خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش صداوسیما به گرانی‌ها در بازار گوشت

یک برنامه‌ی رادیویی در گفت‌وگویی با افشین صدر دادرس، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک، به وضعیت گرانی‌ها در بازار گوشت پرداخته است که متن این مصاحبه به نقل از «فارس» در پی می‌آید:

سوال:از وضع عرضه گوشت قرمز حالا گوسفندی و دام سبک بفرمایید که در اتحایه ای که شما هستید چطوری است؟

دادرس :همانطور که در گزارش هم مسئولین محترم جهاد کشاورزی و سازمان میادین گزارش دادند و شنیدیم در سطح وسیعی حالا بنا بر گزارش ها کار انجام می شود و امیدواریم که قیمت ها به تعادل برسد.

سوال: الان قیمت ها چطور است در بازار گوشتی که شما عرضه می‌کنید به چه قیمتی است؟

دادرس: ببنید ما متولی اصلی گوشت نیستیم. ما در واقع اتحادیه تولید کنندگان هستیم و بحث تولید را حمایت و پشتیبانی میکنیم ما می توانیم رو بخش دام زنده صحبت کنیم.

سوال: بحث عرضه را بفرمایید الان.

دادرس :ماجرای گوشت ماجرایی است که متولیان این بخش باید بیایند و به آن بپردازند.

سوال:میشنویم،بفرمایید وضعیت را.

دادرس: وضعیت عرضه‌ی دام زنده به دلیل مسائل و مشکلاتی که ما در تابستان ۱۴۰۱ داشتیم و پاییز ۱۴۰۱ یک مقداری دچار مشکل شده بود اگر آمار‌های مرکز آمار ایران را در پایان پاییز ۱۴۰۱ ملاحظه بفرمایید آمار‌های دام سبک را به خوبی نشان میدهد که تولید ما در بهار ۱۴۰۱ تولید بسیار خوبی بوده ما در پایان بهار ۷۳ میلیون راس دام زنده داشتیم که ۵۵ میلیون راس آن گوسفند بوده، ولی خوب در پایان پاییز افتی را در تعداد دام شاهد بودیم که تعداد دام ما به ۶۲ میلیون رسیده و ۴۶ میلیون راس آن گوسفند است و در واقع ما به چیزی حدود ۱۱ میلیون راس تعداد داممان حد فاصله بهار تا پاییز کاهش پیدا کرده که همین کاهش تعداد یکی از عوامل کمبود تعداد بره‌های پرواری و دام‌های پرواری و کشتار در زمستان بوده و علتی که باعث شده قیمت دام زنده افزایش پیدا کند در اوایل زمستان سال و اواخر پاییز یک نکته‌ای هم من لازمه توضیح بدهم در روال تولید ما به خاطراینکه اواخر زمستان و بهار هر سال داریم تعداد دام ما زیاد است در ۶ ماه اول تولید ما زیاد است، در ۶ ماهه اول قیمت دام زنده و قیمت گوشتمان کمتر خواهد بود.

سوال: تا ۶ ماه دوم؟

دادرس:در ۶ ماهه اول؛ و مصرف گوشت هم در ۶ ماهه اول سال به نسبت ۶ ماهه دوم پایین‌تر است، اما در ۶ ماهه دوم زایش‌های پاییزه‌ی ما کمتر میشود به نسبت بهار مصرف و تقاضا برای مصرف به گوشت در ۶ ماهه دوم سال بیشتر است و دسترسی به منابع دیگه وجود ندارد و باید خوراک به صورت دستی به دام‌ها داده بشود دام‌ها تغذیه دستی دارند قیمت تمام شده دام و گوشت بالاتر خواهد بود. این شرایط نرمالی است که خدمتتون عرض کردم حالا هرگونه تغییری در این روند طبیعی اتفاق بیفتد بازار را دچار التهاب بیشتری خواهد کرد در خصوص تعداد دام که در پاییز ما شاهد یک افت یک کاهش تعدادی بودیم این یک فشاری بوده که از سمت تولید به بار اومده و وارد شده و باعث شده که بازار یک مقدار دچار تنش و مشکل بشود خداروشکر با وجود بارش‌های خوبی که ما در زمستان داشتیم مخصوصا در مناطق جنوبی کشور و نیمه‌ی جنوبی کشور خدارو شکر اونجا مراتع خیلی خوبی شده و دام‌ها به خوبی دارند اونجا تغذیه میشوند زایش‌های خوبی بوده امروز من از نیمه‌ی شمالی و چند استان خبر گرفتم مناطق شمالی کشور هم خداروشکر زایش‌های خوبه و به امید خدا ما از اواخر همین ماه تعداد دامی که وارد بازار می‌کنیم تعداد خوبی خواهد بود و میتونه آن نقصانی که تا الان داشتیم را جبران کند.

سوال:این وارداتی که صورت می‌گیرند برای گوشت گرم با اتحادیه هماهنگ شده که بعدا دچار زیان نشود؟

دادرس: نه خیر خوب مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر تشخیصی که خودشان دارند میدهند واردات را انجام میدهند هیچ هماهنگی‌ای بین واردات و تشکلات انجام نمی شود.

سوال:در بحث قیمت هم میتوانید بگوید که چقدر تاثیر داشته این واردات؟

دادرس:خوب این را بازدید‌های میدانی تایید می کند که آیا واردات روی قیمت‌ها تاثیری گذاشته یا نه به نظر من الان خیلی نمی تواند موثر باشد با توضیحاتی وگزارشاتی که شما دادید و با آن گسترش حجم توزیع در شهر تهران و سایر کلان شهر‌ها انشالا بتوانند این تنش را کنترل کنند من یک نکته هم خدمتتان عرض کنم ما درسته که قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده و به تبع آن قیمت گوشت هم در بازار بالا رفته، اما عمده‌ این تنشی که در بازار داریم به خاطر قیمت دام زنده نیست و متاسفانه سودجویی‌هایی هم که در بازار انجام می شود به این تنش اضافه شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چرا همش به مردم دروغ می گویید چرا دامدار حمایت نکردید دامدار ازبین بردی بیشتر دامداران دامشان حراج کردن وشما هم گفتی بازار گوشت کنترل کردیم دام کم شده است همه مسئولین دزد ودروغ گوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا