خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی بر سخنان اخیر عراقچی | صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در کانال خود نوشت: ای‌کاش بسیاری از ما ایرانی‌ها بجای متهم ساختن غربی‌ها در قبال تحولاتی که نمی‌پسندیم، نگاهی هم به نقش خودمان در خلق آن رویدادها می‌انداختیم

🔹️جناب آقای دکتر «عباس عراقچی» که از بلندپایگان سیاست خارجی‌مان هستند، با توجه به ناکامی‌های اخیر ایران در عرصۀ بین‌المللی، و در مقابل، موفقیت‌های اپوزیسیون، اشاره به «پروژۀ خطرناکی» بمنظور به‌حاشیه‌راندن ایران در عرصۀ بین‌المللی کرده‌اند.

🔹️بسیاری از ما ایرانیان در مواجهه با تحولاتی که آن‌ها را نمی‌پسندیم، بجای پذیرش واقعیت و قبول کردن نقش خودمان در آن رویداد، بدنبال تئوری‌های توطئه می‌رویم و آن را به‌قدرت‌های خارجی نسبت می‌دهیم. از انقلاب اسلامی گرفته تا «زن – زندگی – آزادی» و یا موفقیت اخیر اپوزیسیون در دعوت‌شدن به کنفرانس مونیخ. بالأخره از یک‌سو نوادگان جد بزرگوارمان «دایی‌جان ناپلئون» هستیم و در عین حال هم (غریبه که بینمان نیست) عقب‌مانده در علوم انسانی. جناب عراقچی درد را درست تشخیص داده‌اند: جایگاه ایران در عرصۀ بین‌المللی ظرف ۴۳سال گذشته اینقدر سقوط نکرده بود. اما بجای رفتن بدنبال علت، یعنی پرداختن باینکه عملکرد خود [مسئولان] چقدر در قرار گرفتن در این وضعیت نقش داشته، ایشان رفته‌اند بدنبال شهر فرنگ، پادشاه جن‌ها، تئوری‌های توطئه و پروژه‌های دشمن.

🔹️یک نمونه از عملکرد مشعشع‌مان که باعث سقوط به این جایگاه شده، همراهی فعال با روسیه در اوکراین هست. گفتم سفیر فرانسه با تعجب ازم می‌پرسید «بنظر می‌رسد ایرانی‌ها متوجه تاثیر منفی همکاری‌شان با روسیه در اوکراین بر اروپایی‌ها نیستند». چین با آن‌همه توان عظیم اقتصادی و اقتدار بین‌المللی و علیرغم اختلافاتش با غرب، حاضر نشد از روسیه در اوکراین حمایت کند. ایضاً آقای «نتانیاهو» که سری سوا با جناب پوتین دارد هم حاضر نشد از روسیه حمایت کند. اما ما بمثابۀ کاسۀ داغ‌تر از آش، از همان ابتدا قرص و محکم از پوتین حمایت کردیم و بعد هم پهپاد ارسال کردیم. و وقتی هم که بهمان اعتراض شد، طبق معمول اول حاشا کردیم، اما بعد که قطعات پهپادهای ساخت ایران را نشان دادند، جناب «امیرعبداللهیان» فرمودند: «چندتایی داده بودیم، ولی قبل از حملۀ نظامی به اوکراین بوده».

🔹️درخصوص هسته‌ای هم هر بار که بازرسان آژانس ازمان ایراد گرفته، آژانس را متهم به «سیاسی‌کاری» کرده‌ایم. الان معلوم شده که هدف اصلی برنامه‌های هسته‌ای‌مان، بیشتر گرفتن امتیاز از غربی‌ها بوده تا ملاحظات دیگر. بماند جنبه‌های دیگر سیاست خارجی‌مان.

🔹️آیا همچنان باور کنیم [هیچ مسئولی] خودش نقشی نداشته و «پروژه‌ای» در کار است؟

متن کامل گفت‌وگو با سیدعباس عراقچی | صحبت‌ ظریف در آن فایل صوتی یک بحث بسیار جدی و مهم است [+فیلم]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حاجی صادق سلام
    چند تا قاب تصویر می فرستیم خدمتتان نظری در آن بفرمائید
    ۱_ پایگاههای نظامی کعبه آمال شما هر کدام شهریست تماشایی جز با بمب اتم آیا خراباتی خواهد شد؟
    ۲- ماهواره ۵۰۰ کیلویی روسی که در مدار ۵۰۰ کیلومتری مکانهایی که کس در خواب ندیده و نشنیده، مورد تفرجگاه نیروهای مسلح شده آیا جز با تلکابین پهپاد راهی بدان هست.
    ۳- بازار شامی که در خطوط ایران و عراق برپا شد و نه تنها کشورهای آسیایی بلکه آمریکا و اروپا کلاه خود و تبرزین و شمشیر و قمه یک بار مصرف را بر قیور مردان ایرانی عرضه می داشتند چونست که ما از این بازارچه همسایه شمالیمان بی بهره باشیم.
    ۴_ بفرمایید که چه کار باید می کرد تا گره از پیشانی یار نازنین حضرت ترامپ می گشودیم
    در زلف چون کمندش ای دل مپیچ که آنجا
    سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
    ۵_ اگر فردا روزی ما هم به تاسی از رفیق شفیق مان آذربایجان و هرات و بحرین که هم خونی و همشریعت ( هم‌عقیده) با ما دارند را به مام وطن الحاق نمودیم نظر حضرت عالی …؟
    آن را رها کن. این را بگو نظرت در مورد تجزیه طلبی ایران چیست؟
    ۶- سرمایه و تکنولوژی و قدرت در حال شیفت به شرق که معدن جمعیت است می باشد و در خبر است که دنیا و عقبی چون غرب و شرق است و هر آنکه از غرب دور شد به شرق گراید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا