خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گیتی صفرزاده: جامعه ما عبوس و بداخلاق شده

گیتی صفرزاده می‌گوید: جامعه ما عبوس و بداخلاق شده است و می‌توان از طریق طنز و کمدی حداقل لبخند را به لبان مردم آورد.

این طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیرگذاری طنز بر جامعه اظهار کرد: به همه کارکردهای شوخ‌طبعی توجه نداریم و در جامعه به دو کارکرد بیشتر توجه می‌شود؛ یکی تخلیه روحی روانی است. مثلا زمانی که برای انجام کاری نیاز به مراجعه به مراجع قانونی است و سازوکار فراهم نیست، افراد به سمت طنز و هزل‌ و هجو روی می‌آورند. به طور مثال زمانی که حق خود را از کسی می‌خواهیم بگیریم و نمی‌توانیم، مثلا به ظاهر شخص نگاه می‌کنیم و می‌گوییم “مردک دراز”! با این کار در واقع خود را تخلیه می‌کنیم. کارکرد دیگری که مورد توجه است بحث شادی‌بخشی و نشاندن لبخند بر روی لبان دیگران است.

او در ادامه درباره رویکرد جدید در حوزه طنز گفت: در ادبیات داستانی طنز فضای جدیدی شکل گرفته اما در طنز مطبوعاتی اتفاق جدیدی رخ نداده است مگر این‌که فضای سیاسی کمی بازتر شده و یک‌سری مسائل را می‌توان مطرح کرد.

صفرزاده همچنین درباره ارزیابی‌اش از وضعیت طنز تلویزیونی گفت: تلویزیون روال خود را دارد و تأثیرگذار است. در یکی دو سال اخیر تلویزیون با ساخت برنامه‌هایی چون «خندوانه» و «دورهمی» نشان داد که تغییراتی کرده و رویه جدیدی را در پیش گرفته، گرچه هنوز با کارهای خوب گذشته‌اش فاصله دارد.

سردبیر سابق ماهنامه «گل‌آقا» سپس با اشاره به این‌که دو نشریه جدید «خط ‌خطی» و «سه نقطه» طی چند سال اخیر منتشر شده‌اند، بیان کرد: طنزپردازان سعی در جذب و حفظ مخاطب دارند. نشریه «خط‌ خطی» به سبک سنتی طنز است و تلاش کرده مخاطب  خود را نگه دارد و نظر کسانی را که به این نوع طنز علاقه دارند جلب کند. نشریه «سه نقطه» هم که حوزه هنری آن را منتشر می‌کند به دلیل آن‌که سبک جدیدی دارد جذب مخاطبش زمان‌بر است.

گیتی صفرزاده سپس با اشاره به وضعیت طنز در حوزه انتشار کتاب گفت: طی چند سال اخیر کتاب‌ داستان طنز به شکل گسترده‌تر و جدی‌تری در ایران منتشر می‌شود. این مسئله جدیدی است که گرچه در آغاز کاستی‌هایی دارد اما نشان از توجه بیشتر و جدی‌تر به ژانر طنز در حوزه ادبیات داستانی دارد.

این طنزپرداز سپس درباره وضعیت چاپ کتاب‌های خودش اظهار کرد: رمان «یک روز بلند طولانی» کار جدیدم است و نشر ققنوس قرار است آن‌ را چاپ کند. این کتاب جدی است و طنز نیست. در یک سال اخیر هم با نشریه «پرنده آبی» که توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر می‌شود همکاری و دبیری بخش طنز و کاریکاتور آن‌را به عهده داشتم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مردمی که دائم تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار دارند طبیعتا عبوس و بد اخلاق میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا