خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشقراولان پرندگان مهاجر درتالاب انزلی

خوتکاهای ابرو سفید، پیش قراولان پرندگان مهاجر با عبور از فراز و فرود امواج خزر، بار دیگر خود را به تالاب زیبای انزلی رساندند.

این چاووش خوان های خزان، در میان نیزارهای تالاب خانه کرده و فضا را از آواز خود آکنده ساختند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: در بررسی پرندگان در مجموع 243 گونه پرنده شامل 112 گونه آبزی ، 131 گونه کنار آبزی و 243 گونه خشکی زی در تالاب بین المللی شناسایی شده اند.

اکبر میغی با اشاره به انجام مطالعات مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اظهار کرد: نتیجه مطالعه پرندگان نشان داد که بیش از 140 هزار پرنده عبوری و زمستان گذران در فصل پاییز و زمستان به تالاب انزلی می آیند.

وی ادامه داد: بر اساس این تحقیقات حدود یک هزار و 300 قطعه پلیکان خاکستری فصل زمستان گذشته را در تالاب انزلی سپری کردند که این تعداد پنج تا 10 درصد جمعیت کل این پرنده را در جهان شامل می شود.

میغی تصریح کرد : همچنین در این مطالعه دو هزار و 725 آشیانه جوجه آوری پرستوی دریایی تیره ثبت شده که این تعداد، یک درصد از کل جمعیت جهانی دارای معیارهای لازم جهت ثبت در سایت کنوانسیون رامسر را داراست.

وی افزود: پس از خوتکای پر سفید ، مرغابی سانان ،چنگر و غاز به تالاب می آیند و با سردتر شدن هوا اواخر پاییز شاهد حضور قو و پلیکان هستیم .

وی با اشاره به وجود 45 درصد گونه های پرندگان کشور در تالاب انزلی خاطرنشان کرد : حضور و تنوع پرندگان از شاخصه های اصلی ادامه حیات این اکوسیستم پویا است.

رئیس اداره محیط زیست انزلی متذکر شد: تمام تلاش مجموعه برای فراهم آوری محیطی مناسب برای این پرندگان با همراهی و همسویی جامعه محلی است.

بنا بر این گزارش، تالاب انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.

این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنا ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.

تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا