خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شش راه حل پیشنهادی برای «عبور از بحران»

خلاصه‌ای از یادداشت حبیب‌الله امیری که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار داده شده را در ادامه می‌خوانید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«از حقوق من بر شما این است که در خفا و در حضور، مرا نصیحت کنید.» (از خطبۀ 34 نهج‌البلاغه)

مطالبی به اختصار در مورد وعده‌های آیت‌الله العظمی خمینی(ره) و بشارت مدینۀ فاضله‌ای که در پاریس و قبل از انقلاب به ملّت ایران دادند که بدون شک یکی از علل اصلی سقوط رژیم شاه بود و نماد آن وعده‌ها، قانون اساسی کشور است؛ صرفاً به دو نمونه از آن همه وعده و وعیدها و چند نمونه از اصول قانون اساسی اشاره می‌شود:

“هر فردی از افراد ملّت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید جواب قانع‌کننده دهد.”(صحیفۀ نور، ج4، ص190) و هنگام ورود به ایران قبل از پیروزی انقلاب در بهشت‌زهرا چنین فرمودند: “و حقّ شرعی و حقّ قانونی و حقّ بشری ما این است که سرنوشت‌مان دست خودمان باشد.” (صحیفۀ نور، ج4، ص283)

قانون اساسی:

اصل بیست و دوّم: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرّض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.
اصل بیست و هفتم: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخلّ به مبانی اسلام نباشد آزاد است.
اصل سی و دوّم: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که‏ قانون معیّن می‌کند. در صورت بازداشت‏، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پروندۀ مقدماتی به مراجع صالحه قضائی ارسال و مقدمات محاکمه‏، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلّف از این اصل طبق‏ قانون مجازات می‌شود.
اصل پنجاه و نهم: در مسائل بسیار مهم اقتصادی‏، سیاسی‏، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوّه مقنّنه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد…

در همۀ ادیان معتبر دنیا نقض عهد و پیمان مردود است و در اسلام نیز شاهدیم که خدای بزرگ به پیامبر خویش در سورۀ توبه دستور فرموده است: “تا زمانی که مشرکین به عهد خود با شما پایدارند شما هم به عهد خود با آنان پایبند باش.”

متأسفانه در ایران و در برخورد با این ملّت مسلمان و مخلصی که در کمال شجاعت هشت سال در مقابل دشمن تجاوزگر جانانه دفاع کردند و آن همه فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی را در تاریخ به ثبت رساندند شاهدیم که قانون اساسی، ثمرۀ خون شهدای انقلاب اسلامی آشکارا و بی‌پروا نقض شده و می شود.

چرا فصل سوّم (حقوق ملّت) و فصل پنجم (حق حاکمیت ملّت و قوای ناشی از آن) و دیگر اصول مربوط به حقوق ملّت را به طور علنی نقض می‌نمایند؟ چرا حقوق مسلّم ملّت مظلوم را تضییع می‌کنند؟ با نقض آشکار اصل 22 قانون اساسی و اصول دیگر، موجبات [برخورد با] مردم را فراهم می‌کنند؟!

چرا برخلاف اصل 32 قانون اساسی که با صراحت اعلام می‌دارد “حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پروندۀ مقدماتی به مراجع صالحه قضائی ارسال و مقدمات محاکمه‏، در اسرع وقت فراهم گردد” متهم را ماهها بدون تشکیل دادگاه زندانی می‌کنند؟ چرا هیچ برخوردی با متخلفین از این اصل صورت نمی‌گیرد و آنها آزادانه به تخلفات عدیدۀ خود ادامه می‌دهند؟ چرا طبق اصل 59 در مورد روابط با آمریکا و مسالۀ انرژی هسته‌ای همه‌پرسی از مردم انجام نمی‌گیرد؟

اینجانب به عنوان یکی از دلسوزان نظام و کشور با سابقه بیش از دو سال متواری بودن و حدود دو سال زندانی در رژیم گذشته و 6 سال حضور مداوم در جبهه‌های جنگ، خدمت ملّت بزرگوار عرض می‌کنم که هرگز چنین روزگاری را پیش‌بینی نمی‌کردم، و با این وصف از وضع بسیار تأسف‌آور موجود و عدم مدیریت صحیح و مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی، به سهم خود از محضر ملّت مظلوم ایران پوزش می‌طلبم.

امید است برای عبور از بحران فعلی کشور، موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

1 – تا زمان از دست نرفته است و تا آن زمان که دیگر پشیمانی سودی ندارد فرا نرسیده است، اعلام آشتی ملی شود و کلیۀ محصورین و زندانیان سیاسی آزاد شوند.

2 – با توجه به اصل 22 قانون اساسی و مراجعه به صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (ج 1، ص 634) هرگز غیر از متن اصلی مطلب اضافه‌ای ندارد؛ پس دستور دهید همۀ خانواده‌های کشته شدگان و مجروحین و همۀ خسارت دیدگان به طور کامل رسیدگی و جبران خسارت شوند.

3 – در اصل 57 قانون اساسی به دلیل اختیارات فعلی ولیّ فقیه در این اصل با آن وعده‌های حضرت آیت‌الله العظمی خمینی در قبل از انقلاب در تضاد است. پس به احترام و جهت جلوگیری از نقض آن وعده‌ها عبارت “ولایت مطلقه امر” حذف و این اصل به قبل از بازنگری برگردد و قانون اساسی مجلس خبرگان منتخب ملّت اجرا شود.

4 – قانون فعلی نظارت استصوابی که نقض بسیاری از حقوق ملّت و تضییع حق‌الناس است دستور دهید با مراجعه به ذیل اصل 99 قانون اساسی صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (ج 3، ص1762) اصلاح و اجرا شود.

5 – انتظار می‌رود که همۀ اصول قانون اساسی به ویژه فصل‌های سوّم و پنجم آن که مربوط به حقوق ملّت است و متأسفانه نقض می‌شود، چون جزو حقوق مسلّم ملّت فداکار است، دستور دهید به طور کامل اجرا شود.

6 – به سخنان حضرت آیت‌الله العظمی خمینی در بهشت زهرا توجه شود و با همه‌پرسی از مردم، زیر نظر افراد صددرصد مورد اعتماد ملّت، برای تعیین نوع استقرار نظام نظرخواهی انجام گیرد و نتیجه هر چه بود به آن عمل شود.

قم – حبیب‌الله امیری
بهمن 1401

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام – برادر عزیز ! با تمام صداقتی که در نوشته شما برای مردم و میهن وجود دارد, لاکن به شما عرض میکنم که فرضِ در نظر گرفته شده در پیشنهاد شماره 1 فرض قابل درکی نیست – زیرا هر دو طرف با هم غریبه هستند و در چنین موضعی , قهر و آشتی دارای معنا نمیباشد ! برای ما ملت نه ماهیتی قائل هستند و نه رسمیتی ! موفق باشید ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا