خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“حوادث سراوان نشانه ی ضعف دولت نیست”

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اقدام تروریستی هفته گذشته اشرار در شرق کشورمان که منجر به شهادت مرزداران ایرانی شد گفت: حوادث تروریستی در شرق کشور ریشه در مسائل مختلفی دارد و نمی توان از آن به عنوان نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی کشور یاد کرد. 
دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار پاد گفت: وقوع حادثه تروریستی اخیر در سراوان، تلخ و دردناک بود و باید با استفاده از مکانیزم های مختلف سیاسی و امنیتی از تکرار آن جلوگیری شود اما این حادثه و حوادث مشابه آن به معنی ضعف دیپلماسی دولت نیست. 
به گزارش پاد ترور سه تن از مرزداران نیروی انتظامی کشورمان در شهرستان سراوان در هفته گذشته، بهانه ای برای تخطئه و زیر فشار بردن دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت، حال آنکه اگر به دیده انصاف به وقایع مربوط به شرق کشور نگاه شود باید گفت هیچ گروه و جریان سیاسی حق ندارد از رویدادهای مربوط به این منطقه که ریشه در مسائل مختلفی از جمله پریشانی اوضاع سیاسی و امنیتی داخل پاکستان دارد سوء استفاده کند. 
به گفته نوذر شفیعی اگر این امکان برای دولت فراهم شود که بتواند سیاست خارجی مسالمت آمیز و خط و مشی تنش زدایی و تعامل سازنده خود با دنیا را ادامه دهد، قطعا میزان این تهدیدات به شدت کم خواهد شد. مشکل این است که در این مسیر هم گاهی اوقات کارشکنی هایی از سوی مخالفان دولت صورت می گیرد. 
نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من دیپلماسی هم سطح دارد و هم عمق. سطح دیپلماسی به این معنی است که مثلا کشوری ممکن است با کل جهان یا برخی از کشورها راجع به موضوعی مثل تروریسم مذاکره و همکاری داشته باشد، اما عمق دیپلماسی، میزان برخوردی است که در ارتباط با آن موضوع دارد. 
وی افزود: ما نسبت به مرزهای شرقی و اتفاقاتی که در پاکستان رخ می دهد، حساس هستیم و آن را مغایر با حسن همجواری و روابط تاریخی و کلیه اصول اخلاقیِ حاکم بر روابطمان با پاکستان می دانیم. با این حال، ممکن است متغیرهای ناشناسی وجود داشته باشد یا نیروهایی دست به عملیات تروریستی بزنند که از کنترل دولت پاکستان هم خارج باشد و در چنین شرایطی اوضاع به این سادگی نیست که همه چیز را به گردن دیپلماسی بیندازیم. 
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: در ارتباط با حوادث گذشته دیدیم که دکتر روحانی به دولت پاکستان تذکر دادند. همچنین وزیر کشور با سفر به پاکستان، تذکرات جدی را به مقامات این کشور مطرح کرد. انسدادهای مرزی و اقدامات مختلف دیگری صورت گرفت. منتهی برخی از تهدیدها، نوین و اجتناب ناپذیر بوده و نمی شود آنها را کاملا ریشه کن کرد و برای هر کشوری هم ممکن است اتفاق بیفتد.
شفیعی با بیان این که هر رویدادی، تدبیرهای خاص خود را می طلبد، اظهار کرد: دولت نسبت به سرنوشت شهروندان حساس است و هر اتفاقی برای شهروندانش بیفتد واکنش مناسب نشان می دهد. منتهی این حساسیت، درجاتی دارد. نه تنها برای ایران بلکه برای هر کشوری همینگونه است. این که ما بخواهیم مسائل و مشکلات شخصی یا گروهی را بلافاصله گردن دولت بندازیم و بگوییم دولت در دیپلماسی ضعیف است، نه عقلانی است و نه اخلاقی.
وی خاطرنشان کرد: در دولتهای پیشین، حوادثی بدتر از حادثه اخیر هم در این منطقه اتفاق افتاده، اما هیچکس دستگاه دیپلماسی کشور را مسئول آن نداسته است و این سوال مطرح است که در آن زمان چه اقدامی صورت گرفت؟ متأسفانه حوادث تروریستی از جمله معضلاتی است که در عرصه سیاست خارجی و حوزه های امنیتی وجود دارد و هر از گاهی اتفاق می افتد و برای هر کشوری هم ممکن است پیش بیاید اما برای رفع آن باید تلاش هایی فراتر از دیپلماسی صورت گیرد. اتفاقا اگر این امکان برای دولت فراهم شود که بتواند سیاست خارجی مسالمت آمیز و خط و مشی تنش زدایی و تعامل سازنده خود با دنیا را ادامه دهد، قطعا میزان این تهدیدات به شدت کم خواهد شد. مشکل این است که در این مسیر هم گاهی اوقات کارشکنی هایی از سوی مخالفان دولت صورت می گیرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا