خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه لژیونر ایرانی در خطر زیر آوار هستند

 اعتماد نوشت: «كمك كنيد ما زير آوار گير كرده‌ايم» پیام هایی از كاربران در فضاي مجازي است كه زير آوار زلزله مهيب تركيه گرفتار شده‌اند و اميد دارند نجات‌دهنده‌اي براي كمك به آنها از راه برسد.
در پي وقوع زمين‌لرزه بزرگي در تركيه تعدادي از ورزشكاران ايراني طي تماسي با رسانه‌هاي داخلي نگراني‌ها را برطرف كردند اما تا الان هيچ خبري از سه بازیکن تيم ملي فوتبال نقص عضو ايران نشده است. «حامد مطرودي، محمدرضا ميراحمدي و مهدي سعيداوي» سه فوتباليست ايراني اهل خوزستان و شاغل در تركيه هستند كه خانواده‌هاي آنها هيچ خبري از اين سه نفر ندارند. حتي روز ۱۷ بهمن‌ماه در فضاي مجازي اخباري مبني بر ارسال پيام از سوي محمدرضا ميراحمدي منتشر شد اما تا اين لحظه اين موضوع تاييد نشده است. اين سه لژيونر در «هتل كيركبال» شهر «مالاتيا» بودند كه زلزله ويرانگر تركيه رخ داد. 
ساعت ۴ و ۱۷ دقيقه بامداد ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۷.۸ ريشتر بخش‌هايي از تركيه و سوريه را لرزاند. چند ساعت بعد مجدد پس‌لرزه‌هاي قوي در مركز تركيه حس شد و زلزله ديگري به بزرگي ۷.۵ ريشتر اين منطقه را لرزاند. ديروز هم دو پس‌لرزه با بزرگي ۵.۴ ريشتر در شرق تركيه و ۵.۶ ريشتر در مركز اين كشور ثبت شد. اين در حالي است كه پس از زلزله‌هاي اصلي ۲۴۳ پس‌لرزه در اين مناطق به وقوع پيوسته است. 
تاكنون نيز (لحظه تنظيم اين گزارش، ساعت ۳ و ۳۰ دقيقه بعدازظهر ۱۸ بهمن ماه) ۳۴۱۹ نفر در تركيه و ۱۶۰۲ نفر در سوريه بر اثر اين زمين‌لرزه جان‌شان را از دست داده‌اند. حال اين زمين‌لرزه كه از بزرگ‌ترين زلزله‌هاي قرن اخير در تركيه است، نگراني‌هاي زيادي را براي لژيونرهاي ورزش ايران در اين كشور ايجاد كرده است. 
      
حرداني، رييس هيات جانبازان معلولين استان خوزستان در مورد اين سه فوتباليست به «اعتماد» مي‌گويد: «در حال حاضر ما اطلاع دقيقي از اين افراد نداريم. از روز دوشنبه كه زلزله رخ داد تا همين الان كه با شما صحبت مي‌كنم هيچ خبري از آنان نيست. فقط از طريق يكي از همكاران‌مان با مربي آنها كه اهل تركيه هم هست در ارتباط بوديم البته او هم از وضعيت اين سه نفر بي‌اطلاع است ولي مي‌گويند هنوز برخي افراد در آن قسمت زنده زير آوار هستند.» 
او در ادامه درباره مشخصات هر كدام از آنها مي‌گويد: «مهدي سعيداوي؛ ۳۸ ساله از جانبازان ۵۰ درصدي تيم و از شهرستان سوسنگرد، محمدرضا ميراحمدي ۲۵ ساله از رامهرمز كه از ناحيه پا دچار قطع عضو است و حامد مطرودي ۲۷ ساله از شهرستان محروم شادگان كه ايشان هم از ناحيه پا قطع عضو است از سوي تيم ملي به شهر مالاتياي تركيه رفته بودند. اين سه نفر درگير مسابقات بودند و در اكثر مواقع در حال رفت‌وآمد به تركيه. ورزشكاران ديگر كه اهل البرز هستند خوشبختانه از حال خودشان خبر دادند و سالم هستند. اميدوارم هرچه سريع‌تر از اين سه نفر هم خبري شود.» 


گفت‌وگو با دو نفر  از اعضاي خانواده فوتباليست‌ها 
حاتم، برادر حامد مطرودي درباره او به «اعتماد» مي‌گويد: «حامد فرزند دوم است. در كل دو فرزند هستيم. من و حامد. برادرم ۲۷ سال دارد. تقريبا سه ماهي مي‌شد كه همراه دو نفر از اعضاي تيمش به تركيه رفته بود. زلزله حدود ساعت ۴ صبح روز دوشنبه اتفاق افتاد. من با حامد ساعت ۹ شب يعني قبل از وقوع زلزله تماس تصويري داشتم و باهم صحبت كرديم. آخرين بازديد از واتساپش هم ساعت ۲ بامداد بود اما از ۲ بامداد به بعد ديگر نه آنلاين شده و نه گوشي‌اش در دسترس است. حامد از ناحيه پاي سمت راست قطع عضو بود. چون در كودكي وقتي ۱۰ سال داشت تصادف مي‌كند و همان تصادف باعث مي‌شود حامد پايش را از دست بدهد. طبق آخرين پيگيري‌هايي كه انجام داديم، مشخص شده تلفن‌ها و اينترنت آنجا قطع است. حامد با دو نفر از اعضاي تيمش در يكي از اتاق‌هاي «هتل شهرداري مالاتيا» بودند. يعني هر سه‌شان باهم هم‌اتاقي بودند. الان هم مي‌گويند هتل به خاطر زلزله‌هايي كه پشت سر هم رخ داده منهدم شده است. ما چشم‌انتظار هستيم از آنها خبري شود.» 
      
محمد جاويدان، يكي از اعضاي خانواده محمدرضا ميراحمدي است. جاويدان درباره وضعيت محمدرضا به «اعتماد» مي‌گويد: «محمدرضا ۲۵ سالش بود و فرزند پنجم خانواده. او قبل از وقوع زلزله در ساعت ۲ بامداد با همسرش تماس تصويري داشت و صحبت كرد. ما هم كه نمي‌دانستيم چنين اتفاقي قرار است بيفتد. صبح كه از خواب بيدار شديم و اخبار را نگاه كرديم، متوجه شديم زلزله وحشتناكي در تركيه رخ داده، سريع با تلفن همراهش تماس گرفتيم اما خاموش بود. رييس هيات جانبازان خوزستان به ما مي‌گويد؛ دو نفر ديگر از هم‌اتاقي‌هايش هم تلفن‌هاي‌شان از دسترس خارج شده و هيچ خبري از آنها نيست. از مربي آنها هم به واسطه دوست و آشنا پيگير شديم اما مربي‌شان مي‌گويد؛ هتلي كه آنها در «طبقه دوم» آن بودند كاملا تخريب شده و ساختمان هم حدود ۱۲ متر زير زمين فرو رفته است. زلزله ديروز باعث شد اين هتل بيشتر داخل زمين فرو برود. پيگيري كرديم، مي‌گويند تا الان ۵ نفر را از زير آوار هتل «كيركبال» بيرون كشيدند كه سه نفرشان زنده و دو نفرشان مرده بودند. اميدواريم محمدرضا و هم‌اتاقي‌هايش زنده باشند.» 
آقاي جاويدان در ادامه مي‌گويد: «محمدرضا معمولا به خاطر تيمش دو ماه تركيه بود و يك ماه ايران. پاي سمت راست او به خاطر تصادف از زير زانو به بعد قطع شده بود. هر از گاهي هم سه استخواني كه زير زانو هستند رشد مي‌كردند و محمدرضا مجبور مي‌شد آنها را جراحي كند.» 
او در مورد سوال آخر به شرح زير پاسخ مي‌دهد. 
  فيلمي از محمدرضا در اينستاگرام منتشر شده مبني بر اينكه مي‌گويد حالش خوب است! اين خبر را تاييد مي‌كنيد؟ 
خير، فيلمي و پيامي كه از او منتشر شده، صحت ندارد. ما از برخي منابع در تركيه جويا شديم و گفتند؛ چنين چيزي غير ممكن است و صحت ندارد.


هزاران كشته و ده‌ها هزار مصدوم

زلزله ويرانگر روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه در تركيه و سوريه تاكنون هزاران كشته و ده‌ها هزار مصدوم بر جاي گذاشته است و به دليل سرماي هوا و بارش‌ها و پس‌لرزه‌ها، تلاش امدادگران براي نجات مصدومان احتمالي و اسكان زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد. اين زلزله در سوريه هم تلفات و خسارات زيادي بر جاي گذاشته است و علاوه بر اين در دو كشور لبنان و عراق هم اين زمين‌لرزه احساس شده است. 
در پي وقوع زلزله مقامات تركيه، هشدار سطح ۴ را اعلام كردند كه به معناي درخواست كمك بين‌المللي است. براساس اعلام معاون رييس‌جمهوري تركيه ۳۲۹۴ امدادگر از ساير كشورها آمده‌اند و ۷۰ كشور نيز پيشنهاد كمك داده و هم‌اكنون تيم‌هاي ۱۴ كشور فعاليت‌هاي ميداني را آغاز كرده‌اند. ايران نيز تيم پزشكي و امدادي هلال احمر را براي كمك به آسيب‌ديدگان زلزله به تركيه اعزام كرده و به گفته معاون بين‌الملل و حقوق جمعيت هلال‌احمر، شش تيم در قالب تيم‌هاي جست‌وجو، امدادونجات، درمان اضطراري و مديريت هماهنگي عمليات، جهت كمك به آسيب‌ديدگان زلزله تركيه به اين كشور اعزام مي‌شوند. به گفته سزر رييس سازمان مديريت حوادث غيرمترقبه تركيه انتقال پرسنل، مواد غذايي و وسايل مورد نياز به مناطق محل حادثه ادامه دارد، بخشي از محموله‌ها از طريق هوايي به منطقه ارسال مي‌شوند. هم‌اكنون ۱۶ هزار و ۴۰۰ نيروي جست‌وجو و نجات و نزديك به ۵ هزار خودرو و تجهيزات ساختماني در منطقه مستقر شده‌اند. ۶۵ هزار چادر و بيش از ۳۰۰ هزار تخته پتو به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. آمار كشته‌ها بر اساس گزارش‌هايي كه در لحظه تنظيم اين گزارش (ظهر ديروز) منتشر شده ۳۵۴۹ نفر در تركيه كشته و ۲۰ هزار و ۵۳۴ نفر مصدوم شده‌اند.  در سوريه نيز تاكنون ۱۶۰۲ نفر قرباني اين زلزله شده‌اند.  همچنين براساس اعلام معاون رييس‌جمهوري تركيه تاكنون بيش از ۸۰۰۰ زلزله‌زده از زير آوار نجات يافتند. تاكنون ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ زلزله‌زده نيز در خوابگاه‌هاي آموزش‌وپرورش و وزارت ورزش و جوانان اسكان داده شدند. ۴۵ نفر از مصدومان زلزله مهيب قهرمان‌ماراش با هواپيماي نظامي متعلق به نيروهاي مسلح تركيه از آدي‌يامان به استانبول منتقل شدند و روند درمان آنها در بيمارستان‌هاي مختلف اين شهر ادامه دارد. به گزارش گلف تودي نيز تاكنون از ۳۸۵ هزار مدرسه و دانشگاه براي پناه دادن به زلزله‌زدگان استفاده شده است.  افسر ارشد اورژانس سازمان جهاني بهداشت در نشست هيات اجرايي آژانس بهداشت سازمان ملل در ژنو گفت: «نقشه‌هاي اجمالي نشان مي‌دهند كه به‌طور بالقوه ۲۳ ميليون نفر از جمله ۱.۴ ميليون كودك در معرض خطر هستند.»  همچنين فيلم‌هاي خبري و ويديوها، ويراني‌ها را نشان مي‌دهد و در مناطقي تمام امكانات مسكوني از بين رفته است. زيرساخت‌ها و بيمارستان‌هاي اين مناطق پيش از زلزله نيز آسيب شديدي ديده بود و ساكنان آنها به كمك‌هاي بشردوستانه دسترسي كافي ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا