خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل زیباکلام از واکنش‌ها به شادی کودکان با «جنتلمن»

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب درباره‌ی واکنش‌ها به شادی و رقص دانش‌آموزان با آهنگ «جنتلمن» می‌گوید مسوولان کشور وقتی می‌بینند که باخته‌اند پای دادستانی و پلیس فتا را وسط می‌کشند به جای اینکه بنشینند و فکر کنند که چرا بعد از این همه هزینه‌های میلیاردی، نتوانسته‌اند باورهای خود را القا کنند؟ باید دلیل این موضوع را بررسی کنند.

انتشار کلیپ شادی، همخوانی و رقص تعدادی از دانش‌آموزان با آهنگ جنتلمن خواننده‌ای به نام ساسی مانکن از سوی مسوولان دولتی و فعالان رسانه‌ای و سیاسی واکنش‌هایی به همراه داشته است و ماجرا تا آنجا پیش رفته که وزیر آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی از دادستانی و پلیس فتا درخواست کرده تا به این کلیپ‌ها رسیدگی کنند. از سوی دیگر علی مطهری نیز گفته بود باید مدیران این مدارس اخراج شوند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اینکه در طول این 40 سال هزینه‌ها و بودجه‌ی کلانی برای اشاعه‌ی فرهنگ رسمی درنظر گرفته شده است و ابزار فراوانی از قبیل صدا و سیما، تربیون‌های نماز جمعه، مساجد و… نیز در اختیار است چرا مسوولان نتوانسته‌اند همراهی جوانان و و بخش قابل توجهی از جامعه با این گفتمان و فرهنگ رسمی را به دست آورند؟

متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با صادق زیباکلام درباره‌ی این موضوع را در ادامه بخوانید:

باورهای جمهوری اسلامی چقدر با روح  جوانان همخوانی دارد؟

زیبا‌کلام با بیان اینکه با انتشار این کلیپ‌ها در مدارس باید مسوولین جمهوری اسلامی کمی به فکر فرو بروند، به انصاف نیوز گفت:  باید این نکته را بررسی کنند که وقتی نظام می‌خواهد باورهایی که دارد را وارد فکر و اندیشه‌ی نوجونان و جوانان ما کند این باورها چقدر با روح جوانان، با روح نسل جدید و با وضعیت کنونی جامعه  همخوانی پیدا می‌کند؟

وی افزود: وقتی که این موارد را می‌بینیم فکر می‌کنیم که نظام برخلاف جهت آب شنا می‌کند. مقصود من به هیج وجه این نیست که نظام دست از باورهای خود بشوید و تسلیم باورهای رایج در جامعه شود، خیر؛ بلکه نظام باید فکر کند چرا در القای باورهایی که می‌خواسته در جامعه رواج دهد، موفق نبوده‌. به هرحال باورهایی که  داشته عقلانی و منطقی هستند و به نفع خود دانش‌آموزان بوده است.

حالا بابد از خودشان بپرسند چرا نتوانسته‌اند طوری رفتار کنند و آموزش بدهند و چیزی را که به خیر و صلاح و نفع دانش آموزان بوده ترویج کنند، اما دانش‌آموزان نه تنها آن را از قبول نکردند، بلکه 180 درجه برعکس آن را پذیرفته‌اند. به نظر من اینها مسایل بسیار مهمی هستند و مسوولین مملکت از جمله وزیر آموزش و پرورش به جای اینکه عمیق به این مسایل نگاه کنند و ببینند ما به کجا می‌رویم متاسفانه به سراغ ابزارهای سرکوب همیشگی می‌روند و از دادستانی و بازداشت و عامل نفوذی، دشمن و فیلترینگ اینستاگرام صحبت می‌کنند و در حقیقت وقتی که می‌بازند و موفق نمی‌شوند به جای اینکه بگویند ما چه چیزی را تبلیغ کردیم و چگونه تبلیغ کردیم؟ و یا چه عملکردی داشته‌ایم که موفق نشده‌ایم، کل مساله را امنیتی و سیاسی می‌کنند و آن را به دشمن مرتبط می‌دانند.

زیباکلام ادامه داد: مثلا تیمی که در مسابقه‌ی فوتبال شکست می‌خورد  به جای اینکه  شکست خود را قبول کند و با خود بگوید چه چیزی باعث شد  تا من موفق نشوم؟ و چه شد که طرف مقابل من پیروز شد، به جای این موارد طرفداران آن به زمین فوتبال حمله می‌کنند و داور را می‌زنند و می‌گویند در حق من اجهاف شده، این دقیقا  مثل رفتار مسوولین جمهوری اسلامی  است.

او در پایان تاکبد کرد گفت: من اگر جای مسوولین کشور بودم این سوال را حداقل در خلوت خود می‌پرسیدم که «بعد از چهل سال علیرغم اینکه تریبون‌های نماز جمعه و صدا و سیما را داشته‌ام و ده‌ها هزار میلیارد تومان برای نهادهای دینی و مذهبی هزینه کرده‌ام، پس چرا ناموفق هستم؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام. به نظر می رسد پخش هماهنگ این تعداد کلیپ اقدامی سازمان یافته توسط دولت پنهان برای ترساندن مسوولین بلندپایه و به این بهانه درخواست بودجه های میالیارد دلاری بیشتر برای مقابله با آن و در اصل چاپیدن بیشتر کشور و ایجاد مشاغلی برای دارودسته خودشان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا