خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منبع: درز اطلاعات

کامبیز نوروزی، حقوقدان در یادداشتی تلگرامی با عنوان «منبع: درز اطلاعات» نوشت:

تلویزیون بی‌بی سی فارسی در اخبار شنبه ۲۵ مرداد می گوید به موجب اطلاعاتی که به بی‌بی فارسی درز کرده است، تعداد ۲۰۰۰ نفر اتباع خارجی (شامل ۱۸۰۰ افغان) مقیم ایران تا پایان تیرماه بر اثر کرونا جان داده اند.

بی بی سی فارسی برای نشان دادن درستی این اطلاعات هیچ توضیح و توجیهی ارائه نمی دهد.

در روزنامه نگاری گاهی می توان منبع خبر را پنهان نگه داشت. مثلا می گویند منبع آگاه. اما اطلاعات همین منبع آگاه باید با مجموعه ای از اطلاعات دیگر سنجیده و ارزیابی شود تا میزان اعتبار آن معلوم شود.

با این حال بی‌بی سی فارسی در این مطلب این کار را نمی کند و فقط به گفتگو با یک کارشناس در مورد بهداشت کرونا در ایران گفتگو می کند و بقیه گزارش شرحی کلی از برخی مشکلات مهاجران و بخصوص افغانهای مقیم ایران در موضوع کرونا در ایران است که هیچ ربطی به آمار ندارد و گویی بیشتر به دنبال تولید یک حس ضدایرانی در میان انباع کشور افغانستان است.

بی‌بی‌سی هیچ محاسبه یا اطلاعات آماری جنبی ارائه نمی کند که بتوان براساس آنها این اطلاعات «درز کرده» را ارزیابی کرد.

مسأله این یادداشت این نیست که آمار فوت شدگان کرونایی افغان یا اتباع سایر کشورها در ایران چند نفر است.

این هم درست است که رسانه ها گاهی ناچارند منبع خود را پنهان نگه دارند و از افشای آن خودداری کنند.

نکته اصلی این است که در این قبیل موارد رسانه باید درچارچوب اصول حرفه ای این اطلاعات فاقد منبع را اولا خود از نظر میزان درستی بسنجند، ثانیٱ آن را برای مخاطب توضیح دهد و توجیه کند.

بسنده کردن به عبارت «اطلاعات درز کرده» از نظر اصول حرفه روزنامه نگاری نگاری درست نیست، غیرحرفه ای است و به تنهایی نمی تواند به یک خبر اعتبار بدهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا