خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آن چه از «پودرهای پروتئین» باید دانست

بهداشت نیوز نوشت:

«پودرهای پروتئین» نوعی مکمل غذایی است که برای اهدافی مانند افزایش توده عضلات و کاهش وزن کاربرد دارد. پودر پروتئین معمولا از پروتئین تخم‌مرغ، فرآورده‌های شیر مانند آب پنیر، سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی تهیه می‌شود. پودر پروتئین را می‌توان به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها اضافه کرد تا دریافت پروتئین افزایش پیدا کند. این محصولات همچنین برای بعضی افراد مانند ابتلا به بعضی بیماری‌ها یا تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن تجویز می‌شود زیرا از طریق مصرف موادغذایی نیاز بدن به پروتئین‌ها تامین نمی‌شود. 

برای افزایش توده عضلانی و کاهش وزن
افرادی مانند ورزشکاران که تمایل به افزایش توده عضلانی دارند می‌توانند از پودرهای پروتئین در کنار تغذیه صحیح استفاده کنند. مصرف این محصول فرایند متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و موجب سوخت‌وساز کالری حتی در زمان استراحت می‌شود. 

به‌گفته محققان، مصرف مکمل‌‌های پروتئین می‌تواند به کنترل اشتها و تسهیل کاهش وزن کمک کند. با این‌حال، باید توجه داشت که گنجاندن چنین مکمل‌هایی در برنامه غذایی هرگز جایگزین تغذیه صحیح نیست و فقط به‌عنوان مکمل کاربرد دارد. 

شرایط مصرف مکمل پروتئین در سالمندان
پس از سن 30 سالگی، حدود 3 تا 5 درصد توده عضلانی طی هر دهه زندگی تحلیل می‌رود. مصرف مکمل‌های پروتئین تحت‌نظر پزشک می‌تواند به جبران این مشکل کمک کند. البته برای تاثیر بهتر حتما باید برنامه ورزشی منظم نیز رعایت شود. افرادی که به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ساز تحلیل عضلانی مستعد از دست‌دادن توده عضلانی هستند نیز بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت ضرورت از این محصولات استفاده کنند. 

ممنوعیت مصرف پودرهای پروتئین 
همه مکمل‌های پروتئین از نظر ارزش تغذیه ای مفید نیستند زیرا ممکن است مجوزهای لازم را از طرف نهادهای پزشکی و بهداشتی دریافت نکرده‌ باشند. همچنین، انواع تقلبی این محصولات نیز وجود دارد. از همین‌رو، حتما باید محصولات مورد تایید که برچسب و استانداردهای لازم را دارا هستند، انتخاب شود. از طرفی، توجه به این نکته ضروری است که این محصولات جایگزین منابع غذایی پروتئین نبوده و حتما در کنار رژیم غذایی متعادل و متنوع توصیه می‌شوند. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا