خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ ارز در ١٤٠٢

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:

يك‌سال پيش در اوايل اسفند در تحليلي با استفاده از بررسي فني نتيجه گرفتم ميانگين قيمت ارز در سال ١٤٠١ بين ٤٠ تا ٤٥ هزار تومان خواهد بود (عنوان مقاله : نرخ ارز در ١٤٠١). در آن زمان دوستان و مخاطبان كتبا و شفاها بنده را به منفي بافي و بسط نااميدي متهم ميكردند. ناگفته نماند خودم هم صرفنظر از نتايج تحقيقات اعتقاد داشتم يا اميدوار بودم حرف منتقدين درست باشد و اوضاع به شكل بهتري پيش برود.

اگر آن روز هزار دليل براي اميدوار بودن وجود داشت امروز حتي يكي هم باقي نمانده. برعكس هزار دليل وجود دارد كه اوضاع دلار و اقتصاد از اين كه هست به مراتب بدتر و بدتر و بدتر ميشود.

روزي كه رئيس جمهور فعلي به كنايه گفت «خوب شد من رئيس جمهور نشدم دلار بشه پنج هزار تومن»، هيچ تصوري از دلار پنجاه و چند هزار توماني وجود نداشت. امروز هم دلار چند صد هزار توماني واقعيت نزديكي است كه به مقاومت ما در مقابل باور كردنش اعتنا نخواهد كرد.

حكايت دولت و دلار حكايت فردي است كه زخم سر بازي دارد و توان و علم فراهم كردن دارو و مرهم را ندارد. قطعا دستكاري و سيخ زدن به زخم باعث بهتر شدن آن نخواهد شد.

اقدامات و راهكارهاي من درآوردي قطعا راه حل نيست. مثلا دولت در مقطعي اعلام كرد به هر كارت ملي پنج هزار يورو اسكناس مي‌دهد. چرا؟ مردم اسكناس يورو بخرند چه كار كنند؟ در حالي كه در اكثريت كشورها خريد و فروش اسكناس ارزهاي خارجي قانوني نيست.

روزي كه ادعا مي‌شد با چند صد ميليون دلار ميشود قيمت ارز را پايين آورد شايد ادعا كننده از قدرت مافياي پتروشيمي و بانك كه ارز حاصل از صادرات را به قيمت مورد نظر بانك مركزي عرضه نخواهد كرد و زور كسي هم به آن نميرسد خبر نداشت.

چه خواهد شد و چه بايد كرد؟

سياستهاي حاكم بر كشور در عرصه‌های خارجي، داخلي، ارزي، اقتصادي و … كه تغيير نخواهد كرد و در فعلا روي همين پاشنه مي‌چرخد هرچند با صداي ناهنجار و گوش خراش. مسئولان هم چون جز تحكم و برخورد راهكاري بلد نيستند احتمالا سياستهاي سخت‌گيرانه‌تري در سال ١٤٠٢ در قبال ارز خواهند داشت. مثلا خريد و فروش بدون دليل تجاري ارز، قاطع‌تر جرم تلقي خواهد شد (البته كار نادرستي هم نيست). واردات سخت‌تر و محدودتر خواهد شد.

و اگر اتفاق خاصي نيافتد، كه با شرايط موجود بعيد است و جايي براي خوش بيني نمانده، تا تابستان دلار به صد هزار تومان سلام خواهد كرد. در اين وضعيت هيچ كاري از دست ملت ساخته نيست. فقط بايد دعاگو باشيم و منتظر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اینکه قیمت ارز امروز به اینجا رسیده دست دولت است چرا که عمده ارز فروشی در دست دولت است و هر بار که بخواهد با عدم ارائه ارز کافی می تواند ارزش آن را بالا ببرد و یا با ارائه کافی ارزش آنرا ثابت نگه دارد بقیه صحبت ها برای سرگرم کردن افکار عمومی است در تمام جهان وقتی ارزش می خواهند ارزش پول ملی را کاهش و یا افزایش دهند بانک مرکزی وارد عمل شده و ارائ و یا عدم ارائه کافی با این شاخص بازی می کند و درایران هم این امر کاملا مشهود است دولت برای جبران کسری بودجه و افزایش حقوق ها مجبور به بالا بردن ارزش ارز می باشد تا از راه درآمد خود را افزایش دهد. حتی در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات برجام ارزش دلار شاید جند هزار تومنی کاهش یابد ولی در صورت برداشتن تمام تحریم ها ارزش دلار از چهل هزار تومن پائین تر نخواهد آمد چرا که دولت که تنها در آمد آن از فروش نفت و ارز حاصل از آن است قادر به پرداخت هزینه های جاری و حقوق کارمندا نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا