خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عفو رهبری؛ تدبیری حکیمانه و درس‌آموز

اکبر منفرد، مدرس حوزه و دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

هم زمان با اعیاد رجبیه و ایام فرخنده دهه فجر مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای با پیشنهاد ریاست محترم قوه قضائیه با عفو وتخفیف مجازات جمع کثیری ازمحکومان مخصوصا محکومان حوادث اخیر موافقت فرمودند. نظر به آثارو اهمیت فراوان این اقدام حکیمانه موارد زیر قابل تامل است:

۱. عفو ازمباحث مطرح در حقوق جزا است و در لغت به معنای بخشیدن و گذشت است و در اصطلاح به معنای اقدامی‌ست که با تصویب نهادهای قانونی به منظور موقوف ماندن یا بخشودگی تمام یا بخشی از مجازات محکومان صورت میگیرد که یا به‌صورت عمومیست یاخصوصی. عفو عمومی به‌حکم قانون است و به موجب آن دادرسی و اجرای حکم موقوف و آثار حکم قطعی منتفی  و به حکم ماده ۸ آیین دادرسی کیفری موجب سقوط دعوی عمومی است.

و عفوخصوصی اختیاریست که حاکم هر کشوری دارد تا بر اساس آن بتواند مصالحی را در جامعه تامین و نظم را مستقر کند و در ترمیم خطاهای قضایی بسیار موثر و فوائد فراوانی دارد و وفق بند ۱۱ اصل۱۱۰ قانون اساسی و ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی باپیشنهاد رییس قوه قضائیه و موافقت رهبری صورت میگیرد و در مبانی ديني و فقهی بسیار به آن سفارش شده و قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی نیز که برگرفته از مبانی فقهی واسلامی‌ست توجه ویژه ای به آن دارند.

۲. قطع نظر از اختیارات قانونی، مقام معظم رهبری به لحاظ مراتب والای عرفانی و مکارم اخلاقی و تسلط و بهره مندی از اصول و صفات ترسیم شده برای حاکم اسلامی در اسلام  مخصوصا مدیریت و هوشمندی توجهی ویژه به رافت و رحمت اسلامی و حفظ کرامت انسانی و اتحاد و وفاق ملی و جذب حداکثری دارند و بر همین اساس پیوسته جامعه از انفاس قدسی ایشان بهرمند شده است و پس از بوجود آمدن ناآرامیهایی ماه‌های اخیر که به تحریک دشمنان صورت گرفت دشمن به‌دنبال سوء استفاده از شرائط بوجود آمده و جداکردن بخشی از مردم ازنظام و ایجاد کینه و عداوت درجامعه و نهایتا قرار دادن بخشی از مردم مقابل نظام بود که اینک با تدبیر حکیمانه رهبر اندیشمند انقلاب ازطریق موافقت با عفو توطئه دشمن ناکام ماند و دشمنان منفعل شدند، و بخشی ازمردم مخصوصا جوانانی که به‌دلایل مختلف ناراحتی ها و اعتراضاتی به مسولان داشتند مجددا به آغوش نظام بر گشتند، نگارنده به‌واسطه شناختی که از شخصیت والای اخلاقی، عرفانی و فراست مقام معظم رهبری داشتم قبل ازاین در یاداشتی تدبیرایشان راپیش بینی کرده بودم.

۳. این اقدام هوشمندانه مقام معظم رهبری قطعا منشا آثار و برکات فراوان و مختلفی درجامعه خواهد بود اما به‌نظر نگارنده یکی از اساسی ترین آنها که باید برای همه مسولان نظام درس و چراغ  راه باشد پرهیز از افراط، تنگ نظری و سخت گیری به مردم است.

صراحت آیه شریفه که فرمود یریدالله بکم الیسرولایریدبکم العسر حاکی از این است که اسلام دین سخت گیری به مردم نیست و به‌شدت مخالف سخت گیریهای بی جا و بی مورد به مردم است مخصوصا در خصوص کشورداری که ازیک سو تاکید به خوش اخلاقی با مردم و گذشت و لزوم میدان دادن به مردم و بازکردن فضا برای آنها نموده و از دیگرسو حاکمان را از تحجر وتنگ نظری و سخت گیری به مردم و دافعه بودن پرهیزداده، این صراحت آیه شریفه است لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک، یا فرمایش علوی که فرمود آله الریاسه سعه الصدر  ابزار حکمرانی ظرفیت و سعه صدر و پرهیز از سخت گیری و تنگ نظری‌‌ست.

براساس نظام سیاسی اسلام مردم نقش اساسی را دارند. هم در اصل پذیرش حکومت که مقبولیت مردمی شرط است چنانکه هم آیات و روایات بر آن تصریح نموده و هم سیره عملی اهل‌بیت، پیامبر ص درسیره علمی ده‌ساله خویش اهمیت ویژه ای به شورا و میدان دادن به مردم میداد وهمچنین  علی ع درابتدای پذیرش رهبری جامعه فرمود لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر….که حاکی از نقش بی بدیل مردم در نظام سیاسی اسلام است.

اسلام هیچگاه به این سخن اعتقادی نداشته که النصر بالرعب بلکه اساس حکومت را حاکمیت عدالت و رافت و مهربانی به مردم و حفظ کرامت انها و شرح صدر داشتن حاکمان میداند.

این سخن بلند اولیای اسلام است که مردم ایتام آل محمد ص هستند و هیچ کس با یتیم رفتاری زورمدارانه وتحکم آمیز نمی‌کند. بنابراین همه مسولان باید این رفتار و منش مقام معظم رهبری و ولی جامعه اسلامي را سرلوحه کار خود قرار دهند و با پرهیز از تنگ نظری و تحجر و سخت گیری های بی جا به مردم زمینه جذب حداکثری را در جامعه فراهم کنند.

واقعیت تلخ این است که تنگ نظری و تحجر و سخت گیریهای بی مورد برخی مسولان موجب نارضایتی مردم شده، هنگامی که رهبر و ولی جامعه اسلامي افرادی را که صراحتا ایشان را مورد توهین و فحش  و ناسزا قرارداده بودند با نهایت بزرگواری می بخشد چرا برخی مسولان سخت گیریها وتنگ نظری های بی جا و بی مورد به مردم دارند؟ امید آنکه این اقدام هوشمندانه و کریمانه امام و ولی جامعه اسلامي درسی برای همه مسولان باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا