادی به همین نام که خود عضو آن است، مصاحبه ای کرده که در پی می آید:

خانم کولایی، به نظر شما چرا ادامه فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نیاز است؟

فعالیت‌های شورای عالی سیاست‌گذاری در مرحله اول یعنی انتخابات 94 موجب کسب نتایج قابل قبولی در انتخابات سال گذشته شد. از این جهت با توجه به تصمیمات و نظراتی که گردآوردی شد، شورای عالی سیاست‌گذاری دوباره فعالیت مجددش را آغاز کرد. بنابراین اگر ما می‌خواهیم دوباره، نتایج خوبی کسب کنیم و با همان انسجام و وحدت کسب کنیم، نیازمند استفاده از تجربه انتخابات گذشته هستیم.

آیا می‌توان گفت که تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مهمترین دستاورد اصلاح‌طلبان طی سال‌های اخیر بوده است؟

قطعاً. تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عملکرد آن از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر بوده که نتایج شیرین آن را مردم در انتخاب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چشیدند. این بسیار حیرت آور است، در شرایطی که ما در حوزه مسائل اجتماعی، معمولاً فرصت آزمون و خطا پیدا نمی‌کنیم و فرصت‌ها به صورت طبیعی از دست می‌روند، با این که چنین تجربه موفقی به دلیل انسجام و یکپارچگی اصلاح‌طلبان توانست شرایط کشور را در مسیر تغییر قرار دهد و ترکیب مجلس نهم را به دهم تبدیل سازد، اما به سادگی بر اساس برخی سوءبرداشت‌ها و کوته‌نظری‌ها این دستاورد چشم‌گیر و قابل توجه زیر سؤال قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که اگر چنین اجماع و یکپارچگی بین اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته به وجود نمی‌آمد، مردم نیز پاسخ درخور و شایسته به تلاش‌های آن‌ها نمی‌دانند. یکپارچگی اصلاح‌طلبان و حرکت آنها حول منافع مردم این امید را ایجاد کرد که مردم هم با حمایت آنها در مسیر تغییر شرایط کشور به حرکت درآیند.

از سوء برداشت صحبت کردید. این سوءبرداشت‌ها چیست؟

بیشتر افراد که بقای شورا را زیر سؤال می‌برند به ضرورت حمایت از فعالیت‌های حزبی اشاره می‌کنند، در حالی که شورا نه جایگزین احزاب است و نه ظرفیت چنین کاری را دارد. شورا تنها انسجام بخش و هماهنگ کننده فعالیت‌های حزبی است. بنابراین باید توجه داشت که احزاب باید به کار و تلاش خود ادامه دهند. احزاب باید برای خواسته‌های مردم تلاش‌های مردم، فعالیت‌های خود را گسترش دهند. همچنین نظام حزبی باید تقویت شود. اما همه این بایدها به معنای رقیب شمردن شورای عالی سیاست‌گذاری نباید تلقی کرد. بلکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تنها هدف هماهنگ‌سازی فعالیت احزاب را بر عهده می‌گیرد و نه جایگزین شدن به جای آنها را. به نظر می‌رسد با تقویت منافع عمومی و ملی، بتوان این فعالیت‌ها را در یک سمت و سو سازمان داد.

یکی از بحث‌هایی هم که مطرح می شود درباره نقش شورای هماهنگی است. منتقدین اتمام فعالیت شورای عالی سیاست گذاری، معتقدند که شورای هماهنگی می‌تواند مسئولیت هماهنگی را بر عهده داشته باشد.

کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند، توجه ندارند که شورای هماهنگی، فقط فعالیت احزاب را فعالیت می‌کند. این در حالی است که همه فعالان سیاسی در جامعه ما در قالب احزاب فعالیت نمی‌کنند. بسیاری از شخصیت‌ها و افراد هستند که فراتر از نهادهای حزبی، بر جامعه تأثیرگذار هستند. ضمن اینکه باید به سمت تقویت احزاب حرکت کرد اما نمی‌توان واقعیت‌های احزاب را نادیده گرفت.

به نظر شما در صورتی که این دستاوردها و نقش شورای عالی سیاست‌گذاری در نظر گرفته نشود، اصلاح‌طلبان تا چه اندازه در انتخابات 96 می‌توانند، نقش‌آفرین باشند؟

بدون شک همان‌طور که تجربه سال‌های پیش نشان داده است، یکپارچگی و انسجام اصلاح‌طلبان شورآفرینی و اشتیاق آفرینی مردم را به همراه خواهد داشت. اختلافات آنها فقط مایه یأس و کناره‌گیری مردم از عرصه سیاست می‌شود. این تجربه‌ها را پیش از این هم شاهد بوده‌ایم. بنابراین باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و با عبرت از گذشته نگاه به آینده داشته باشیم و نباید بگذاریم اتفاقات گذشته تکرار شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا