خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاس گل مجلس برای اجرای «صیانت۲»

ساترا بدون قانون، دنبال آئین‌نامه تخلفات!

در حالی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، هیچ بودجه و تکلیف بودجه‌ای برای ساترا قرار نداده، نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب در کمیسیون تلفیق، بدون آنکه هیچ تعریف دقیقی از صوت و تصویر فراگیر ارائه دهند، خواستار تصویب آیین‌نامه تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر از سوی صداوسیما و پس از آن اعمال قانون و یحتمل جذب جریمه‌های احتمالی شده‌اند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از عصر خبر، این اتفاقی است که با توجه به نبود قانون شفاف، تعریف دقیق و طرح شکایات و درگیری‌های متعدد این سازمان با نهادهای قانوتی همچون وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی، شبهه اجرای طرح صیانت دو را مطرح می‌سازد، چرا که به اعتقاد ساترا هر محتوای صوتی و تصویری در اینترنت، فراگیر و نیازمند مجوز و نظارت محسوب می‌شود، حتی محتوای وبسایت‌های خبری!

سال گذشته نیز ساترا تلاش کرد در قانون بودجه، مسئولیت تولید محتوا در فضای مجازی را با دریافت بودجه چندهزار میلیاردی از آن خود کند که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد

باید دید دولت و نمایندگان دغدغه‌مند مجلس در برابر این حرکت چراغ‌خاموش چه می‌کنند؟


تلاش کمیسیون تلفیق بودجه برای ارتقای جایگاه ساترا

کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، صداوسیما را موظف کرد پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت ساترا را تهیه و در اختیار مجلس قرار دهد. این بند برای تبدیل شدن به قانون، باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

به گزارش پیوست،‌ جدال میان سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و پلتفرم‌های صوتی و تصویری در ماه‌های اخیر دوباره اوج گرفته و در حالی که رئیس سازمان صداوسیما به دنبال مسدود کردن برخی از VODها است، این پلتفرم‌ها تاکید می‌کنند ساترا هنوز قانون مصوب مجلس برای فعالیت خود ندارد. حالا به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه در تلاش است با افزودن بندی به این لایحه، روند ارتقا جایگاه ساترا را تسریع کند.

در این بند الحاقی به تبصره ۹ لایحه بودجه سال آینده، به صلاحیت سازمان صداوسیما در تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اشاره و این سازمان مکلف شده است حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲، آیین‌نامه تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر را تهیه کند و در اختیار هیات وزیران قرار دهد تا به مجلس ارسال شود. همچنین صداوسیما باید حداکثر سه ماه پس از ابلاغ بودجه، پیش‌نویس لایحه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را برای ارسال به مجلس به هیات وزیران تقدیم کند.

پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر در جدال با ساترا، این نهاد را به عنوان تنظیم‌گر این حوزه قبول نمی‌کنند و به تعارض منافعی که در این بازار وجود دارد نیز معترض هستند. این تعارض اشاره به فعالیت ساترا به عنوان تنظیم‌گر و تلوبیون به عنوان یکی از بازیگران این بازار، ذیل سازمان صداوسیما دارد. ساترا اما تاکید دارد تنظیم‌گر بخشی این حوزه است.

میانه بهمن ماه امسال که رئیس صداوسیما در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار فیلتر شدن فیلیمو شده بود، معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا نیز بیانیه‌ای صادر کرد و بر مواضع قبلی‌اش تاکید کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه نظارت سازمان صدا و سیما و ساترا به عنوان ساختار تخصصی ایجادشده توسط سازمان صدا و سیما برای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر مبتنی بر قانون است، آمده است: اخیرا برخی اشخاص، شبهاتی را در خصوص جایگاه قانونی و مسئولیت سازمان صداوسیما به عنوان مسئول صدور مجوز و نظارت بر تولید و توزیع آثار نمایشی مطرح کرده‌اند که در این خصوص باید گفت طبق قانون اساسی، قانون اداره صداوسیما و سایر اسناد بالادستی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، متولی صدور مجوز و تنظیم مقررات و نظارت بر انتشار صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.

حال به نظر می‌رسد در صورت تصویب این بند در بودجه و نهایتا تصویب لایحه ساترا در مجلس، طرف حساب VODها مشخص می‌شود و این نهاد زیرمجموعه صداوسیما قانوناً می‌تواند تنظیم‌گر این بخش باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا