خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حسن روحانی: با انتخابات بدون رقابت واقعی، رضایت مردم جلب نمی‌شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران گفت: اساس انقلاب ما، مردمسالاری دینی است؛ یکی از ملزومات اساسی مردمسالاری دینی، انتخابات است و روح انتخابات، رقابت واقعی است. با انتخابات بدون رقابت واقعی، رضایت مردم جلب نمی‌شود. بدون جلب رضایت مردم و حمایت آن‌ها نیز هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

به گزارش انصاف نیوز و به نقل از وبسایت آقای روحانی، رئیس‌جمهور سابق در ادامه جلسات دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: حل مشکلات اقتصادی ایران مستلزم رفع تحریم‌ها و پایان دادن به تصدی‌گری دولت و خصولتی‌ها است. بدون سیاست خارجی فعال و حل مسائل با دنیا نمی‌توان انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشت. مردم باید به آینده اقتصاد کشور امیدوار شوند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با قدردانی از مردم به خاطر شرکت باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کرد: باید قدر این مردم را دانست که علی‌رغم آنکه گلایه‌هایی دارند، به اصل نظام اعتقاد دارند و پای این نظام ایستاده‌اند. این موضوع را باید مغتنم دانست و آن را مقدمه یک راهبرد برای ترمیم سرمایه اجتماعی نظام بدانیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه گفتمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم توسعه کشور از راه حل مساله تحریم‌ها و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری بود، تاکید کرد: با حرکت در این مسیر کارهای بزرگ سیاسی و اقتصادی انجام شد. قبل از دولت یازدهم ما در آستانه حمله نظامی بودیم؛ یکی از رؤسای‌جمهور غربی عضو ۱+۵ به طور رسمی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در سال ۲۰۱۳ برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته بودیم. ما نه تنها توانستیم از تهدید نظامی عبور کنیم که حتی قطعنامه‌های تحریمی که ذیل فصل هفتم در شورای امنیت تصویب شده بود را بدون حتی یک روز اجرا، ملغی کردیم. امید مردم در آغاز دوره یازدهم در ایجاد ثبات و بهبود شرایط اقتصادی مؤثر بود و ما می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ با رفع تحریم‌ها، این امید را احیا کنیم و حتی شروط ما برای رفع برخی تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز پذیرفته شده بود اما تصویب مصوبه اقدام راهبردی مجلس مانع آن شد.

دکتر روحانی افزود: دولت‌‌ تدبیر و امید با سه فاجعه روبرو بود که شاید در قرن گذشته بی‌نظیر باشد؛ یکی شیوع کرونا که شرایط بسیار خاصی ایجاد کرد. سه ماه روابط تجاری خارجی تعطیل شد. برای اولین بار در تاریخ، بهای نفت منفی شد، یعنی به قیمت کمتر از هزینه حمل می‌فروختند. پدیده دوم داعش بود که به عنوان یک جریان تروریستی گسترده‌ درصدد بود دو دولت همسایه ما را ساقط کند و تهدیدات امنیتی آن متوجه دنیا، منطقه و همچنین ایران می‌شد. سومین پدیده، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بود که نه فقط از برجام که از دیگر معاهدات و قراردادهای مهم بین‌المللی نیز خارج شد و جنگ اقتصادی را با ایران آغاز کرد. با این وجود ایران توانست دو بار آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل و سه بار در دادگاه لاهه شکست بدهد.

رئیس‌جمهور سابق، مقاومت مردم، هدایت رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت به عنوان خدمتگزاران ملت را در عبور کشور از این سه پدیده منحصربه فرد قرن موثر دانست و اظهار داشت: در دوره اوج کرونا، رئیس دولت یکی از کشورهای همسایه تماس گرفت و گفت همیشه در فکر شما هستم که چطور تحت تحریم هستید و کرونا را اداره می‌کنید؟ ما از شرایط سخت کرونا عبور کردیم؛ زمانی که در اروپا ماسک و وسایل ضدعفونی‌کننده و تخت بیمارستانی کمبود داشت، در ایران مشکلی نداشتیم. امکانات و زیرساخت‌های ما قابل قبول بود و کادر پزشکی فداکاری کرد.

او اظهار داشت: در مواردی که لازم می‌دانستم با مسئولان دولت فعلی صحبت کردم حتی در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفتم ما ۲۵ قلم کالا را از فهرست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کردیم اما تاثیر منفی بر اقتصاد نداشت. در ابتدای دولت یازدهم، ارز کالاهای اساسی را از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۸۸ تومان رساندیم اما تورم‌زا نبود. قیمت بنزین را در سال ۹۳ از ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان رساندیم و با وجود هشدارهایی که درباره ایجاد تورم ۴۰ یا ۲۵ درصدی می‌دادند، ولی تورم را افزایش نداد. همه این‌ها به دلیل این بود که مردم به آینده امید داشتند و امیدوار بودند که مسائل اقتصادی حل می‌شود. توفیق در تک‌نرخی کردن ارز شرایطی دارد که آرامش و امید در جامعه از لازمه‌های آن است.

رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: امروز هم وظیفه ملی و شرعی ماست که هر نظر و فکری داریم به دولت منتقل کنیم. فارغ از اینکه فکر کنیم اثر دارد یا نه. باید به دولت کمک کرد که پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی مثل چند طرح بیمارستانی و طرح دریاچه ارومیه که در دولت قبل ۹۷ درصد پیشرفت داشته را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند.

روحانی علاوه بر بهبود رابطه با دنیا، عامل مهم رفع مشکلات را توجه به مسائل داخلی و احیاء اعتماد در مردم دانست و افزود: اساس انقلاب ما، مردمسالاری دینی است؛ یکی از ملزومات اساسی مردمسالاری دینی، انتخابات است و روح انتخابات، رقابت واقعی است. با انتخابات بدون رقابت واقعی، رضایت مردم جلب نمی‌شود. بدون جلب رضایت مردم و حمایت آن‌ها نیز هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کاری که این دولت انتصابی کرد و ناکارآمدی و خراب کاری که اینا داشتن اگر زمان شما اتفاق می افتاد تا حالا بیست بار در میدان آزادی شما را دار زده بودند ولی به این یارو چیزی نمیگویند چون خودی است . کلا 5 درصد از جمعیت 90 ملیون نفری ایران از نظر نظام حاکم خودی هستند و بقیه هیچ حقی ندارند

    2
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا